مقایسه «هیوندای اکسنت» و «پژو 301»
باشگاه خبرنگاران/ يکي از خودروهاي سدان که به تازگي قدم به خيابان هاي ايران گذاشته پژو 301 است و هيونداي اکسنت از رقباي اين خودرو در همان رنج قيمت و کلاس، به شمار مي رود. بخش قابل توجهي از افراد که در شهرهاي بزرگ و پرجمعيت زندگي مي کنند به دنبال خودروهاي سدان جمع و جور مي روند که از لحاظ قيمتي، مناسب و در جايگاه کيفي مطلوبي قرار داشته باشد؛ اگر در محدوده 100 ميليون تومان براي خريد ماشين بودجه داشته باشيد و دنبال يک سدان مناسب هستيد جديدترين ماشين اين کلاس که به تازگي قدم به خيابان هاي ايران گذاشته پژو 301 است که يکي از رقباي اين خودرو در اين رنج قيمت و کلاس، هيونداي اکسنت به شمار مي رود. ويژگي هاي هيونداي اکسنت نسل اول اکسنت در سال 1994 ميلادي، روانه بازارهاي جهاني شد؛ اين خودرو در نقاط مختلف دنيا توليد و عرضه شد که شامل نام هاي دوج ATTITUDE در مکزيک، دوج بريسا در ونزوئلا، هيونداي ريو در پورتوريکو مي شود. نسل دوم در سال 2000 ميلادي در بازار معرفي گرديد البته اين سري از ACCENT در کشور با نام VERNA در بازار معرفي شد، سري بعدي يا نسل سوم اين خودرو در سال 2005 ميلادي و نسل چهارم يا فعلي آن نيز در اواخر سال 2010 ميلادي روانه بازارشده است. به طور کلي طراحي ظاهري هيونداي اکسنت از سال 2010 تا بحال همراه با تغييرات مدرن همرده و همدوره هايش پيش رفته و تغيير خاصي نکرده اما نماي جلويي اين کره اي از ترکيب چراغهاي جديد جلو، به همراه نوارهاي LED بر روي آن و همچنين رديفي جداگانه از ديودهاي LED، که در کف پيله لامپهاي چراغ راهنما وجود داشته تشکيل گرديده است. کمپاني کره اي هيونداي براي کاهش هزينه ها بيش از 75 درصد از اجزاي داخل کابين را با پلاستيک سخت ساخته که اين امر شامل حال آفتابگيرهاي جلو نيز شده، در کابين اين خودرو جاي پا و فضاي سر در قسمت عقب مناسب بوده ولي فضايي مطلوبي براي شخص سومي آنطور که بايد و شايد در نظر گرفته نشده است. اکسنت با 2 پيشرانه 1.4 و 1.6 ليتري در بازار عرضه مي شود که موتور 1.6 ليتري اين خودرو قدرت 124 اسب بخار در 6300 دور در دقيقه و گشتاور 156 نيوتن متر در 4200 دور در دقيقه را توليد مي کند .اين پيشرانه به کمک يک جعبه دنده 4 سرعته اتوماتيک اکسنت را از حالت سکون با گذشت 11.4 ثانيه به سرعت 100 کيلومتر در ساعت رسانده و حداکثر سرعت آن 184 کيلومتر در ساعت خواهد بود؛ حجم باک اکسنت 43 ليتر بوده که ميزان مصرف سوخت پيشرانه 1.6 ليتري آن به صورت ترکيبي 6.4 ليتر در هر صد کيلومتر است. تجهيزات ايمني هيونداي اکسنت به طور استاندارد عبارتند از ترمز ضدقفل (ABS)، کنترل پايداري و کنترل کشش، محافظ گردن روي صندلي جلو، کيسه هواي جلو و پردهاي جانبي. تيپهاي GS