دوئل «رنو توئینگو» و «اسمارت فورفور»
پدال/ امروز يکي ديگر از قسمتهاي دور پنجم مرحلهٔ مقدماتي سري رقابتهاي خودرويي پدال به گروه هاچبکهاي سگمنت A اختصاص دارد که در دوئل قبلي آن کيا پيکانتو و هيونداي i10 در برابر يکديگر قرار گرفتند. در اين رقابت مجموعاً تعداد 1502 رأي به ثبت رسيده است که پيکانتو توانست با دريافت 1273 عدد از آنها يا به عبارتي کسب 84 درصد از کل آراء قاطعانه پيروز رقابت شده و به مرحلهٔ بعدي صعود کند. اين در حالي است که i10 تنها 229 رأي دريافت نموده است. حال امروز در دوئل پنجم گروه هاچبکهاي سگمنت A شاهد رويارويي رنو توئينگو و اسمارت فورفور خواهيم بود. در سال 1994 برند اسمارت با همکاري دايملر و شرکت ساعتسازي سواچ تأسيس شد که نخستين محصول آن، خودروي کوچک و شهري فورتو بود. اين ماشين از ترکيب موتور عقب-محور عقب استفاده ميکرد. سپس در سال 2004 اسمارت هاچبک چهاردر و بزرگتري بنام فورفور را معرفي کرد که برخلاف فورتو، خودرويي موتور جلو بود و هيچ شباهتي با برادر کوچکش نداشت. اسمارت فورتو تا سال 2006 يعني تنها به مدت دو سال به توليد رسيد و بعدازاين براي چند سال خبري از آن نبود. سپس سرانجام در اکتبر 2014 نسل دوم فورفور به همراه نسل جديد فورتو رونمايي شده و چندي بعد در نمايشگاه پاريس همان سال براي اولين بار به نمايش عمومي درآمد؛ اما نسل دوم فورفور برخلاف نسل اول، بر روي پلتفرم فورتو ساخته شده و از همان ترکيب موتور عقب استفاده ميکند. بعلاوه، طراحي فورفور نيز کاملاً شبيه فورتو است و در اصل نسخهٔ چهاردر فورتو محسوب ميشود. همچنين با توجه به شراکت دايملر و رنو نيسان، نسل جديد اسمارتهاي فورفور و فورتو با همکاري رنو-نيسان توسعه يافته و پلتفرم مشترکي با نسل سوم رنو توئينگو دارد. براي هردو مدل اسمارت فورتو و فورفور دو پيشرانهٔ بنزيني مختلف ارائه ميشود که اولي از نوع 1 ليتري سه سيلندر تنفس طبيعي است. اين موتور که براي رقابت ما انتخاب شده است، 70 اسب بخار قدرت و 90 نيوتن متر گشتاور توليد ميکند. پيشرانهٔ بعدي اين ماشين يک واحد 0.9 ليتري سه سيلندر توربوشارژ است که در نسخهٔ معمولي 90 اسب بخار قدرت دارد؛ اما فورفور در يک نسخهٔ اسپرت برابوس هم توليد ميشود که از همين پيشرانه استفاده ميکند با اين تفاوت که اين موتور در نسخهٔ برابوس قدرت بيشتري معادل 110 اسب بخار دارد. رنو توئينگو توئينگو براي اولين بار در قالب يک هاچبک کوچک سهدر و بهعنوان جايگزيني براي مدل پرفروش و البته قديمي رنو 4 در سال 1993 به بازار آمد. اين خودرو تا سال 2007 در فرانسه توليد شد تا اينکه در نمايشگاه ژنو همين سال رنو نسل دوم آنرا رونمايي کرد. اين نسل هم مانند نسل قبلي صرفاً بهصورت هاچبک سهدر توليد ميشد و پس از تجربهٔ فيسليفتي که در نمايشگاه فرانکفورت 2011 رونمايي شد، تا سال 2014 روي خط توليد قرار داشت؛ اما در نسل سوم يا کنوني توئينگو، اوضاع کاملاً تغيير کرد زيرا همانطور که گفته شد، نسل سوم توئينگو با همکاري دايملر و به همراه نسل جديد اسمارت فورتو و فورفور توسعه پيدا کرد؛ بنابراين نسل سوم توئينگو مانند اسمارت روي پلتفرم موتور عقب-محور عقب ساخته شده است. همچنين اين نسل برخلاف دو نسل قبلي صرفاً بهصورت هاچبک پنجدر توليد ميشود. نسل کنوني توئينگو اشتراکات زيادي با اسمارت و مخصوصاً مدل فورفور آن دارد و حتي پيشرانههاي آنها نيز دقيقاً با يکديگر يکسان است؛ بنابراين براي توئينگو هم در اين دوئل، مشابه اسمارت فورفور، همان پيشرانهٔ 1 ليتري سه سيلندر تنفس طبيعي انتخاب شده است. همانطور که اشاره شد پيشرانهٔ توئينگو در قسمت عقب قرار دارد و بنابراين نيروي آن نيز به چرخهاي عقب منتقل ميشود که اين کار توسط يک گيربکس پنج سرعتهٔ دستي انجام ميگيرد. بااينحال نصب پيشرانه در قسمت عقب لطمهٔ چنداني به حجم صندوق بار خودرو نزده است. همچنين مانند اسمارت، توئينگو هم در بين مدلها خود، يک نسخهٔ اسپرت بنام GT دارد که از همان نسخهٔ 110 اسب بخاري موتور 0.9 ليتري توربو استفاده ميکند يعني دقيقاً مشابه اسمارت برابوس. نسل سوم توئينگو به همراه نسل دوم اسمارت فورفور در کارخانهٔ رنو در اسلووني توليد ميشود. مشخصات فني رنو توئينگو اسمارت فورفور ترکيب موتورعقب موتورعقب پيشرانه 1 ليتري 3 سيلندر 1 ليتري 3 سيلندر تنفس طبيعي طبيعي قدرت 70 اسب بخار 70 اسب بخار گشتاور 90 نيوتن متر 90 نيوتن متر گيربکس 5 سرعته دستي 5 سرعته دستي محور محرک عقب عقب شتاب صفرتاصد 14.5 ثانيه 15.5 ثانيه حداکثر سرعت 150 کيلومتر/ساعت 150 کيلومتر/ساعت مصرف سوخت 4.5 ليتر (ترکيبي) 4.2 ليتر (ترکيبي) ظرفيت باک 35 ليتر 28 لبتر وزن 940 کيلوگرم 900 کيلوگرم طول 3.59 متر 3.49 متر فاصلهٔ محوري 2.49 متر 2.49 متر حجم صندوق بار 188 ليتر 185 ليتر قيمت پايه 10,000 پوند 10,500 پوند اين دوئلها، مقايسههايي براي دريافت و شناخت خودروهاي برتر نيستند بلکه نظرسنجي براي شناخت خودروهاي محبوبتر بين شما کاربران ايراني ميباشند؛ بنابراين با توجه به جميع جهات، جذابيت، طراحي بدنه و کابين، برند، ويژگيهاي فني، قيمت و مقرونبهصرفه بودن و حتي تجربه کاربري، کدام خودرو را ترجيح ميدهيد؟ دلايل و معيارهاي انتخاب خود را نيز لطفاً در بخش نظرات بيان فرماييد. کدام هاچبک سگمنت A را بيشتر ميپسنديد؟ اسمارت فورفور رنو توئينگو با کانال تلگرامي «آخرين خبر» همراه شويد