داخلیسازی «هیوندای» توجیه ندارد
تسنيم/ رئيس انجمن قطعه سازان گفت: سرمايهگذاري قطعهسازان براي توليد قالب در خودروهايي با تيراژ کمتر از ۱۰۰ هزار دستگاه خودرو اصلاً توجيه اقتصادي ندارد . رضا رضايي، در رابطه با داخليسازي دو محصول هيونداي که در کرمان موتور توليد ميشود، اظهار داشت: در حال حاضر دو محصول I10 و I20 قرار است سالانه در حدود 7 تا 8 هزار دستگاه توليد شود. وي با بيان اينکه سرمايهگذاري قطعهسازان براي توليد قالب در خودروهايي با تيراژ کمتر از 100 هزار دستگاه اصلاً توجيه اقتصادي ندارد، افزود: وزارتخانه تأکيد دارد که داخليسازي خودروهاي خارجي بايد براي حمايت از قطعهسازان داخلي از 30 درصد شروع و به مرور افزايش پيدا کند اما اين موضوع را نميتوان براي تمام خودروهاي خارجي ملاک قرار داد. رئيس انجمن قطعهسازان تصريح کرد: هم اکنون قطعهسازان در حال مذاکره براي تأمين قطعات دو محصول هيونداي هستند؛ اما تا قراردادي امضا نشود نميتوان در مورد آن صحبت و يا حجم داخليسازي ها اعلام کرد. رضايي پيش از اين نيز به تسنيم گفته بود:هنوز داخلي سازي دو محصول اي 10 و اي 20 هيونداي به 10 درصد هم نرسيده که اين موضوع بايد مورد بررسي قرار گيرد. صالحي نيا روز گذشته در حاشيه مراسم رونمايي از خانواده موتور ملي 3 سيلندر سايپا گفته بود: در قرارداد کرمان موتور و شرکت هيونداي براي شروع کار دستکم 30 درصد از توليد خودروها داخلي سازي خواهد بود و در فاز بعدي تا پايان سال به 40 درصد افزايش خواهد يافت. با کانال تلگرامي «آخرين خبر» همراه شويد