«کوییک»، نگاهی دقیقتر به دستهگل سایپا
پدال/ اواخر سال گذشته بود که سايپا طي مراسمي و با سروصداي فراوان از خودروي بهاصطلاح جديد خود بنام کوييک رونمايي کرد؛ اما همانطور که بارها گفته شده، اين خودرو چيزي جز يک تيبا هاچبک فيسليفت شده يا يک سايناي هاچبک نيست که البته طبق رسم خودروسازان وطني، سايپا آنرا محصولي کاملاً جديد ميداند و با نامي جديد و البته چندين ميليون قيمت بالاتر از تيبا و ساينا به بازار عرضه خواهد کرد. درهرحال در اولين نمايشگاه تخصصي ليزينگ اصفهان، کوييک براي اولين بار در اين شهر رونمايي شد و بنابراين فرصتي دست داد تا اين فرزند نورسيدهٔ سايپا را از نزديک بررسي کنيم. طراحي و نماي ظاهري با توجه به محبوبيت فوقالعادهٔ کراساوورها در بازارهاي جهاني و بهتبع آن در کشورمان، بسياري از خودروسازان با افزودن قطعاتي به هاچبکهاي خود، نمايي کراساوور مانند به آنها ميبخشند که اصطلاحاً کراس هاچبک ناميده ميشوند و حالا سايپا نيز در کوييک همين رويه را در پيش گرفته است. البته همانطور که گفته شد، اين خودرو در اصل نسخهٔ هاچبک ساينا محسوب ميشود و بنابراين نماي جلويي آن همان ساينا است که تغييراتي در جلوپنجره و سپر آن ايجاد شده است. علاوه بر اين، کاسهٔ داخلي چراغهاي جلو بهصورت دودي طراحي شده و ديلايتهايي هم به بالاي چراغهاي مه شکن اضافه شده است که البته هماهنگ به نظر نميرسد اما در کل نماي جلويي کوييک با همين تغييرات فرمي پختهتر و بهتر از ساينا پيدا کرده است. نماي جانبي و عقبي اين ماشين را بايد با تيبا 2 يا هاچبک مقايسه کرد چراکه در اينجا با فيسليفتي از اين خودروي مذکور مواجه هستيم. در نماي جانبي کوييک بيش از هر چيز قطعات اضافهشده يعني پوششهاي پلاستيکي اطراف گلگيرها و روي رکابها و همينطور ريلهاي روي سقف جلبتوجه ميکنند که با استفاده از آنها سعي شده نمايي کراساوور مانند در خودرو ايجاد شود؛ اما درحاليکه اکثر خودروسازان جهاني در کراس هاچبکهاي خود افزايش ارتفاع را اعمال کرده و با اين کار آنها را به کراساوورها نزديک ميکنند، در کوييک چنين چيزي وجود نداشته و ارتفاع آن با تيبا 2 يا ساينا تفاوتي ندارد. درهرحال تغيير دستگيرهٔ درها به نمونهٔ موسوم به آسانبازشو و رينگهاي جديد از ديگر تغييرات کوييک نسبت به تيبا هاچبک هستند. در عقب کوييک اما تا حد زيادي همان نماي آشناي تيبا 2 به چشم ميخورد اما بااينحال با انتقال جا پلاک از سپر به روي درِ صندوق و طراحي جديد چراغها سعي شده تا نمايي متفاوت با تيبا هاچبک ايجاد گردد. همچنين تک پروژکتور عقب تيبا 2 نيز در کوييک جاي خود را به دو نمونه در طرفين سپر داده که در بالاي پوشش پلاستيکي سپر عقب نصب شدهاند. علاوه بر اين، در بخش زيرين سپرهاي جلو و عقب هم محافظي نقرهايرنگ تعبيه شده درحاليکه نوشتهٔ فارسي کوييک درعقب خودرو نيز نکتهٔ جالب و البته عجيبي است؛ اما درمجموع طراحي کلي کوييک را ميتوان قابلقبول ارزيابي کرد. ورود به کابين کوييک پس از بررسي نماي بيروني، درِ خودرو را باز کرده و پاي به کابين آن ميگذارم. در اينجا اساساً همان داشبورد و نماي داخلي ساينا ديده ميشود که تغييراتي جزئي در آن اعمال شده است. تغيير قابلتوجهي که در کابين کوييک ايجاد شده، استفاده از غربيلک فرمان جديدي با فرم D شکل است. اين غربيلک به دکمههاي کنترلي سيستم صوتي مجهز بوده و نماي زيبا و اسپرتي دارد. همچنين صفحه آمپر خودرو نيز تغيير کرده که خصوصاً هنگام روشن بودن چراغها از طراحي جذابي برخوردار است. همچنين در اين صفحه آمپر جديد، نمايشگر کوچکي بهعنوان کامپيوتر سفري نيز تعبيه شده است. يکي ديگر از تغييرات قابلتوجه کابين کوييک نسبت به ساينا تجهيز آن به يک صفحهنمايش لمسي هفت اينچي است که به ناوبري مجهز بوده و تصاوير دوربين ديد عقب خودرو را هم به نمايش درميآورد؛ اما محل نصب اين نمايشگر بههيچعنوان با داشبورد خودرو هماهنگ نبوده و همانند قطعهاي اضافه به نظر ميرسد. استارت دکمهاي و انتقال شاسي قفل درها به