صفر تا صد مراحل و مخارج آموزش رانندگی ودریافت گواهینامه
خراسان/ چندي پيش يکي از دوستان در گروه تلگرام، با شور و شعف بسيار خبر داد که گواهينامه رانندگي گرفته است. بعضي با انواع شکلکهاي مجازي ابراز شگفتي کردند که: «مگه تو تا حالا گواهينامه نداشتي؟» برخي ديگر، کلي گل و قلب و ايضا بوسه نثار صاحب خبر کردند و تبريک گفتند. تني چند هم تکليف فرمودند که: «بايد شيريني بدهي»! در اين ميان، يک نفر پيشنهاد داد، حال که دوست گرامي به جمع رانندگان خودروهاي سواري پيوسته، پس دوستان را گرد آوَرَد و با ماشين خودش به صرف «عصرونه يا شامونه» ببرد. اين پيشنهاد به سرعت مورد اقبال اعضاي گروه قرار گرفت و در کسري از ثانيه، گزينههاي احتمالي براي مکان «شيريني خورون» فضاي گروه را داغ کرد. اما، توضيحات راننده تازه کار ما، آب سردي شد بر آتش اشتياق دوستان. او شرح داد که در اين مدت کلي براي کلاسهاي آموزشي (که از قضا اجباري هم هستند) و گرفتن کارت گواهينامه هزينه کرده و به تازگي براي دوره «پسا گواهينامه» نيز پول پرداخته است، پس ديگر ماليهاي براي دادن شيريني در کار نيست. با تعجب پرسيدم: «اين دوره که گفتي جديدا اضافه شده؟ زمان ما که نبود!» پاسخ گرفتم که چون پس از اتمام دوره، هنوز مهارت و تسلط لازم براي رانندگي در شهر حاصل نشده، بيشتر افراد با گذراندن جلسههاي آموزشي اضافه، براي رانندگي واقعي آماده ميشوند که البته هزينههاي خودش را دارد. با خودم گفتم: «راستي... اگر کسي بخواهد يک پا راننده حسابي شود و دست فرمان درست و درماني هم داشته باشد، چقدر بايد خرج کند؟» و اين شد سرآغاز سوژه فضولي اين هفته... گام نخست: ثبت نام در آموزشگاه اول هر چيز، شما بايستي با يک دسته مدارک و جيبي پر از پول به يک آموزشگاه رانندگي مراجعه کنيد. با عنايت به اين که آغاز و پايان تمرينهاي عملي از محل آموزشگاه است، پس نزديکترين مورد را انتخاب کنيد تا هزينه اضافي براي رفت و آمد به گردنتان نيفتد. مدارکي که آموزشگاه همان اول کار از شما ميخواهد اصل شناسنامه + کپي پشت و رو اگر در صفحات 3 و 4 توضيحات نوشته، کپي همه لازم است. اصل کارت ملي + کپي پشت و رو اگر از اين شناسنامه هاي جديد و خوشگل داريد، کارت ملي لازم نيست. 8 قطعه عکس 4×3 پرسنلي کيفيتش مطلوب باشد با زمينه روشن. فکل و کراوات ممنوع! آقايان هنگام ثبت نام يکي از اين مدارک را ارائه دهند: اصل کارت پايان خدمت + کپي پشت و رو اگر نداشتيد گواهي عکس دار اشتغال به خدمت + دفترچه مرخصي يا فيش حقوقي اگر نداشتيد برگه کامپيوتري اعزام به خدمت + کپي آن اگر نداشتيد گواهي اشتغال به تحصيل با مهر تاييد منطقه اگر اين را هم نداشتيد کلا بي خيال گواهينامه شويد. نظر به اين که برخي آموزشگاهها بسيار سخت گيرند و حتي کسري يک قطعه عکس را بر نميتابند، پس همه مدارک را کامل و بعد ثبت نام کنيد. هزينه اوليه را هم با کارت و هم به صورت نقدي ميتوان پرداخت. اما تا آنجا که دخل و خرج دستگيرش شده قسطي و نسيه نميشود. با اين حال، اگر شما جايي را ميشناسيد که اقساطي هم ثبت نام ميکنند، لطفا ما را بي خبر نگذاريد. هزينههاي مرحله اول کلاسهاي آموزشي (8 جلسه آيين نامه و فني + 12 جلسه عملي) 402 هزار تومان کتاب آموزش آيين نامه 18 – 15 هزار تومان ويزيت معاينه پزشکي 22 – 20 هزار تومان تعيين گروه خوني