معرفی پیشرانه الکتریکی «میشلین» برای دوچرخهها
پدال/ روز به روز به جمعيت دوچرخهسواران در شهرهاي بزرگ اروپا افزوده ميشود. تلاش براي کاهش آلايندهها و از سويي مالياتهاي بيشتر وضع شده روي خودروها در شهرهاي بزرگ اين قاره دو دليل عمده استفاده از دوچرخه ميباشد. اگرچه طرفداران صنعت خودرو از اين تغيير خوشنود نيستند اما عصبانيت خود را نيز در زمان رانندگي نشان ميدهند. خب به هر حال اين راهي است که دنيا طي ميکند… ميشلين از آغاز سازنده لاستيکهاي دوچرخه بوده و طبيعتاً به راههايي براي بهتر، سريع و راحتتر کردن اين محصولات فکر کرده است؛ بنابراين اين شرکت با سيستم الکتريکي جديدي به ميدان آمده که E-Drive نام دارد. اين سيستم ميتواند يک دوچرخه معمولي را به نمونهاي الکتريکي تبديل کند. در کنفرانس اخير ميشلين در مونترال، اين کمپاني معروف فرانسوي جديدترين نوآوري خود را در معرض ديد عموم گذاشته و ما نيز توانستهايم آن را بررسي کنيم. دوچرخه مذکور از نوع Wayscral بوده اما ميشلين خواسته تا اين سيستم را تقريباً در هر دوچرخهاي بکار گيرد. سيستم جديد E-Drive اساساً يک مجموعه باتري و يک پيشرانه الکتريکي بوده که يکجا جمع شده است. طرز کار اين سيستم کاملاً شگفتانگيز است. در پشت دوچرخه صندوقچهاي مشابه هر صندوقچه ديگري را ميبينيم. البته اين محفظه داراي درب بزرگي است که ميتواند واحد E-Drive جديد را در خود جاي دهد. اين واحد يک پيشرانه الکتريکي و يک مجموعه باتري است که يک واحد ساده را تشکيل داده و تنها 3 کيلوگرم وزن دارد. اين سيستم را تنها ميتوان در 3 ثانيه نصب کرد! پيشرانه الکتريکي اين سيستم دندانه کوچکي دارد که به يک طرف لاستيک عقب مخصوصي که توسط ميشلين و براي اين سيستم ساخته شده متصل ميشود؛ بنابراين وقتي پدال ميزنيد لاستيک عقب با دندانه روي پيشرانه الکتريکي درگير شده و سيستم E-Drive قدرت الکتريکي بيشتري را به پدال زدن اضافه ميکند. البته دوچرخه به تنهايي نميتواند با نيروي الکتريکي حرکت کند. ما توانستيم اين دوچرخه را در مسيري کوتاه در خلال کنفرانس برانيم. اين وسيله سبک بوده و اصلاً سنگينتر از دوچرخهاي معمولي احساس نميشود؛ اما زماني که پدال ميزنيد نيروي الکتريکي وارد مدار شده و دوچرخه به جلو ميرود. اين دوچرخه بسيار سريعتر از آن چيزي بود که در ابتدا تصور ميکرديم و تقريباً ما را شگفتزده کرد؛ اما با کمي تمرين توانستيم ميزان نيروي لازم را محاسبه کرده و سيستم را مديريت کنيم. يکبار که اين فرايند را ياد بگيريد سواري با دوچرخه بسيار هيجانانگيز و سريع خواهد بود. ميشلين ادعا ميکند اين دوچرخه ميتواند فرد را به سرعت 25 کيلومتر در ساعت برساند. اگر نخواهيد ديگر از نيروي بيشتر الکتريکي استفاده کنيد کافي است کمي پدال را به عقب حرکت داده و سيستم خاموش ميشود. با پدال زدن دوباره سيستم فعال خواهد شد. واحد E-Drive همچنين به يک شتاب سنج، حسگر سرعت مجهز بوده و با بلوتوث سازگار است؛ بنابراين ميتوانيد گوشي هوشمند خود را به اين واحد وصل کرده و سرعت، شتاب گيري و ميزان شارژ باتري را مشاهده کنيد. ميشلين ادعا ميکند محدوده حرکتي باتري 50 کيلومتر خواهد بود. تنها 3 ساعت طول ميکشد تا باتري دوچرخه شارژ شود. سيستم E-Drive ميشلين بهصورت يک پکيج کامل عرضه شده و تنها با 450 يورو ميتوان واحد E-Drive، محفظه بار و لاستيک عقب مخصوص را خريد. اين سيستم از سال 2018 در فرانسه و آلمان عرضه خواهد شد اما ميشلين هنوز زمان عرضه آن در کشورهاي ديگر را اعلام نکرده است. اگرچه دوچرخهسواري در بين طرفداران خودرو محبوب نيست اما اين نسخه واقعاً شگفتانگيز بوده و ما هيجان زيادي در زمان راندن اين دوچرخه داشتيم. با کانال تلگرامي «آخرين خبر» همراه شويد