logo

کامیون‌های خودران؛ انقلاب در صنعت حمل‌و‌نقل

منبع
دنياي اقتصاد
بروزرسانی
کامیون‌های خودران؛ انقلاب در صنعت حمل‌و‌نقل
دنياي اقتصاد/ گر چه چند سالي است که فناوري‌هاي خودران به‌عنوان يکي از گزينه‌هاي لوکس در خودروهاي سواري مطرح شده‌اند، اما کاربرد اين فناوري در حوزه ديگري در حال گسترش است. به‌کارگيري خودروهاي تجاري خودران درصنعت حمل‌ونقل بخش بازرگاني را در سراسر دنيا دگرگون خواهد ساخت و علاوه‌بر صرفه‌جويي در هزينه‌ها، نويدبخش ايمني بيشتر در جاده‌ها خواهد بود. نيويورک تايمز در مقاله‌اي با بررسي جوانب موضوع، چشم‌انداز حرکت کاميون‌هاي خودران در جاده‌ها را بسيار نزديک‌تر از تصورات گذشته به تصوير مي‌کشد. اين نشريه نويده داده است که به‌زودي کاميون‌ها بي‌نياز از راننده‌ها به راه خواهند افتاد. خودروهاي باربري بزرگ از انبارها به سوي آزادراه‌ها سرازير خواهند شد. در وقوع اين پيش‌بيني شکي نيست. تنها مسأله زمان تحقق آن است. کارشناسان فناوري اميدوارند اين تحول به‌زودي تمامي صنايع را دگرگون سازد، اما برخي شرکت‌هاي حمل‌و‌نقل هنوز در برابر پذيرش اين چشم‌انداز مقاومت مي‌کنند. تنها در سال‌جاري ميلادي، بيش از يک ميليارد دلار در زمينه استفاده از فناوري‌هاي خودران در خودروهاي تجاري سرمايه‌گذاري شده است. اين رقم در مقايسه با سه سال گذشته، تقريبا ۱۰ برابر شده است. شرکت تسلا، طي هفته‌هاي آتي کاميون برقي‌اش را رونمايي خواهد کرد. بخشي از فناوري‌هاي خودران در اين کاميون به کار گرفته شده است. «سيليکون‌ولي» مرکز فناوري‌‌هاي پيشرفته آمريکاست و «امبارک»، يکي از استارت‌آپ‌هاي «سيليکون‌ولي» هم در مشارکتي سه‌جانبه با شرکت رايدر، توليدکننده کاميون‌هاي ترانزيت و شرکت الکترولوکس، يک کاميون تماما خودران را در روزهاي آتي در معرض ديد عموم قرار خواهد داد. الکس رودريگز، مديرعامل امبارک، مي‌گويد: «ما مي‌کوشيم فناوري‌هاي خودران را هرچه سريع‌تر به سطح جاده‌ها برسانيم و از آن بهره‌برداري کنيم.» او عقيده دارد: «صنعت حمل‌و‌نقل به فناوري خودران محتاج است و فناوري خودران هم براي ملموس ساختن نتايج فعاليت‌هاي خود و تامين منابع لازم براي پيشبرد فناوري‌ها، به صنعت حمل‌ونقل وابسته است.» برخلاف خودروهاي سواري خودران، کاميون‌ها و خودروهاي تجاري با مشکل مسيريابي در خيابان‌هاي پر پيچ و خم و شلوغ شهرها دست به گريبان نيستند. کاميون‌ها عموما مسيرهاي کم تردد بين شهري را مي‌پيمايند. از سوي ديگر تصميم‌گيري براي استفاده از کاميون‌هاي خودران نيز برخلاف خودروهاي سواري، به سليقه مصرف‌‌کنندگان وابسته نيست و شرکت‌هاي عظيم حمل‌و‌نقل، بر اساس توجيه اقتصادي، در اين خصوص تصميم‌گيري مي‌کنند؛ بنابراين شرکت‌هاي توليد‌کننده در صورت ارائه فناوري قابل‌اعتماد، خدمات مناسب و قيمت معقول، نگران رويکرد بازار نخواهند بود. در آمريکا، حمل‌و‌نقل صنعتي ۷۰۰ ميليارد دلاري است که تمامي جوانب اقتصاد را تحت تاثير قرار مي‌دهد. کاميون‌ها مواد اوليه را به کارخانه‌ها مي‌رسانند و مواد نيمه فرآوري شده را بين کارخانه‌‌هاي مختلف جابه‌جا مي‌کنند و در نهايت، محصولات آماده شده را تا فروشگاه‌ها و در برخي موارد تا منازل مصرف‌کنندگان حمل مي‌کنند. هر محصولي که در نظر گرفته شود، تا رسيدن به‌دست مصرف‌کننده، بارها توسط کاميون‌ها و خودروهاي تجاري حمل شده است. بزرگي صنعت حمل‌ونقل، آن را به نامزد مناسبي براي خودکارسازي بدل کرده است. فناوري‌هاي