اگر گروه خوني خودتان را ميدانيد، فقط کافي است امضا و اثر انگشت بدهيد (خود اظهاري) و اگر نميدانيد بايد برويد آزمايشگاه طبي و درخواست بدهيد که از قضا مشمول بيمه هم نميشود. شايد خيلي از شما چاپ جديد کتاب آيين نامه را داشته باشيد، پس نيازي به پرداخت هزينه آن نيست. فايل PDF اين کتاب در فضاي مجازي به طور رايگان در دسترس است. همچنين، اگر سري به سايتهاي نيازمندي بزنيد، کتاب را با قيمت حدودي 10 هزار تومان هم گير ميآوريد. البته، بنا به گفتههاي هنرجويان، نسخه جديد آموزش آيين نامه، «توضيحي» است، در حالي که چاپ قديمي تر «تستي» و همراه با شکل بيشتر بود. آنان بر اين باورند که اگر کسي ميخواهد همان بار اول قبول شود، بهتر است نسخه قديمي را هم بخواند که قيمت آن در سايتهاي نيازمندي بين 16 تا 25 هزار تومان متغير است. با اين همه، گويا هزينه ثبت نام براي گواهينامه پايه سوم بعضي جاها گران تر است و اين مطلب به نرخهاي مصوب جديد برمي گردد: نرخ ثبت نام در آموزشگاه رانندگي براي گرفتن گواهينامه پايه سوم آموزش آيين نامه (تئوري) 8 جلسه دو ساعتي = 16 ساعت 4380 (نرخ هر ساعت) × 16 = 70080 تومان آموزش رانندگي (عملي) 12 جلسه دو ساعتي = 24 ساعت 18000 (نرخ هر ساعت) × 24 = 432000 تومان هزينه کل (بدون کتاب) 506 هزار و 80 تومان البته دخل و خرج نميتواند به تنهايي صحت اين مطلب را تاييد کند ولي يکي از هنرجويان که فروردين امسال در کرج ثبت نام کرده، اين طور نوشته است: گام دوم: کلاس آموزشي و آزمون مقدماتي جلسه اول کلاس، از واجبات است. اگر غيبت کنيد يعني وجود خارجي نداريد و کلا از گردونه آموزش حذف ميشويد. پس از گذراندن دوره تئوري، يک آزمون مقدماتي آيين نامه از شما ميگيرند که در صورت قبول نشدن بايد مبلغ 2700 تا 3 هزار تومان بسُلفيد و دوباره امتحان بدهيد. اوضاع کلاس عملي هم بدين روال است. پس از 10 تا 12 جلسه آموزش در شهر، مربي از شما آزموني ميگيرد تا ببيند چند مرده حلاجيد! اگر موقع راه افتادن، ماشين مثل اسب جهش بزند يا دور سه فرمان را با شش – هفت فرمان اجرا فرماييد، دو تا سه جلسه ديگر هم پايتان مينويسند که هزينه هر جلسه يک و نيم ساعته 28 تا 30 هزار تومان در ميآيد. آخر کار، وقتي مربيان به اين نتيجه رسيدند که اميدي براي قبولي شما در آزمون اصلي هست، برگههاي مربوطه را مهر و امضا ميزنند و پرونده را براي ادامه کار به آموزشگاه ميدهند. گام سوم: صدور کاردکس کاردکس که ظاهرا نامي شيک و با کلاس دارد، همانا پرونده مدارکتان است که انواع و اقسام فيشهاي پرداختي به آن اضافه ميشود. رقم اين فيشها ، سر جمع 34 هزار تومان در ميآيد که بايد به نام خودتان و مستقيما به شماره حساب مشخص شده واريز شوند. پس از تکميل کاردکس، نام شما رسما در پورتال راهنمايي و رانندگي ثبت شده و براي آزمون آيين نامه اصلي، تاريخ و ساعت تعيين ميکنند. هزينه فيشها براي تکميل کاردکس پرداخت مبلغ 12 هزار تومان به نام شرکت پژوهش و توسعه ناجي (خدمات الکترونيک گواهينامه) پرداخت مبلغ 7 هزار و 500 تومان به نام شهرداري (تمبر گواهينامه) پرداخت مبلغ هزار تومان به نام نيروي انتظامي (تمبر گواهينامه) پرداخت مبلغ 20 هزار تومان به نام نيروي انتظامي (صدور گواهينامه) گام چهارم: آزمون آيين نامه اين آزمون 30 تا تست دارد که بايد به 26 تاي