خودروسازان باید در تحقیق و توسعه سرمایهگذاری کنند
ايسنا/ در حاليکه برخلاف خودروسازان مطرح جهان خودروسازان داخلي سرمايهگذاري چنداني در بخش تحقيق و توسعه نميکنند طبق دستورالعمل وزارت صنعت، معدن و تجارت سرمايهگذاري در اين حوزه بايد افزايش يابد. کارشناسان معتقدند راز اصلي موفقيت خودروسازان مطرح جهان در طراحي و توليد خودروهاي جديد، سرمايهگذاري مناسب و قابل توجه اين شرکتها در بخش تحقيق و توسعه محصول است. به همين دليل است که خودروسازان بينالمللي به موازات توليد و عرضه خودروهاي جديد در حوزه ارتقاي کيفي و رفاهي محصولات خود سرمايهگذاري کرده و به سرعت خودروهاي جديد را وارد بازار ميکنند. با اين حال اين امر مهم در ايران مغفول مانده و خودروسازان داخلي از سرمايهگذاري لازم در بخش تحقيق و توسعه خودداري ميکنند و نتيجه اين غفلت نيز پايين بودن تنوع و کيفيت خودروهاي داخلي و نارضايتي مصرفکنندگان از اين محصولات است. در اين شرايط وزارت صنعت، معدن و تجارت براي رفع اين مشکل خودروسازان را ملزم به افزايش سرمايهگذاري در بخش تحقيق و توسعه کرده است بهگونهاي که براساس "برنامه راهبردي صنعت خودرو"، تا سال ۱۴۰۴ نسبت هزينه تحقيق و توسعه به فروش خودروسازان بايد به ۲.۵ درصد برسد. اين هدفگذاري در حالي است که طبق اعلام اين وزارتخانه نسبت هزينه تحقيق و توسعه به فروش خودروسازان در سال ۱۳۹۴ برابر با ۰.۵ درصد بوده است. وزارت صنعت، معدن و تجارت اخيرا ويرايش دوم "برنامه راهبردي وزارت صنعت، معدن و تجارت" را منتشر کرد که در آن راهبردهاي اين وزارتخانه براي توسعه بخش صنعت کشور پيشبيني شده است. بخشي از برنامه راهبردي اين وزارتخانه در حوزه صنايع مربوط به "برنامه راهبردي صنعت خودرو" است. در برنامه راهبردي صنعت خودرو راهکارهايي در زمينه توسعه و گسترش کمي و کيفي صنعت خودرو و قطعه ايران در حوزههاي مختلف پيشبيني شده است. با کانال تلگرامي «آخرين خبر» همراه شويد