لذت رانندگی با تنها لامبورگینی هوراکان مدل 2017 در ایران
خودرو بانک/ پايان سرانجام هر چيزي است، خوب يا بد فرقي نميکند. روزي ميرسد که ديگر وقت آن رسيده تا با دنيا خداحافظي کرد. گالاردو يکي از خودروهاي جذاب و دوستداشتني است که ديگر توليد نميشود. شنيدن خبر توقف توليد اين سوپراسپرت جنجالي بسياري از علاقهمندان به دنياي خودرو را مبهوت کرد. اما کمپاني ايتاليايي لامبورگيني هوادارانش را با معرفي و عرضه مدل اوراکان شگفتزده کرد و نگذاشت غم و اندوه توقف توليد گالاردو بيش از اندازه آنها را ناراحت کند. هوراکان در واقع نسخه جايگزين شده مدل معروف گالاردو است که در سال 2014 در نمايشگاه موتورشوي ژنو به همگان معرفي شد. نام اين مدل نيز برگرفته از يکي از گاوميشهاي معروف اسپانيايي است که حس مبارزهطلبي و جسارتش زبانزد خاص و عام است. همچنين هوراکان در زبان اسپانيولي نيز به معني طوفان است که بازهم نشان از قدرت بالاي اين سوپراسپرت دارد. يکي از هيجانانگيزترين و جنجاليترين خبرهاي خودرويي از ابتداي سال تاکنون، خبر ورود اولين لامبورگيني هوراکان LP580-2 به کشور است. اين خودروي اسپرت ايتاليايي با رنگ خاص و جذاب نارنجي معروف لامبورگيني، اولين نمونه وارد شده به کشور است که در جزيره زيباي کيش مشغول به تردد است. همين خبر بهانهاي شد تا ما بار ديگر به اين جزيره مرجاني سفر کنيم تا براي نخستين بار گاو خشمگين تازهوارد ايتاليايي را مورد تست و بررسي قرار دهيم. نکته قابل توجه در مورد اين خودرو، ديفرانسيل عقب بودن آن است که باتوجه به ارزانتر بودن نسبت به نسخه دو ديفرانسيل، اما رانندگي با آن از LP 610-4 پيچيدهتر و مهيجتر است. خطوط تيز و تهاجمي، شاخصه اصلي در طراحي اوراکان چهره لامبورگيني هوراکان شباهتهاي زيادي با گالاردو دارد که همين موضوع ميتواند مصداق بارزي از جايگزيني اين مدل براي گالاردو باشد. همچنين ميتوان رگههايي از طراحي مدل تهاجميتر اونتادور را در چهره هوراکان مشاهده کرد که سبب شده جذابيت اين خودرو دوچندان شود. نکته قابل توجه در طراحي ظاهري هوراکان ، خطوط تند و تيزي است که روي بدنه نقش بستهاند و همگي به اتفاق به قسمت نوک دماغه منتهي ميشوند. در نماي جلو شماي کلي چراغها که با طراحي خاص و منحصر بهفردي توليد شدهاند، نقش بهسزايي در هرچه خشنتر نشان دادن هوراکان به عهده دارند، همچنين ديلايت و راهنما که هردو بهصورت يکجا در چراغ جاي گرفتهاند يکي از نکاتي است که زيبايي چشمنوازي را به ارمغان آورده است. ديلايت Y شکل که بهصورت دوتايي در هر چراغ خودنمايي ميکند، در شب وجه تمايز اين خودرو با ساير خودروهاي موجود در جزيره بهشمار ميرود. دو ورودي هوا که در طرفين سپر تعبيه شدهاند، علاوهبر بهبود شرايط آيروديناميکي، ظاهري شبيه به اونتادور را براي هوراکان پديد آورده است. نکته قابل توجه در طراحي اين خودرو، نکات طريفي است که با دقت بالا در آن رعايت شده است، بهطور مثال سنسورها با نهايت دقت و ظرافت روي سپر جلو باتوجه به فضاي نسبتا کمي که وجود دارد، در بهترين نقطه جاي گرفتهاند تا بهترين عملکرد را از خود بهجاي بگذارند. رينگهاي 20 