بررسی هیوندای النترا GT مدل 2018
پدال/ همزمان با عرضه هيونداي النترا جديد که نشان GT را نيز به گردن آويخته، هيجان وجودمان را فرا گرفت. اين خودروي هاچبک با رگ و ريشهاي اروپايي، به تجربهاي متمايز از گونه سدان اشاره دارد. با اينکه مدل سدان از شرق و کره جنوبي به دنيا و اهلش درود ميفرستد اما النترا GT بهمانند نسل قبلي خود ساخته و پرداخته ياران اروپايي هيونداي است؛ با اين وجود النترا GT را نبايد به مثابه فولکس واگن گلف در لباس هيونداي قلمداد نمود. نمونه مورد بررسي از نوع النترا GT sport بوده و قادر به جاي دادن 201 اسب وحشي در قلب تپنده 2 ليتري توربوي خود است. نسخه معمولي کمي بيروحتر است و پيشرانه 2 ليتري آن معادل 161 اسب بخار قدرت داشته که در مشايعت با هم تيمي خود يعني گيربکس شش سرعته اتوماتيک، جايي در ميانه جدول عملکرد را به خود اختصاص ميدهند. زمان لازم براي رکورد 0 تا 96km/h اين مدل برابر با 8 ثانيه است. حرکت خودرو درون پيچها تا حد زيادي با ثبات و قابل پيشبيني است. بر روي سيستم تعليق اصلاحات آنچناني صورت نگرفته و با انتخاب حالت رانندگي اسپرت نيز بيشتر پيشرانه تحت تأثير قرار ميگيرد. جعبهدنده تيزتر به همراه عملکرد سيستم گاز، برخلاف ساير وجنات آرام اين خودرو خوشايندتر به نظر ميآيند. پيشرانه چهار سيلندر اين خودرو در سرعتهاي پايينتر عملکردي آرام و پاسخگويي مؤثري دارد اما در سرعتهاي بالا، کمي عصباني و بدخلق به نظر خواهد رسيد که اين حالت در وضعيت اسپرت و يا هنگاميکه راننده عجله دارد، بيشتر نمود خواهد داشت. با اين وجود النترا همچنان محبوب دلهاست، سواري آن در بزرگراه راحت و کنترل شده است؛ کابين آن حتي ساکتتر از مزدا 3 است اما در قياس با هوندا سيويک، کمي زمختتر است. مصرف سوخت النترا در بزرگراه به حدود 6 ليتر بر صد کيلومتر ميرسد که در مقايسه با آمار رسمي کمي بهتر است. درجهبندي کابين با توجه به مواد باکيفيت و نرم مورد استفاده در پنل دربها، در سطح بالايي قرار دارد. آسايش صندليهاي جلو نيز بسيار درخشان است. همچنين يک صفحه نمايشگر از ميانه داشبورد به سمت بالا رشد کرده که با چندين دکمه ميانبر براي دسترسي به منوهاي کليدي احاطه شده است و بهتر است که به اين شيوه طراحي چندان ايراد نگيريم. فضاي مخصوص بار در پشت صندليهاي عقب حجمي معادل 708 ليتر را در اختيار ميگذارد که با خواباندن صندليها اين حجم از فضا تا 850 ليتر قابل گسترش خواهد بود که در مقايسه با ساير رقبا ارقام مناسبي به نظر ميرسند. براي يک چنين خودرويي، النترا GT ظاهر جذابي دارد، بهويژه با نگاه به هر دو جناح آن جزيياتي خوشتراش چشمها را نوازش ميدهند که خونگرمي کلي آن انسان را به ياد فولکس گلف مياندازد. ليست تجهيزات استاندارد اين خودرو نيز جذاب به نظر ميرسد و جزييات آن عبارت است از: رينگهاي 17 اينچي آلومينيومي، ديلايت LED، صفحه نمايشگر لمسي 8 اينچي به همراه اپل کارپلي و اندرويداتو، آينههاي جانبي گرم شونده، نمايشگر 3.5 اينچي اطلاعات واقع در صفحه کيلومترشمار، چراغهاي جلوي خودکار و اتصال بلوتوث. خودروي مورد بررسي در اين مقاله از گيربکس اتوماتيک به ارزش 1000 دلار و کفپوش مات با بهاي 125 دلار بهره ميبرد که قيمت کلي آن را به مبلغ 21,360 دلار افزايش ميدهد. در نسخه پايه اين خودرو آنچنان خبري از سيستمهاي ايمني سطح بالا که در عموم رقبا يافت ميشوند، نيست. فناوري نقاط کور جزئي از پکيج سفارشي 1800 دلاري است که شامل موارد ذيل است: صندليهاي جلو مجهز به گرمکن، غربيلک فرمان چرم پيچ شده به همراه شيفتر تعويض دنده، صندليهاي تنظيم شونده برقي، کنترل دوگانه سيستم تهويه، کليد مجاورتي به همراه دکمه استارت و يک نمايشگر رنگي بزرگتر در قسمت صفحه کيلومترشمار. بسته فناورانه 4300 دلاري نيز سامانه ارتباطي بلولينک هيونداي، ترمز دستي الکترونيکي، روکش چرمي فضاي کابين و صندليها، چراغهاي LED جلويي، مسيرياب، صندليهاي جلو مجهز به تهويه، سيستم صوتي پريميوم و موارد ديگر را به النترا GT اضافه مينمايد. همچنين فناوريهاي ايمني نظير سيستم هشدار انحراف و از مسير، هشدار برخورد از جلو، نگهدارنده در مسير مستقيم و ترمز خودکار اضطراري نيز در اين خودرو بهصورت سفارشي قابل راهاندازي خواهند بود بهشرط آنکه براي مدل اسپرت فول امکانات اين خودرو مبلغي در حدود 30 هزار دلار هزينه نماييد. صرف چنين مبلغي براي النترا GT در مقايسه با ساير رقبا نظير هوندا سيويک هاچبک، سوبارو ايمپرزا هاچبک و تويوتا کرولاي iM با امکانات ايمني مشابه، چندان مقرونبهصرفه نيست. بهطورکلي، منهاي مقوله تجهيزات ايمني که مدل پايه اين خودرو فاقد آنهاست، هيونداي مورد بحث يک اتومبيل سازگار و مناسب است. هيونداي النترا GT مدل 2018 مشخصات فني هيونداي النترا GT 2018 پيشرانه: 4 سيلندر خطي آلومينيومي 16 سوپاپ با تزريق مستقيم سوخت حجم موتور: 1999 سي سي تنفس طبيعي قدرت: 161 اسب بخار در دور 6200 دور در دقيقه گشتاور: 203 نيوتن متر در دور 4700 دور در دقيقه گيربکس: 6 سرعته اتوماتيک با امکان شيفت دستي وزن خالص: 1327 کيلوگرم شتاب 0-96: 8 ثانيه شتاب 0-160: 22 ثانيه زمان طي 400 متر: 16.2 ثانيه بيشينه سرعت: 209 کيلومتر بر ساعت (محدود شده) خط ترمز از سرعت 113 تا سکون: 52.1 متر مصرف سوخت ترکيبي: 8.7 ليتر در صد کيلومتر قيمت پايه: 21235 دلار با کانال تلگرامي «آخرين خبر» همراه شويد