خودروهای الکتریکی آینده ارزانتر از مدلهای احتراق داخلی
پدال/ مخالفان خودروهاي الکتريکي مؤکدا ميگويند که خودروهاي الکتريکي بهطور قابلتوجهي گرانتر از مدلهاي بنزيني و ديزلي هستند و تا اين لحظه سخن آنها درست است. البته شايد در دههي ميلادي آينده اين موضوع کاملاً تغيير کند. اوايل اين هفته دايملر کلنگ احداث تأسيسات 558 ميليون دلاري در اروپا را براي تأسيس باتريهاي ليتيم-يوني به زمين زد. انتظار ميرود تعداد ديگري از اين به اصطلاح “گيگافاکتوري ها” در سالهاي آينده در سراسر اروپا ساخته شوند و هماکنون نيز حداقل 9 کارخانه در چين در دست احداث ميباشند. اين توسعه جديد تأسيسات ساخت باتريها باعث شده تا تحليل گران بلومبرگ بگويند توليد باتري جهاني بين زمان کنوني و سال 2021 بيش از دو برابر خواهد شد و تا سال 2030، شايد خودروهاي الکتريکي ارزانتر از خودروهاي احتراق داخلي شوند. از هماکنون تا سال 2021، هزينه هر کيلووات ساعت باتريها از 542 به 139 دلار کاهش خواهد يافت و اين کاهش سريع هزينهها به خاطر افزايش توليد باتري در طول 10 تا 15 سال آينده رخ خواهد داد. تنها چند سال پيش بسياري از افراد نميتوانستند مسير صنعت خودرو را پيشبيني کنند. اين دسته افراد بين مسير الکتريکي شدن يا توليد خودروهاي هيدروژني مردد بودند و تعدادي از کمپانيهاي بزرگ هماکنون به توليد خودروهاي هيدروژني ادامه ميدهند. هرچند، واضح است که در سالهاي پيش رو خودروهاي الکتريکي جايگاه بسيار بهتري را به خود اختصاص خواهند داد. نظر شما چيست؟ آيا خودروهاي الکتريکي سرانجام خواهند توانست بر صنعت خودرو حکم فرمايي کنند؟ با کانال تلگرامي «آخرين خبر» همراه شويد