و GLS به ترمز جلو ديسکي و ترمز عقب کاسهاي مجهز هستند، در حالي که در تيپ Sport هر 4 ترمز ديسکي است؛ ترمز عقب ديسکي در تيپ GLS به صورت سفارشي نصب ميشود. ويژگي هاي پژو 301 پژو301 در کلاس سدانهاي کامپکت قرار گرفته از اين رو براي افرادي که در شهرهاي شلوغ به دنبال خودرويي با فضايي نسبتا بزرگ هستند 301 گزينه مناسبي خواهد بود خودروسازي پژو سيتروئن از اتومبيل در نمايشگاه خودرو پاريس در سال ۲۰۱۲ رونمايي کرد. کمپاني فرانسوي پژو، 301 را در نسخههاي بنزيني و ديزلي در بازار عرضه کرده که نسخه هاي بنزيني با پيشرانههاي ۱.۲ و ۱.۶ ليتري عرضه ميشود، پيشرانه اول با بهره گيري از سه سيلندر و قادر است 82 اسب بخار قدرت در ۵۷۵۰ دور بر دقيقه و گشتاوري معادل ۱۱۸ نيوتنمتر در دور موتور ۲۷۵۰ دور بر دقيقه توليد کند؛ پژو اين پيشرانه سهسيلندر را به همراه جعبهدنده دستي ۵ سرعته ارائه ميدهد. پيشرانه دوم با استفاده از چهار سيلندر قادر به توليد تواني معادل ۱۱۳ اسب بخار در دور موتور ۶۰۵۰ دور بر دقيقه و حداکثر گشتاور ۱۴۹ نيوتنمتر ۴۰۰۰ دور بر دقيقه است ؛اين پيشرانه با دو نوع جعبهدنده دستي ۵ سرعته و اتوماتيک ۶ سرعته قابل سفارش است. حداکثر سرعت پيشرانه دوم اين سدان فرانسوي 188 کيلومتر برساعت و شتاب اين خودرو از حالت سکون تا سرعت 100 کيلومتر 10.8 ثانيه است، همچنين مصرف سوخت داخل شهر اين پيشرانه در هر 100 کيلومتر 10 ليتر، در خارج شهر 5.6 ليتر و به صورت ترکيبي 7.3 ليتر خواهد بود اما وضعيت پيشرانه 1.2 ليتري در خصوص حداکثر سرعت 169 کيلومتر بر ساعت و زمان صرف شده براي شتاب اوليه 12.9 ثانيه تخمين زده شده است مصرف سوخت اين پيشرانه هم در هر صد کيلومتر در داخل شهر 6 ليتر، در خارج شهر 4.3 ليتر و به صورت ترکيبي 4.9 ليتر بوده است. طراحي خارجي پژو 301 نسبت به نسل پيشين خود تغييراتي اندکي به دنبال داشته که از جمله تفاوت هاي بوجود آمده که افراد در نگاه اول متوجه آن خواهند شد عريض تر و کوچک تر شدن جلو پنجره، جابجا شدن لوگوي کمپاني فرانسوي از روي کاپوت و قرار گيري آن در وسط جلو پنجره و در بخش بالاي دريچه ورودي هوا فرمي کشيدهاي به خود گرفته و انتهاي آن، چراغهاي LED قرار گرفته همچنين پژو مانند نسل قبلي اين 301 چراغهاي مهشکن را نيز زير اين چراغها نصب کرده است. لبه کاپوت عقب خودرو روندي صعودي داشته و اندکي به سمت بالارفته علاوه بر اين مورد، پژو سپر عقب 301 را حجيم طراحي کرده و چراغهاي عقب نيز کشيدهتر شده و نسبت به نسخه پيشين از نمايي مدرن تر برخوردار است لازم به ذکر است که کمپاني فرانسوي براي جذب خريداران جوان خود اندکي 301 را حجيم تر و عضلاني تر از نسل قبلي ساخته تا سهم خود را در اين گروه افزايش دهد. با کانال تلگرامي «آخرين خبر» همراه شويد