اينچي آلومينيومي مشکي رنگ، يکي از بخشهايي است که در نماي جانبي بيش از هرچيز توجه را به خود جلب ميکند. همچنين کاليپرهاي نارنجي که با ديسکهاي بزرگ سراميکي کربني مجموعه سيستم ترمز را تشکيل ميدهند، جذابيت بصري بسياري را در فضاي داخلي رينگهاي 5 بازوي 10 پرهاي ايجاد کرده است. همچنين دستگيره در هوراکان يکي ديگر از بخشهايي است که قابل توجه بوده، زيرا به وسيله فشردن دکمه روي ريموت از بدنه خارج شده و امکان باز کردن در را مهيا ميکند. اما در نماي عقب شاهد يک طرح عضلاني و خشن هستيم که با چهار خروجي اگزوز اين طرح تکميل ميشود. در شيشهاي موتور به همراه محفظههاي ورود و خروج هوا بخشي است که ناخودآگاه مخاطب را بهسوي خود ميکشاند. چراغهاي خطري که براي هوراکان درنظر گرفته شده به نوعي است که بازهم در شب هنگام روشن شدن وجه تمايزي براي آن از ساير خودروها بهشمار ميرود. همچنين محفظههاي توري که در پشت خودرو و زير چراغها تعبيه شده، وظيفه خنککاري و ورود هوا به پيشرانه را برعهده دارند. شباهت کابين هوراکان به کاکپيت هواپيما در لحظه ورود به کابين هوراکان اولين چيزي که توجه را به خود جلب ميکند، فرم کلي کنسوب و داشبورد است که با زاويه زياد، شباهت بسياري به کاکپيت هواپيما دارد. علت اصلي آن هم وجود ادوات و دکمه هاي فراواني است که علاوهبر جذابيت، ممکن است شما را دچار سردرگمي نيز بکند. تودوزي دورنگ که از جنس چرم مرغوب بوده، در کنار اسپرت بودن احساس لوکس و خاص بودن را نيز به سرنشينان القا ميکند. اصليترين و جذابترين بخش در کابين هوراکان مربوط به دکمه استارت پيشرانه بوده که در کنسول مياني جاي گرفه است. دکمه استارت توسط درپوش قرمز رنگي که بهصورت متحرک تعبيه شدهريال احاطه شده است. براي روشن کردن پيشرانه بايد اين محفظه را بالا زده و دکمه را فشار دهيد تا غرش پيشرانه ده سيلندر به گوش برسد. همچنين کليدهاي مربوط به سيستم صوتي و سيستم ناوبري روي کنسول سبب شده تا حجم عظيمي از ادوات را پيش روي داشته باشيم. علاوهبر اينها کليدهاي مربوط به سيستم تهويه مطبوع اتوماتيک، شيشهبالابرها، تنظيمات کنترل کشش و پايداري و همچنين کليد فلاشر در بالاترين بخش کنسول قرار گرفتهاند که در نهايت به سه آمپر ولتاژ باطري، فشار روغن و دماي آب موتور ختم ميشوند. غربيلک فرمان نيز جابيتهاي خاص خود را دارد که روي آن علاوهبر دکمههاي تنظيم کروزکنترل و سيستم صوتي، کليد تنظيم نوع رانندگي و راهنما و برف پاککن نيز روي آن تعبيه شده است. لذت رانندگي با تنها لامبورگيني هوراکان ايران از تمام اين حرفها که بگذريم، به اصليترين و جذابترين بخش تست ميرسيم. جايي که قرار است توانايي و مهارتهاي جانشين گالاردو را به چالش بکشيم. موتور هوراکان بر طبق سنت لامبورگيني تنفس طبيعي بوده و از سيلندرهاي متعدد سود ميجويد. موتور 5.2 ليتري و ۱۰ سيلندر آن در دور موتور ۸۲۵۰ دور در دقيقه 580 اسببخار قدرت توليد ميکند. در حالي که حداکثر گشتاور آن به مقدار ۵۶۰ نيوتن متر در دور موتور ۶۵۰۰ دور در دقيقه در دسترس است. همانند اوراکان LP 610-4 در اين مدل هم سه حالت قابلتغيير ديناميکي با عنوان