«i5»، سدان الکتریکی احتمالی بامو
پدال/ در سالهاي اخير خودروهاي الکتريکي از سوي مطبوعات، گروههاي حامي محيطزيست و کساني که به گشتاور بالا علاقه دارند کاملاً موردتوجه قرار گرفتهاند. هرچند ممکن است تسلا در ابتدا موجب فراگير شدن خودروهاي تمام الکتريکي شده باشد اما بسياري از خودروسازان سنتي در توسعهٔ اين ماشينها سريعتر عمل کردهاند. يکي از اين شرکتها بامو است که در حال حاضر با هاچبک کوچک i3 و اسپرت هيبريدي i8 در اين بخش حضور دارد؛ اما اگر اين شرکت آلماني بخواهد خلأ ميان اين دو خودرو را با يک سدان عملکردي لوکس الکتريکي پُر کند چه خواهد شد؟ در ادامه نگاهي خواهيم داشت به آنچه که ممکن است در اين مورد روي دهد. طراحي با الهام از کانسپت i Vision Dynamics کانسپت i Vision Dynamics جديدترين ساختهٔ بامو است که پيشنمايشي از خودروي الکتريکي آيندهٔ اين شرکت را ارائه ميکند. در طراحي ظاهري اين کانسپت، جلوپنجرهٔ کليوي شکل سنتي بامو با ابعادي بزرگتر و بهصورت متصلبههم کار شده است. خط شانهٔ خودرو نيز از روي گلگير جلو شروع شده و بهصورت آبشاري به سمت پايين حرکت ميکند؛ اما اين کانسپت در نماي جانبي فاقد DNA سنتي يک بامو است زيرا هرچند در اينجا تيغهٔ روي گلگير جلو همچنان ديده ميشود اما خم معروف هافميستر در ستون C وجود ندارد و نماي کلي خودرو بسيار آيندهنگرانه به نظر ميرسد. براي ايجاد يک نماي احتمالي کلي از سدان الکتريکي توليدي بامو، با توجه به کانسپتi Vision يک رندر طراحي شده است. در اين رندر، طراحي بيروني اتاق و حجمپردازيهاي جانبي خودرو بسيار سنتيتر است اما بااينحال همچنان خط کمر منحصربهفرد در قسمت ستون B حفظ شده است. همچنين برخلاف کانسپت مذکور، در اين رندر گلگيرها اغراقآميزتر هستند. عملکرد الکتريکي احتمالي برخلاف مدل کوچک i3، خودروي الکتريکي آيندهٔ بامو که احتمالاً i5 يا i6 نام خواهد داشت، داراي بُرد خوب به همراه عملکردي مناسب خواهد بود. انتظار ميرود اين خودرو همانند کانسپت I Vision بُردي برابر با 600 کيلومتر با يکبار شارژ داشته باشد، در کمتر از 4 ثانيه از صفر به سرعت صد کيلومتر برسد و توانايي دستيابي به حداکثر سرعت 200 کيلومتر را داشته باشد. مورد نامعلوم در اين رابطه، اندازهٔ باطريهاي i5 است. بااينحال گمان ميرود که اين سدان الکتريکي با سه اندازهٔ مختلف باطري با سطوح مختلف عملکرد و بُرد ارائه گردد. همچنين شريک فني و استراتژيک بامو يعني تويوتا نيز در حال توسعهٔ باطريهاي پيشرفتهٔ جديدي با هدف افزايش دو برابري بُرد خودروهاي الکتريکي فعلي و کاهش زمان شارژ تا تنها چند دقيقه است؛ بنابراين ممکن است اين شراکت فني منجر به استفاده از باطريهاي جديد تويوتا در بامو i5 شود. رقابت مستقيم با تسلا امروزه بزرگترين موانع خريد خودروهاي الکتريکي نگرانيها در مورد ميزان بُرد و زمان شارژ آنها است؛ اما شايد بزرگترين چالش بامو در اين زمينه، پورشه و سدان الکتريکي جديدش يعني Mission E باشد. اين خودرو استايلي شبيه به پانامرا داشته و از دو موتور الکتريکي، شتاب سريع و هندلينگ عالي برخوردار است؛ بنابراين انتظار ميرود بامو در زمينههايي چون اتاق لوکس، تکنولوژي رانندگي خودکار، ميزان بُرد و قيمت به رقابت با پورشه بپردازد. اين در حالي است که سلطان باواريا، تسلا را هم بهعنوان رقيبي سرسخت و قدرتمند در پيش روي خود دارد. بااينحال هنوز خيلي زود است که بخواهيم به خاطر اين رقابت هيجانزده شويم چراکه انتظار ميرود سدان الکتريکي آيندهٔ بامو در حدود سال 2021 به بازار آيد. با کانال تلگرامي «آخرين خبر» همراه شويد