تجربه 50 هزار کیلومتر رانندگی با «تندر 90 اتوماتیک»
ايران جيب/ در کشــور ما هم مانند بســياري از کشــورهاي دنيا خودروهاي ســدان از جايگاه ويژه اي برخوردارنــد. در اين بين خودروهاي اقتصادي با توجه به قشــر عظيمي از مردم که بودجه و توانايــي خريد اين خودروها را دارند از جايــگاه بالاتري برخوردارند. تنوع اين محصولات در چند ســال اخير در کشــور روبه بهبود اســت. در اين مقاله قصد داريم تا تجربه 50 هزار کيلومتر رانندگي با تندر 90 اتوماتيک را با شما عزيزان در ميان بگذاريم. بدنه شايد پرداختن به طراحي تندر 90 خودمان کار چندان جذابي نباشــد چراکه اين خــودرو کاملا اقتصــادي و به دور از هرگونــه هيجان و جذابيت بصري خاصي طراحي شــده اســت. تفاوت بارز در نمونه اتوماتيک اين خودرو با نمونه هاي دستي تغيير سپر جلو است که البته زيباتر شده و هماهنگتر به نظر ميرســد، مابقي اجزا دست نخورده باقي ماندهاند که اي کاش در بعضي موارد مانند آيينههاي جانبي و يا استفاده از رينگ هاي جديد براي نمونه اتومات توجه بيشتري ميشــد. از نــکات مثبت در ظاهر بيروني خودرو و يا همان بدنه کيفيت رنگ خوب و مونتاژ با دقت بالاســت که پس از طــي 50 هزار کيلومتــر همچنان از کيفيت بالايي برخوردارند. کابين کابيــن اين خــودرو نيز همچنــان بــدون تغيير باقي مانده اســت و بارزترين تغيير آن دســته دنــده جديد (به واســطه اتومات بودن) اســت که البته بايد گفت با کمي بي حوصلگي طراحي شــده و کمي بزرگ به نظر ميرسد. تغيير بعدي صفحه کيلومتر شــمار است که به روزتر شده و البته زيباست. ارگونومــي صندليهــا خــوب و راضي کننده اســت. کيفيت مواد داخلي خوب است و در بين خودروهاي هم رده هر چند به شــدت از کمبود آپشــن يا همان امکانات رنــج ميبرد، اما در مقابل قالب گيري خوب داشــبورد و اجزاي به هم پيوسته باعث شده پس از طي مسافت 50 هزار کيلومتري همچنان کابين بيصدا باشــد و حتي در خيابانهاي پر دست انداز کشورمان نيز صداي ناهنجار از کابين خودرو به گوش نرسد، اما اگر کمي ريز بينانهتر بــه خودرو نگاه کنيم، بايــد گفت هر چقدر که ديد جلوي خودرو خوب اســت ديد عقب زياد خوب نيســت فضاي پا و ســر در هر دو رديف خوب اســت و به نحوي اســت که حتي سرنشــينان عقب با قد 190 سانتيمتر نيز دچار مشکل نميشوند و به راحتي سه سرنشين بزرگ سال در کنار هم مينشــينند. از نکات ديگــر فضاي صندوق بار 510 ليتري تندر است که کاملا پاسخگوي خانوادههاي ايراني با اسباب سفر زياد است. تجربه رانندگي در ادامه بــه بحث فني و تاثير اســتفاده از گيربکــس چهــار ســرعته خودکار روي اين مدل مي پردازيم. اين جعبه دنده مانند نمونه غير خودکار، بي ســر و صدا و نرم بــوده و هنگامي که براي شــروع حرکت در حالــت D قــرار ميگيرد، در نمايشــگر مربع شــکلي کوچــک داخل صفحه کيلومترشــمار اين وضعيت نقش ميبندد و خودرو بدون تکان هاي معمول گيربکس هاي اتومات شــروع به حرکت کرده و شــما عملا هيچ چيز را متوجه نميشــويد. حتي در تعويض دنده ها و معکوس ها خبري از لرزش و تقههــاي معمول گيربکس هاي برخي خودروهاي اتوماتيک خبري نيست. شــتاب گيــري خــودرو در مســيرهاي صــاف بــا وجودپيشــرانه 1.6 ليتــري 16 ســوپاپه و 105 اســب بخــاري، خوب و پر کشــش بوده. البتــه در دنده هاي دو و ســه صداي موتــور کمي از حالت عــادي بيشتر شــده و بالا مــيرود و گويي گيربکس ســعي دارد دنده را در دور موتــور بــالا تعويض کند و کشــش بيشتري در ضريــب دو به ســه به خودرو بدهــد. در کل موتور و گيربکــس اتومــات اين خودرو با هم خوب کوپل شــده و دقيــق و بي نقص عمل ميکننــد که اين مورد موجب رضايت منــدي کامل صاحب خــودرو در طول اين 50 هــزار کيلومتر بــوده و لبخند رضايت را بر لب مشــتري نشانده است. از نــکات مثبــت ديگر جعبه دنده ايــن خودرو امکان تعويض دســتي اين خودرو يا به اصطـلاح تيپ ترونيک بودن اين جعبه دنده اســت و اين امر در سربالايي ها و يا ســبقت ها به دفعات به کمک صاحب خودرو آمده است. در فرآينــد معکوس گرفتــن از موتــور و کاهش ضرايب دنده نيز همــان نرمي، بيصدايي و کشــش قابل قبول را تجربه ميکنيد کــه در بين هم قطارهاي اتومات خود کاملا رضايت بخش است. جمع بندي در يــک جمع بندي مختصر بايــد تندر90 اتومات را در طــول اين مدت و طي 50 هــزار کيلومتر، خودرويي ســاده، جادار با صندوق بار بزرگ، فرمان تحت کنترل و عضلانــي در کنــار فرمان پذيــري و پايداري نســبتا خــوب، ســواري نــرم و بيصــدا، ترمزهــاي قدرتمند، گيربکــس اتومات بســيار خوب و هماهنگ با پيشــرانه و در کل خودرويــي کاملا بــي آزار، کم اســتهلاک و دوســت داشــتني دانســت که در اين کلاس خودرويي در کشــورمان حتــي با حضور رقبا پر زرق و برق نســبتا بي رقيب بوده و انتخابي شايســته بــراي خانواده ايراني محســوب ميشــود، ضمن اين که همواره از پشتيباني خــوب شــرکت ايران خودرو بهــره برده و در دســترس بودن لــوازم و قطعات اين خــودرو از مزيتهاي بزرگ آن محسوب ميشود. تندر90 اتوماتيک هماکنون در بازار خودرو کشورمان با قيمتي حدود 48 ميليون تومان به فروش ميرسد. با کانال تلگرامي «آخرين خبر» همراه شويد