دوئل «مزدا 3» و «هیوندای الانترا»
پدال/ قطار رقابتهاي خودرويي پدال امروز به ايستگاه سدانهاي کامپکت رسيده است. کلاسي که در دوئل قبلي آن ميتسوبيشي لنسر و کيا سراتو رودرروي يکديگر قرار گرفتند. در اين نبرد مجموعاً طي هردو نظرسنجي تعداد 2343 رأي به ثبت رسيد که لنسر توانست با کسب 1752 عدد از آنها يا به عبارتي 74 درصد از کل آرا، با قاطعيت بر رقيب کرهاي پيروز شده و راهي مرحلۀ بعد گردد. اين در حالي است که سهم سراتو از اين آرا تنها 591 رأي بوده است. امروز نيز در سومين دوئل گروه سدانهاي کامپکت، دو سدان ژاپني و کرهاي به مصاف يکديگر رفتهاند که هردو در سابقهاي طولاني در کشورمان برخوردارند و براي ما ايرانيان کاملاً شناختهشده هستند. اين دو رقيب عبارتاند از مزدا 3 و هيونداي الانترا. مزدا 3 شايد مزدا 3 خود بهتنهايي سابقهٔ چنداني نداشته باشد اما اين خودرو در اصل جايگزين مدل 323 (با نام ديگر فاميليا) محسوب ميشود که پيشينهٔ آن به سال 1963 بازميگردد؛ اما پس از تغيير شيوهٔ نامگذاري مزدا، در اکتبر سال 2003 اولين نسل مدل 3 بهعنوان جايگزين يا نسل جديد 323 در ژاپن رونمايي شد. نسل اول اين خودروي کامپکت ژاپني در دو نسخهٔ سدان و هاچبک توسط مزدا تا ژانويهٔ سال 2009 به توليد رسيد اما توليد آن تا سال 2010 در ايران، تا 2013 در چين و تا 2014 در کلمبيا ادامه داشت. اين در حالي بود که نسل دوم مزدا 3 در اکتبر سال 2008 رونمايي شد. اين نسل نيز تا سال 2013 به توليد رسيد تا اينکه در ژوئن همين سال نوبت به نسل کنوني يا سوم رسيد که اين نسل هم مانند قبل در دو نسخهٔ هاچبک و سدان توليد ميشود. طراحي اين نسل طبق زبان طراحي جديد مزدا شکل گرفته که Kodo نام داشته و براي اولين بار در نسل سوم مدل 6 و نسل اول کراساوور CX-5 معرفي شد. همچنين نسل سوم مزدا 3 بهتازگي براي سال 2017 فيسليفتي را تجربه کرده که طي آن تغييراتي جزئي در آن اعمال شده است. اين خودرو و سلفش 323 در کشورمان هم پيشينهٔ قابلتوجهي دارند بهگونهاي که نسلهاي هفتم و هشتم 323 و اول و دوم 3 توسط گروه بهمن در ايران توليد شدند و حتي عليرغم معرفي نسل سوم مزدا 3، توليد نسل قبلي آن همچنان در کشورمان ادامه دارد. نسل سوم مزدا 3 اما با پيشرانههاي مختلف بنزيني و ديزلي در بازارهاي جهاني عرضه ميگردد که همگي از سري موتورهاي اسکاياکتيو مزدا هستند. اين خودرو در دوئل ما با پيشرانهٔ 2 ليتري چهار سيلندر بنزيني تنفس طبيعي خود شرکت کرده است که 155 اسب بخار قدرت و 203 نيوتن متر گشتاور دارد. براي انتقال اين نيرو به چرخهاي جلو نيز دو گيربکس شش سرعتهٔ دستي و شش سرعتهٔ اتوماتيک در نظر گرفته شده است. هيونداي الانترا الانترا بهعنوان سدان کامپکت هيونداي براي اولين بار در اکتبر سال 1990 معرفي شد. اين خودرو که روي پلتفرم ميتسوبيشي ساخته شده بود تا سال 1995 به توليد رسيد و سپس با نسل دوم جايگزين شد. از اين نسل به بعد، الانترا در برخي بازارها با