داخل دستگيرهها نيز از ديگر نکات قابلذکر کابين کوييک هستند اما همچنان دستههاي راهنما و برفپاککن و همينطور دکمهٔ بالابر شيشهها متعلق به پرايد هستند که در خودرويي که از سوي سازنده محصولي جديد خوانده ميشود آنهم با چنين قيمتي واقعاً آزاردهنده است. علاوه بر اين، کيفيت متريال داخلي نيز بسيار پايين بوده و در سراسر کابين از پلاستيک خشک و بيکيفيت استفاده شده که هرگز حس خوبي ندارد. بهعنوانمثال رو دريها، دستگيرهٔ درها و دريچههاي تهويه، همه و همه از پلاستيک بيکيفيت ساخته شدهاند که اصطلاحاً خوش لمس نيستند؛ اما از سوي ديگر فضاي پاي عقب براي خودرويي در اين کلاس و با اين ابعاد مناسب و راضيکننده بوده و حجم صندوق بار نيز هرچند زياد نيست اما اگر ابعاد کوييک را در نظر داشته باشيم قابلقبول به نظر ميرسد. تجهيزات و آپشنها سايپا براي کوييک طيف گستردهاي از تجهيزات و آپشنها را هم در نظر گرفته که ميتواند يکي از نقاط قوت آن باشد. اين آپشنها شامل دو ايربگ، کروز کنترل، ترمز ABS و EBD، سيستم پايش باد تايرها، سيستم هشدار سرقت، قفل اتوماتيک درها، سنسور پارک عقب، پشتي برقي صندلي راننده، سيستم ورود بدون کليد و استارت دکمهاي، کامپيوتر سفري، دماسنج بيرون، فرمان برقي، سيستم تهويهٔ ديجيتال، آينههاي جانبي برقي، چراغهاي روشنايي در روز، نمايشگر هفت اينچي لمسي، دوربين ديد عقب، کنترل سيستم صوتي از روي غربيلک فرمان و بلوتوث ميشود؛ اما اکثر اين آپشنها در بالاترين تيپ کوييک يعني تيپ SE-A (اتوماتيک) ارائه ميشود و نمونهٔ دستي آن از بسياري از تجهيزات مذکور بيبهره است. پيشرانه کوييک در زير کاپوت کوييک همان پيشرانهٔ محصولات خانوادهٔ X200 سايپا يعني موتور 1.5 ليتري چهار سيلندر هشت سوپاپ قرار دارد که در اصل نمونهٔ حجيمشده و تقويتشدهٔ موتور 1.3 ليتري پرايد است. به گفتهٔ سايپا، اين موتور 87 اسب بخار قدرت و 128 نيوتن متر گشتاور توليد ميکند. اين نيرو در نسخهٔ دستي کوييک توسط همان گيربکس پنج سرعتهٔ سابق انتقال پيدا ميکند اما براي آن يک گيربکس CVT هم در نظر گرفته شده که ساخت شرکت پانچ بلژيک است. همچنين فرمان و دريچهٔ گاز خودرو در نمونهٔ اتوماتيک از نوع برقي است اما درحاليکه مصرف سوخت ترکيبي کوييک دستي برابر با 7 ليتر در هر صد کيلومتر است، اين عدد براي نسخهٔ اتوماتيک 7.2 ليتر در هر صد کيلومتر اعلام شده است. ابعاد طول کوييک برابر با 3989 ميليمتر است که 6.4 سانتيمتر از تيبا 2 بيشتر است درحاليکه 1688 ميليمتر عرض و 1492 ميليمتر هم ارتفاع دارد (بدون احتساب ريلهاي سقفي). وزن اين کراس هاچبک ايراني هم از سوي سازنده براي نسخهٔ دستي 1065 کيلوگرم و براي اتوماتيک 1105 کيلوگرم اعلام شده است؛ اما درحاليکه بيش از شش ماه از زمان رونمايي کوييک گذشته است، هنوز نه از فروش يا حتي پيشفروش آن خبري هست و نه قيمت رسمي و دقيق آن اعلام شده است. اين در حالي است که تاکنون قيمتهاي حدودي مختلفي براي اين ماشين از سوي سايپا اعلام شده که همواره رو به افزايش بوده است تا جايي که در نمايشگاه، بسته به تيپها صحبت قيمتي بين 35 تا 45 ميليون تومان از سوي مسئولين غرفهٔ سايپا به گوش ميرسيد! جمعبندي در کل شايد ساخت و معرفي خودرويي چون کوييک را بتوان در صنعت خودروسازي عقبماندهٔ ايران حرکت نسبتاً مثبتي تلقي کرد اما نبايد فراموش کرد که پايه و اساس اين ماشين نهايتاً به پرايد ربع قرن پيش بازميگردد. همچنين يکي از مشکلات عمدهٔ کوييک کيفيت بهواقع پايين آن خصوصاً در کابين است که بههيچعنوان نميتوان با آن کنار آمد؛ و نهايتاً مشکل ديگر اين خودرو به قيمت عجيب و غيرمنطقي آن مربوط ميشود و بايد از مسئولين سايپا سؤال کرد که چرا براي خودرويي با تغييراتي در ظاهر، يک گيربکس CVT ساده و چند آپشن معمولي، در خوشبينانهترين حالت حدود 15 ميليون تومان قيمت بيشتري نسبت به تيبا 2 مطالبه ميکنند؟ اين سؤالي است که مطمئناً پاسخي براي آن وجود نخواهد داشت. با کانال تلگرامي «آخرين خبر» همراه شويد