نبرد پرچمداران، «مرسدس بنز GLS» در برابر «آئودی Q7»
پدال/ SUVهاي بزرگ لوکس در حال کسب محبوبيت بيشتري هستند و به همين دليل خودروسازان مدلهاي جديدي را براي بهرهبرداري از اين بازار پُرسود عرضه کردهاند و حتي شرکتهايي مثل مازراتي، بنتلي و رولزرويس نيز پاي به اين بخش نهادهاند. يکي از نمايندگان اصلي بخش SUVهاي بزرگ لوکس، مرسدس بنز GL است که پس از تجربهٔ يک فيسليفت و بهروزرساني، نامش به GLS تغيير پيدا کرده است. اضافه شدن S به نام اين خودرو بدين معنا است که GLS نسخهٔ آفرود سدان S کلاس محسوب ميشود؛ اما اين SUV لوکس اشتوتگارتي رقباي سرسختي را در برابر خود ميبيند که يکي از آنها هموطنش، آئودي Q7 است. البته نسل دوم Q7 به بزرگي GLS نيست اما سبکتر، قدرتمندتر، کارآمدتر و ارزانتر است؛ بنابراين سؤالي پيش ميآيد که آيا مرسدس بنز GLS بهاندازهٔ کافي خوب هست که بتواند در برابر آئودي Q7 پيروز شود؟ براي دريافتن پاسخ اين سؤال، اين دو SUV پرچمدار آلماني را به ميدان مبارزه دعوت کردهايم. شروع مبارزه مرسدس بنز GLS350d GLS هماکنون در چارت سازماني مرسدس بنز همردهٔ S کلاس قرار دارد. اين خودرو بهصورت استاندارد به سه رديف صندلي مجهز است که رديف آخر بهصورت برقي درون صندوق بار جمع ميشوند. براي نشستن در رديف سوم صندليها نيز با فشار يک دکمه صندليهاي رديف دوم تا ميشوند. در بخش قيمت نيز نمونهٔ مورد آزمايش ما که از نوع GLS350d است، با تمام آپشنهاي اضافي 85 هزار يورو قيمت دارد. GLS در ظاهر تفاوتهاي کمي با مدل کوچکتر GLE دارد که تمايز آنها را لااقل از نماي جلويي کمي دشوار ميکند درحاليکه نسخههاي پيش از فيسليفت اين دو خودرو يعني GL و ML تفاوت ظاهري بيشتري با يکديگر داشتند. يکي از ارتقاءهاي بزرگ GLS پس از فيسليفت، صفحهنمايش مرکزي TFT آن است که در مکان بالاتري قرار گرفته و ترکيبي تازه بين کنترلر چرخان و پد لمسي روي کنسول مرکزي براي کنترل سيستم اطلاعاتي-سرگرمي ايجاد شده است. البته براي کنترل عملکردهاي مختلف خودرو هنوز هم نياز به چرخاندن، فشار دادن، لمس کردن و کليک کردن کنترلرهاي مختلف وجود دارد؛ اما صندليهاي جلوي عريض GLS مکاني عالي براي سفرهاي چندين ساعته هستند درحاليکه نگهدارندههاي ليوان آن نيز قهوه را گرم نگه ميدارند و ميتوان با پرداخت 250 يورو سردکن را هم به آنها اضافه کرد تا در GLS احساس راحتي خانه را داشته باشيد. خانهاي که روي چهار چرخ قرار گرفته است. با فشردن دکمهٔ استارت، پيشرانهٔ 3 ليتري توربوديزل GLS از خواب بيدار ميشود اما صداي اين موتور V6 به داخل اتاق وارد ميشود. هردو خودروي GLS و Q7 در هنگام رانندگي احساس خودروي کامپکتي را دارند اما در اندازه و وزن، اين مرسدس است که بدون ترديد غالب ميشود. البته اين موضوع هرچند در بزرگراهها راحتي بيشتري را به همراه دارد اما در شهرهاي شلوغ و هنگام پارک کردن ميتواند مشکلساز باشد. در GLS350d، گيربکس 9 سرعتۀ اتوماتيک بهآرامي دندهها را تعويض ميکند و سيستم تعليق بادي استاندارد آن نيز موجب آرامش سرنشينان ميشود؛ اما رينگهاي کاملاً غيرضروري 21 اينچي باعث ميشود که دستاندازها و ناهمواريهاي جاده در کابين احساس گردد. در GLS حالت رانندگي اسپرت براي فرمان، گيربکس، پيشرانه و تعليق وجود دارد اما در دنياي واقعي کاملاً غيرضروري است؛ ولي رانندگي با GLS کاملاً ايمن است چراکه بهعنوانمثال ترمزهاي آن تقريباً بهطور کامل به سيستمهاي جديد مجهز است. اين در حالي است که با تکيه بر سامانهٔ چهارچرخ محرک 4Matic قدرتمند آن ميتوان با خيال راحت به مسيرهاي خشن و آفرود رفت. براي اين سيستم، قفل ديفرانسيل مرکزي نيز قابل سفارش است. البته اين مورد را هم بايد در نظر داشت که GLS350d در نمونهٔ مورد آزمايش ما 16,500 يورو گرانتر از آئودي Q7 