انيما (ANIMA) براي فرمانپذيري، پيشرانه، جعبه دنده و دمپرهاي قابلتنظيم سيستم تعليق به کار گرفته شده است. علاوه بر آن، يک حالت جادهاي با نام استرادا (Starada) و حالتي با نام کورسا (Corsa) براي مسابقه در نظر گرفته شده است. اما در اين ميان حالت سوم که با نام حالت اسپرت شناخته ميشود و به عنوان حد وسط دو حالت قبلي است، تا حدودي مورد بازبيني اساسي قرار گرفته است. در واقع ميتوان گفت که اين حالت از اسپرت به حالت دريفت تغيير کرده است. جعبه دنده دوکلاچه خودکار روي اين خودرو به کار رفته و شيفترهاي تعويض دنده پشت فرمان تعبيه شدهاند. در حالتهاي استرادا و اسپرت در صورت رسيدن به محدودهي بالاي دور موتور، سيستم به صورت بسيار شناور و بدون هيچ تاخيري به طور خودکار دندههاي بالاتر را انتخاب خواهد کرد. اما در حالت کورسا در صورت رسيدن به اين بخش، سيستم محدودکننده را ناديده خواهد گرفت. با استارت زدن پيشرانه صداي مهيجي از موتوري که در قسمت عقب خودرو جاي دارد به گوش ميرسد که نويد يک تجربه رانندگي هيجانانگيز را به شما ميدهد. به کمک پدال شيفترهاي پشت فرمان گيربکس را روي حالت درايو قرار ميدهيم و با فشردن پدال گاز شتاب قابل توجهي را در همان لحظه شروع حرکت احساس خواهيد کرد. نکته قابل توجه شتاب صفر تا صد 3.2 ثانيهاي است که موجب ميشود شتاب G را با فشرده شدن در صندليها بهخوبي لمس کنيد. تفاوتي که در سواري اوراکان با گالاردو بهخوبي قابل درک است، سواري نرمتر و در عين حال اسپرتتري است که به لطف محور محرک عقب پديد آمده است. واقعيت اين است که هر بخشي از شاسي خودرو به گونهاي طراحي شده که براي به انجام رساندن ماموريت اصلي خودرو در انجام دريفتهاي شگفتانگيز متناسب باشد. سيستم تعليق جلو از نظر هندسي به گونهاي دستکاري شده تا بتواند اثرات پرتابي و تکانشي ناشي از پيچش خودرو را بهبود دهد و به اين ترتيب باعث قفل نگه داشته شدن هر چه بهتر تايرهاي جلو در مسير حرکت شود که اين امر يکي از نکات لازم براي انجام دريفتهاي مطلوب است. دستاورد نهايي اقدامات انجام شده روي اين خودرو باعث شده تا راننده با سوپراسپرت 580 اسبي روي آسفالت خشک خيابان به راحتي اقدام به انجام دريفت و حرکات نمايشي کند. توزيع وزن 40 درصد در محور جلو و 60 درصد در محور عقب موجب شده تا پايداري هوراکان مثالزدني شود. همچنين هوراکان يک ويژگي خاص دارد که ميتوان به غيرفعال کردن 5 سيلندر از ده سيلندر به منظور کاهش مصرف سوخت اشاره کرد. اين سيستم به نحوي است که هنگامي که ظرفيت استفاده از موتور به شکل کامل الزامي نيست، پنج عدد از ده سيلندر بهطور موقت با قطع يک بانک سيلندر غيرفعال شده و هنگامي که راننده شتاب ميگيرد، سيستم سوئيچي بلافاصله به حالت ده سيلندر ميرود و اصلا براي راننده قابل تشخيص نيست. اين ويژگي سبب کاهش مصرف سوخت به 11.9 ليتر در هر ۱۰۰ کيلومتر و کاهش انتشار دياکسيدکربن به ۲۷۸ گرم/کيلومتر ميشود. در پايان از وحيد مولايي مالک محترم خودرو جهت همکاري و در اختيار قرار دادن خودرو نهايت تشکر و قدرداني را داريم. منبع:خودرو بانک با کانال تلگرامي «آخرين خبر» همراه شويد