آشنایی با «رنو کلیو»
باشگاه خبرنگاران/ نخستين نسل از کليو در سال 1990 توليد شد و بعد از گذشت 27 سال 4 نسل از اين خودرو وارد بازار شده است. کمپاني رنو توليد نخستين نسل از کليو را از سال 1990 آغاز کرد و با اين مدل توانست طي سال هاي 1991 و 2006 عنوان خودروي سال اروپا را کسب کند و شايد کليو برگ برنده ي اين کمپاني فرانسوي در اين سال ها بوده است. 27 سال از زمان توليد اولين نمونه از کليو گذشته و از اين مدل 4 نسل وارد بازارها شده است نسل چهارم در اکتبر سال 2012 و در اتوشو پاريس معرفي و در سال 2013 کليد توليدش براي عرضه به بازار هاي جهاني زده شد. آخرين و جديد ترين نمونه کليو دچار تغييرات شده که از بارز ترين اين تغييرات مي توان به افزايش فاصله محور ها که موجب جادار تر شدن فضاي داخل کابين مي شود اشاره کرد و نسخه ي 2017 اين نسل فيس ليفت شده است. مشخصات فني رنو کليو کمپاني رنو، کليو جمع و جور را با 7 پيشرانه در بازار عرضه کرده که نخستين و ارزانترين نمونه اين پيشرانه ها موتور ۰.۹ ليتري 3 سيلندر 12 سوپاپه تجهيز شده به توربو شارژر بوده که ۹۰ اسب بخار و گشتاور ۱۳۵ نيوتنمتر توليد مي کند. کليو با کمک گيربکس 6 سرعته ظرف ۱۲ ثانيه از حالت سکون به سرعت ۱۰۰ کيلومتر بر ساعت ميرسد و نهايت سرعت آن ۱۸۰ کيلومتر بر ساعت است و مصرف سوخت اين خودرو در شهر حدود ۵ ليتر در هرصد کيلومتر و با سرعت ثابت در جاده اين ميزان مصرف سوخت به ۳.۵ ليتر در هر صد کيلومتر مي رسد. ديگر نسخه ي ارزان اين خودرو موتور ۱.۲ ليتري تنفس طبيعي ملقب به اکسپرشن (Expression) است. اين پيشرانه ۴ سيلندر 16 سوپاپه ۷۵ اسب بخار و گشتاور ۱۰۷ نيوتنمتري توليد مي کند و همچنين مانند نسخه قبلي از يک جعبه دنده ي 6 سرعته برخوردار بوده و براي رسيدن به سرعت 100 کيلومتر در ساعت از حالت سکون به ۱۴.۵ ثانيه زمان احتياج خواهد داشت لازم به ذکر است که حداکثر سرعت اين خودرو ۱۷۰ کيلومتر در ساعت اعلام شده است. مصرف سوخت اين خودرو در ترافيک شهري ۵.۸ ليتر در هر ۱۰۰ کيلومتر و در خارج شهر ۳.۹ ليتر در هر ۱۰۰ کيلومتر خواهد بود. حالا نوبت مي رسد به افرادي که به دنبال سرعت و شتاب هستند . کليو در اين خصوص از يک پيشرانه 1.2 ليتري مجهز به توربو شارژر برخوردار بوده که ۱۲۰ اسب بخار و گشتاور ۲۰۵ نيوتنمتري توليد ميکند که ۹ ثانيه زمان براي رسيدن به سرعت 100 کيلومتر در ساعت از حالت سکون براي اين هاچ بک جمع و جور کافي است و نهايت سرعت اين خودرو ۲۰۰ کيلومتر بر ساعت است که ميزان مصرف سوخت اين مدل در شهر ۵.۵ و در جاده، ۳.۷ ليتر است. تمامي نسخههاي کليو با جعبهدنده دستي و اتوماتيک در بازار عرضه شده اند و قدرت توليد شده به چرخ هاي جلو خواهد بود و در دو نوع ۳ در هاچبک و ۵ در هاچبک ساخته ميشوند طول و عرض و ارتفاع اين خودرو به ترتيب ۴۰۶، ۱۹۴ و ۱۴۵ سانتيمتر خواهد بود. طراحي داخلي و خارجي رنو کليو در نماي جلوي رنو کليو شاهد چراغ هاي LED با طراحي C شکل هستيم که لوگوي بزرگ رنو در وسط جلو پنجره قرار گرفته است. کاپوت اين خودرو از خطوطي برجسته تشکيل شده است. طراحي نماي عقب اين خودرو شباهت بسيار زيادي با رنو کپچر دارد و در اين بخش هم چراغ ها همچون نماي جلو از طراحي C شکل بهره مي برند ، طراحي کوپه مانند به همراه اگزوز دوبل کرومي است. فضاي داخلي شباهت زيادي به طراحي داخلي رنو کپچر داشته اما در اين خودرو کابين تشکيل شده از يک نمايشگر 7 اينچي که در پايين آن محفظه ي تهويه مطبوع قرار گرفته و ادوات و دکمه هاي ديگر در انتهاي اين کنسول تزئين شده است. مواد به کار رفته در کابين داخلي اين خودرو در سطح مطلوب و متوسطي قرار دارد و جنس صندلي ها از چرم مصنوعي ساخته شده است. از جمله آپشن هاي تعبيه شده در رنو کليو مي توان به رينگ اسپرت 15 تا 18 اينچي آلياژ آلومينيوم در طرح هاي متنوع ، آينه هاي جانبي مجهز به سيستم گرمايشي و تنظيم الکترونيکي ، رنگ بندي هاي متنوع با طرح اسپرت بر روي سقف ، پدال پا آلومينيومي ، چراغ هاي جلو اتوماتيک از نوع LED به همراه چراغ هاي LED روز روشن و مه شکن ، استارت دکمه اي ، کامپيوتر سفر ، سيستم تهويه هواي اتوماتيک کابين ، سيستم گرمايشي صندلي هاي رديف جلو (آپشنال) ، سيستم مولتي مديا R-LINK رنو که شامل : صفحه نمايش 7 اينچي رنگي تمام لمسي به همراه سيستم ناوبري TomTom - سيستم صوتي متشکل از 4 اسپيکر 35 واتي – 2 تويتر - درگاه USB و AUX و قابليت اتصال به انواع گوشي هاي از طريق بلوتوث - سيستم رنو باس رفلکس ، دوربين عقب به همراه سنسور پارک عقب ، سيستم ايزوفيکس ، کروز کنترل ، سيستم تعيين حالت رانندگي R.S ( نرمال ، اسپرت ، مسابقه اي ) در مدل فول ، پدال شيفتر دنده تعبيه شده پشت فرمان اشاره کرد. رنو در بخش امنيت کليو در شرايط مناسبي قرار دارد به طوري که از EURONCAP 5 ستاره ايمني را کسب کرده است. از جمله سيستم هاي امنيتي در کليو بايد به کيسه هواي راننده و سرنشين جلو ، کيسه هواي سر و کيسه هواي قفسه سينه براي راننده و سرنشين جلو ، سيستم ايزوفيکس ، چراغ هشدار فشار باد تاير ها ، سيستم ضد قفل ترمز ها ABS ، سيستم کمک ترمز اضطراري EBA ، سيستم ترمز کمکي سطوح شيب دار HSA ، کنترل پايداري الکترونيکي ESC ، سيستم کنترل کشش ETC اشاره کرد. با کانال تلگرامي «آخرين خبر» همراه شويد