است. آئودي Q7 3.0 TDI شايد بيان اين عدد دشوار باشد که Q7 به ميزان 355 کيلوگرم سبکتر از GLS است. اين در حالي است که رقيب اينگولشتاتي 14 اسب بخار قدرت بيشتري هم دارد که موجب ميشود در شتاب کاملاً GLS را مغلوب کند. علاوه بر اين، Q7 مورد آزمايش ما به شيشههاي عايق مجهز بود که موجب شد همواره در اندازهگيريهاي سطح صدا، دو دسيبل پايينتر از مرسدس بنز قرار گيرد درحاليکه نويز کمتري هم در کابين آن به گوش ميرسيد. گيربکس هشت سرعتهٔ اتوماتيک اين SUV لوکس به سرعت و با هوشمندي دندهها را تعويض ميکند که به همين دليل مصرف سوخت آن بهطور قابلتوجهي کمتر از GLS است بهگونهاي که Q7 با مصرف 9.5 ليتر گازوئيل در هر صد کيلومتر در برابر مصرف 10.9 ليتري GLS قرار ميگيرد. علاوه بر اين، آئودي در همهٔ جهات مدرن است هرچند که ماهيت سنتي مرسدس بنز بخشي از مفهومش بوده و ويژگي منحصربهفرد آن محسوب ميشود. با سفارش صفحه آمپر کاملاً ديجيتالي کابين مجازي آئودي به قيمت 600 يورو و همينطور پد لمسي روي کنسول مرکزي، آئودي از ميزان دکمههاي فيزيکي کابين Q7 بدون پيچيدگي کارايي، کاسته است بهنحويکه حتي تا وقتيکه با تمامي منوها آشنايي نداشته باشيد، بازهم انجام کارها با آن کوتاهتر از GLS صورت ميگيرد. در داخل Q7 فضاي بيشتري دارد چراکه شش سانتيمتر عرض داخلي آن بيشتر بوده و 3.5 سانتيمتر هم فضاي بيشتري در صندليهاي عقب دارد. صندليهاي عقب Q7 شامل سه صندلي مجزا ميشود که هريک بهصورت جداگانه قابليت تنظيم و جابجايي دارند. علاوه بر اين، اين صندليها از قسمت بار دور هستند تا فضاي بار مسطحي ايجاد گردد. البته ميتوان در بخشي از صندوق بار با پرداخت 1390 يورو رديف سوم صندليها شامل دو صندلي را سفارش داد که نمونهٔ مورد آزمايش ما فاقد آن بود اما در عوض براي افزايش راحتي به تعليق بادي عالي به قيمت 2050 يورو و صندليهاي راحت شخصي به قيمت 3400 يورو و براي بهبود ديناميک به رينگهاي 20 اينچي و فرمان گيري چهارچرخ به قيمت 1150 يورو مجهز بود. سيستم فرمان گيري چهارچرخ Q7 در سرعتهاي پايين چرخهاي عقب را تا پنج درجه به سمت مخالف چرخهاي جلو ميچرخاندن که سرعت هندلينگ را افزايش ميدهد درحاليکه در سرعتهاي بالا چرخهاي عقب به همان سمت چرخهاي جلو ميچرخند که موجب تثبيت هندلينگ ميشود. علاوه بر اين، محور عقب از طريق سيستم چهارچرخ محرک کواترو تا 60 درصد از قدرت پيشرانه را دريافت ميکند. Q7 در جادهها بسيار ايمن و بينظير احساس ميشود چراکه عريض و سنگين نيست اما سبکتر و سريعتر از حد انتظار است؛ اما فرمان هرچند دقيق است ولي حتي در حالت رانندگي پويا نيز بازخورد مناسبي ندارد. نتيجه رتبهٔ اول آئودي Q7 چرا نبايد آئودي Q7 پيروز اين رقابت شود؟ اين خودرو سريعتر، چابکتر، ارزانتر و راحتتر از مرسدس بنز GLS است پس بدون شک بهعنوان برندهٔ اين مبارزه انتخاب ميشود. رتبهٔ دوم مرسدس بنز GLS GLS به مدرني و چابکي Q7 نيست و هرچند راحتي فوقالعادهاي دارد اما توجيه قيمت بالاي آن سخت است چراکه با وجود قيمت بيشتر، بهخوبي Q7 نيست. مشخصات فني مرسدس بنز GLS350d آئودي Q7 3.0 TDI قيمت پايه 75,154 يورو 61,700 يورو قيمت تستشده 85,000 يورو 68,500 يورو طول/عرض/ارتفاع 5.13/1.93/1.85 متر 5.05/1.97/1.74 متر فاصلهٔ محوري 3.07 متر 2.99 متر حجم صندوق بار 680/2300 ليتر 890/2075 ليتر پيشرانه 3 ليتري V6 توربوديزل 3 ليتري V6 توربوديزل قدرت 258 اسب بخار 272 اسب بخار گشتاور 620 نيوتن متر 600 نيوتن متر گيربکس 9 سرعته اتوماتيک 8 سرعته اتوماتيک محور محرک چهارچرخ 4Matic چهارچرخ کواترو حداکثر سرعت 222 کيلومتر در ساعت 234 کيلومتر در ساعت شتاب صفرتاصد 7.8 ثانيه 6.3 ثانيه مصرف سوخت 10.9 ليتر در صد کيلومتر 9.5 ليتر در صد کيلومتر با کانال تلگرامي «آخرين خبر» همراه شويد