ورود هندی ها به بازار خودروی ایران
ايلنا/ سرمايه گذاري يک شرکت هندي و دو شرکت چيني در شرکت صنايع توليدي عظيم خودرو با مجموع سرمايه گذاري بالغ بر12 هزار ميليارد تومان معادل سيصد ميليون دلار نهايي شد. رضا عظيمي در نشستي خبري خود با خبرنگاران گفت: بعد از تلاشهاي شبانه روزي توانستيم در ماه گذشته با يک شرکت هندي و دو شرکت چيني قرارداد سرمايه گذاري مشترک (جوينت ونچر) به ارزش 12 هزار ميليارد تومان را نهايي کنيم و حداکثر تا يک سال آينده اين سرمايه وارد کشور خواهد شد. وي با بيان اينکه هم اکنون ظرفيت اسمي کارخانه زاگرس خودرو به عنوان سايت توليدي عظيم خودرو معادل ۵۰ هزار دستگاه در سال است گفت: در راستاي اين سرمايه گذاري مشترک برخي از بخشهاي مهم کارخانه مانند اتاق رنگ و سالن اصلي بايد ارتقا يابد تا بتوانيم طي دو سال به ظرفيت ۸۰ هزار دستگاه و بعد ۳ سال به ظرفيت ۱۲۰ هزار دستگاه خودرو در سال برسيم. عظيمي همچنين با اشاره به اينکه عظيم خودرو مرکز صادرات اين محصولات به بازارهاي خاورميانه خواهد بود تصريح کرد: بر اساس برنامه ريزيهاي انجام شده ۲۰ درصد از توليد سالانه بايد به کشورهاي همسايه و خاورميانه صادر شود. وي همچنين به ليزينگ به عنوان ابزاري در جهت توسعه فروش محصولات شرکت ياد کرد و گفت: ۱۲۰ ميليون دلار از اين سرمايه گذاري به فروش ليزينگي اختصاص خواهد يافت. رئيس هيات مديره عظيم خودرو همچنين به خريداران مژده داد که سود ليزينگي که در برنامه اين شرکت ديده شده است به ميزان قابل توجهي کاهش خواهد يافت. عظيمي در ارتباط با خودروهايي با کيفيت بالا و با استانداردهاي يورو ۵ و ۶ که در برنامههاي توليد اين شرکت وجود دارد نيز گفت: يک ام پي وي به قيمت ۸۰ تا ۹۰ ميليون تومان، ۳ خودرو در کلاس شاسي بلند با قيمتي بين ۱۱۰ تا ۱۴۰ ميليون تومان، يک کراس اوور کوچک که بين ۴۲ تا ۴۹ ميليون تومان قيمت دارد و همچنين يک خودرو ۷ نفره با قيمت حدود ۱۱۰ تا ۱۲۰ ميليون تومان به بازار عرضه خواهد شد که سه خودرو آخر با برند ماهيندرا فروخته ميشود. وي درباره مسائل مطرح شده در زمينه پيش فروش خودروها توسط بعضي از شرکتها از جمله عظيم خودرو در هفته گذشته و جنجال ايجاد شده با اشاره به اشتباه بزرگ در انتشار اخبار مربوطه اظهار کرد: اين موضوع مربوط به يک آيين نامه انضباطي در وزارت صنعت است که طبق آن هر شرکت بعد از ثبت سفارش ميبايست برنامه فروش خود را اعلام و موافقت وزارتخانه را دريافت کند، و جا دارد در اينجا از معاونين و مسئولان سازمان حمايت تشکر کنم که بلافاصله بعد از اشتباهي که در انتشار خبر صورت گرفت، اصلاحيه مربوطه را صادر کردند. اين موضوع هيچ ربطي به مجوز فعاليت نداشت، من از شما ميپرسم مگر ميشود گروه شرکت عظيم خودرو با ۱۵ سال سابقه که متشکل از پنچ شرکت؛ صنايع توليدي، ليزينگ، بازرگاني، خدمات پس از فروش، حمل ونقل که در بيست و هفت مرکز در پنچ استان فعاليت داشته و هزار و چهار صد نفر پرسنل دارد مجوز نداشته باشد. اتفاقاً با بيست و دو مجوز از پروانه توليد خودرو تا اتحاديههاي صنفي و همينطور مجوز بانک مرکزي، ما به عنوان بخش خصوصي که تا به امروز تماماً با اتکاء به خود و بدون کمک سيستم بانکي و دولتي بيش از دويست و پنجاه هزار خودرو تحويل مردم داده ايم، بيشترين مجوزها در مقابل حتي بزرگترين شرکتهاي خودرو ساز را داريم. عظيمي ادامه داد: بر همين اساس و طبق صحبتهاي انجام شده و با در نظر گرفتن اينکه صنعت خودرو با بسته شدن ثبت سفارش دچار مشکلهاي پيچيدهاي شده در انتظار باز شدن سايت ثبت سفارش هستيم و بعد از آن نسبت به دريافت موافقتهاي معمول وزارت صنعت درباره فروش خودروهاي وارداتي اقدام خواهيم کرد. با کانال تلگرامي «آخرين خبر» همراه شويد