خودران، شرکت‌هاي حمل‌ونقل را قادر خواهند ساخت تا در دراز مدت هزينه نيروي کار خود را کاهش دهند. در ابتدا اين صرفه‌جويي ناشي از ساعات بيشتري است که کاميون‌هاي خودران بدون استراحت‌هاي معمول، جاده‌ها را طي خواهند کرد. بعدها، با کاستن از تعداد راننده‌هاي مشغول به کار در هر شرکت، هزينه‌ها به‌طور محسوسي کاهش خواهد يافت. شرکت‌هاي حمل‌ونقل سالانه‌ميليون‌ها دلار صرف جبران خسارات تصادف‌هايي مي‌کنند که عمدتا بر اثر خطاي انساني راننده‌ها روي مي‌دهد. هزينه سنگين بيمه‌ خودروهاي تجاري نيز با استفاده از فناوري‌هاي خودران کاهش خواهد يافت؛ زيرا خطر بروز تصادف در اين خودروها بسيار کمتر است و مطابق آيين‌نامه‌هاي بيمه در آمريکا، با در نظر گرفتن ريسک پايين‌تر، خودروهاي خودران مبلغ حق بيمه کمتري در مقايسه با خودروهاي معمولي پرداخت خواهند کرد. اين صرفه‌ اقتصادي، سبب خواهد شد که نه تنها سرمايه‌گذاري در زمينه توليد خودروهاي تجاري خودران با شدت هرچه بيشتر ادامه يابد؛ بلکه توليد انبوه و استفاده از اين خودروها در سطح جاده‌ها نيز به روند تغييري ناگزير در صنعت حمل‌و‌نقل براي کسب سود بيشتر تبديل شود. «وايمو» نام شرکت حمل‌ونقل خودراني است که زير مجموعه شرکت گوگل محسوب مي‌شود. مديرعامل وايمو اعتقاد دارد کاميون‌هاي خودران پيش از تاکسي‌هاي خودران وارد چرخه حمل‌و‌نقل خواهند شد. «اوبر» شرکت ارائه‌دهنده خدمات حمل‌ونقل شهري که در اکثر کلان‌شهرهاي جهان فعاليت مي‌کند نيز، واحد تاکسي‌هاي خودران خود را راه‌اندازي کرده است. حتي شرکت‌هايي که در ظاهر به فناوري‌هاي خودران علاقه چنداني نشان نمي‌دهند، رفته‌رفته استفاده از اين سامانه‌ها را در دستور کار خود قرار مي‌دهند. شرکت «يو‌اس‌اکسپرس» که بيش از ۷ هزار کاميون در اختيار دارد و يکي از بزرگ‌ترين شرکت‌هاي حمل‌و‌نقل آمريکا محسوب مي‌شود، سامانه خودکار ترمز و پيشگيري از تصادف را روي کاميون‌هاي خود نصب کرده است تا ريسک حوادث رانندگي را در اين خودروها کاهش دهد. مدير عامل اين شرکت اعلام کرده است که قصد دارد ظرف سه سال آينده تمام کاميون‌هاي ناوگان شرکت را به سامانه خودران تغيير لاين حرکت مجهز کند. شرکت‌هاي حمل‌و‌نقل براي بهره‌گيري از فناوري خودران راه دشواري در پيش دارند. حرکت خودروهاي تجاري بدون حضور راننده در جاده‌ها هنوز غيرقانوني است. افزون بر موانع قانوني و فناورانه، شرکت‌هاي حمل‌ونقل با چالش مقاومت رانندگان نيز روبه‌رو هستند. بروز نخستين تصادف‌هاي خودروهاي خودران مي‌تواند اعتماد جامعه به اين فناوري را تحت‌الشعاع قرار دهد. وقوع چنين تصادف‌هايي پيش از پذيرش ‌خودروهاي خودران ازسوي جامعه، مي‌تواند مشکل‌آفرين باشد و توسعه اين فناوري‌ را چند سال به تعويق بيندازد.با تمام دشواري‌هاي احتمالي، منافع ناشي از به‌کارگيري کاميون‌هاي خودران، سرمايه‌گذاري و به‌کارگيري اين فناوري را به خوبي توجيه مي‌کند. نوئل پري، پژوهشگر مرکز تحقيقات حمل‌و‌نقل آمريکا مي‌گويد: «کاميون‌هاي خودران بزرگ‌ترين تغييري است که تمامي صنايع را متاثر خواهد کرد.»چشم‌انداز مورد توافق تمامي ذي‌نفعان آن است که کاميون‌ها در آزادراه‌هاي بين شهري بدون کمک راننده حرکت کنند و رانندگان تنها در محدوده شهرها کنترل حرکت کاميون را در اختيار داشته باشند. به اين ترتيب هر راننده مي‌تواند چندين کاميون را در يک روز هدايت کند. با کانال تلگرامي «آخرين خبر» همراه شويد
اخبار بیشتر درباره
اخبار بیشتر درباره