آن پاسخ درست بدهيد. اگر به 5 تا غلط برسد، عمرا افسر زير بار برود و شما را قبول کند. ناگفته نماند که ترتيب تستها و گزينههاي هر سوال در برگه شما، با بغل دستي تان فرق دارد، پس زحمت تقلب به خود ندهيد که بي فايده است. هر بار که «آيين نامه» را رد ميشويد، بايد مبلغ 2800 تا 3200 تومان به حسابي مشخص واريز کنيد تا دوباره وقت آزمون برايتان تعيين شود. گام پنجم: غول «تو شهري» پس از قبولي در «آيين نامه»، زماني براي آزمون عملي مشخص ميشود. بنا به گفته بيشتر هنرجويان، «پارک دوبل» و «دور سه فرمان» از آن دسته مفاد امتحاني اند که عامل اصلي رد شدن داوطلبان به حساب ميآيند. در هر هفته فقط يک بار از شما امتحان ميگيرند و اگر رد شديد بايد تا هفته بعد منتظر بمانيد. همچنين، طي اين مدت يک جلسه تمرين اجباري برايتان منظور ميشود و بايد دو تا فيش جداگانه به مبالغ هزار و 8 هزار تومان واريز کنيد. با اين حساب، هر بار که آزمون عملي را رد ميشويد، رقمي حدود 40 هزار تومان از جيب مبارک ميپرد. در ضمن، فقط تا 3 بار فرصت داريد که قبول شويد، وگرنه تجديد دوره ميشويد و بايد کلاسهاي عملي را دوباره بگذرانيد که به معناي پرداخت دوباره هزينه کلاسها ست. گام ششم: در انتظار گواهينامه پس از قبولي در آزمون عملي، مدارک شما تدوين و به مرکز فرستاده ميشود تا بنا به نوبت، کارت گواهينامه تان صادر شود. اين وسط، بايستي پول پست، پوشه مدارک و در مواردي هزينه خدمات هم بپردازيد که رقم آن چندان زياد نيست. پس از پايان ثبت، دوران انتظار براي دريافت گواهينامه آغاز ميشود که از چهل روز تا دو ماه طول ميکشد. البته موارد تاخير در اين امر کم نيستند؛ مثلا بعضي تا هفتاد روز هم علاف دريافت کارتشان بوده اند. اين مشکل ربطي به آموزشگاه ندارد و به رويه سازماني راهنمايي و رانندگي مربوط است. پس تقلاي بيخود نکنيد و صبر پيشه فرماييد. گام هفتم: دوران پسا گواهينامه خيليها هستند که تا افسر محترم ميفرمايد: «شما قبوليد» خودشان را در قامت شوماخر ميبينند و اصرار دارند که از پس رانندگي با هر وسيلهاي و در هر شرايطي بر ميآيند. غافل از اين که، جداي از مسئله استعداد، اصولا «راننده شدن» نياز به تمرين و گذشت زمان دارد. برخي از فرصت استفاده ميکنند و تا گواهينامه نرسيده، دورههاي تمرين عملي اضافه برمي دارند. اگر گشتي در اينترنت يا صفحه نيازمنديهاي روزنامهها بزنيد، کلي آگهي پيدا ميکنيد که مربي مربوطه شما را در کمترين زمان ممکن به «يک پا راننده ماهر» تبديل ميکند. هزينه اين دورهها براي هر جلسه يک ساعت و نيمه، از 22 تا 32 هزار تومان متفاوت است. سال اوليها حتما بخوانند بنابر قوانين نه چندان جديد راهنمايي و رانندگي، کساني که تازه گواهينامه ميگيرند، تا يک سال با محدوديتهايي رو به رو هستند. مثلا طي سه ماه اول، حق ندارند تنها رانندگي کنند و بايد يک يا دو نفر که گواهينامه دارند کنارشان بنشينند. همچنين تا يک سال نميتوانند از ساعت 12 تا 5 صبح ماشين برانند و همچنين نبايد از محدوده شهري خارج شوند. اگر کسي از اين قوانين سرپيچي کند و حادثهاي خطر ساز پيش آيد، گواهينامه او باطل شده و بايد هفت خان را از اول بگذراند. بر همگان مبرهن است که هزينهها درست برابر با يک داوطلب مبتدي، از راننده خاطي گرفته ميشود. با کانال تلگرامي «آخرين خبر» همراه شويد