نام آوانته هم عرضه گرديد. بدين ترتيب طي سالهاي بعد نسلهاي مختلف الانترا يکي پس از ديگري به توليد رسيدند تا اينکه سرانجام نوبت به نسل کنوني يا ششم رسيد که براي اولين بار در سال 2015 در خانهاش کرهٔ جنوبي رونمايي شد. البته توليد نسل قبلي اين سدان کرهاي همچنين در چين ادامه دارد درحاليکه نسل چهارم آن نيز تا همين امسال در اين کشور توليد ميشد. همچنين در نسل پنجم، براي اولين بار نسخهٔ کوپهٔ الانترا هم توليد شد ولي در نسل فعلي خبري از آن نيست و فقط بهصورت سدان توليد ميشود. هيونداي الانترا نيز مانند مزدا 3، از سابقهاي طولاني در کشورمان برخوردار است بهگونهاي که از نسل اول در ايران حضور داشته و تقريباً تمامي نسلهاي آن (بهجز نسل چهارم) در کشورمان عرضه شدهاند. پس اينکه نسلهاي اول و دوم اين خودرو بهصورت وارداتي در تعدادي محدود در ايران عرضه شدند، کرمانخودرو اقدام به مونتاژ نسل سوم آن با نام آوانته نمود. سپس بعد از قطع همکاري کرمانخودرو با هيونداي و ايجاد وقفهاي چندساله در حضور اين خودرو در ايران، نسل پنجم آن بهصورت وارداتي توسط آسان موتور راهي کشورمان شد و بهتازگي پس از برقراري دوبارهٔ رابطهٔ کرمانخودرو با هيونداي، نسل ششم اين سدان کرهاي نيز فعلاً بهصورت وارداتي در کشور عرضه ميگردد. الانترا نيز مانند رقيب ژاپني در بازارهاي جهاني با موتورهاي مختلفي عرضه ميگردد که ما براي اين رقابت موتور 2 ليتري چهار سيلندر بنزيني تنفس طبيعي را انتخاب کردهايم؛ يعني همان نمونهاي که در کشورمان هم حضور دارد. البته مشخصات فني اين ماشين از سايت کارانددرايور گرفته شده که تفاوتي جزئي با مشخصات اعلامي کرمانخودرو دارد. درهرحال اين موتور طبق اعلام کارانددرايور 147 اسب بخار قدرت و 180 نيوتن متر گشتاور توليد ميکند. مشخصات فني مزدا 3 هيونداي الانترا پيشرانه 2 ليتري 4 سيلندر 2 ليتري 4 سيلندر تنفس طبيعي طبيعي قدرت 155 اسب بخار 147 اسب بخار گشتاور 203 نيوتن متر 180 نيوتن متر گيربکس 6 سرعته اتوماتيک 6 سرعته اتوماتيک محور محرک جلو جلو شتاب صفرتاصد 8 ثانيه 8.3 ثانيه مسافت 400 متر 16.2 ثانيه 16.4 ثانيه حداکثر سرعت 212 کيلومتر/ساعت 196 کيلومتر/ساعت مصرف سوخت 6.9 ليتر (ترکيبي) 7.3 (ترکيبي) وزن 1331 کيلوگرم 1321 کيلوگرم طول 4.58 متر 4.57 متر فاصلهٔ محوري 2.70 متر 2.70 متر حجم صندوق بار 340 ليتر 395 ليتر قيمت پايه 18,720 دلار 17,985 اين دوئلها، مقايسههايي براي دريافت و شناخت خودروهاي برتر نيستند بلکه نظرسنجي براي شناخت خودروهاي محبوبتر بين شما کاربران ايراني ميباشند؛ بنابراين با توجه به جميع جهات، جذابيت، طراحي بدنه و کابين، برند، ويژگيهاي فني، قيمت و مقرونبهصرفه بودن و حتي تجربه کاربري، کدام خودرو را ترجيح ميدهيد؟ دلايل و معيارهاي انتخاب خود را نيز لطفاً در بخش نظرات بيان فرماييد. کدام سدان کامپکت را بيشتر ميپسنديد؟ مزدا3 هيونداي النترا با کانال تلگرامي «آخرين خبر» همراه شويد