دنیای اقتصاد/ سه ماه پس از ابلاغ قانون هوای پاک باید از سوی سازمان محیط زیست، سازمان استاندارد و وزارت صنعت، معدن و تجارت، حداکثر عمر خودروهای فرسوده اعلام شود اما هنوز اعلام نشده و عملا مقررات و قوانین مربوط به خودروهای فرسوده اجرا نمی‌شود. حسین مقدم قائم‌مقام معاینه فنی کلانشهرهای کشور در یک برنامه رادیویی با بیان این مطلب گفت:‌ برای از رده خارج کردن خودروهای فرسوده باید هم مردم و هم مسوولان وارد عمل شوند، در واقع باید کاری کرد مردم به خودروی فرسوده به عنوان کالای سرمایه‌ای نگاه نکنند و از سوی دیگر مسوولان خودروساز باید کیفیت خودروها را افزایش دهند.
در حقیقت برای حل معضل آلودگی هوا در کلانشهرها باید هم مردم و هم مسوولان به معضل آلودگی هوا توجه کنند تا بتوانند از آن شرایط بحرانی خارج شوند. وی افزود: هرچه روند از رده خارج کردن خودروهای فرسوده کندتر باشد، تبعات اقتصادی، اجتماعی و حتی سیاسی آن که در نتیجه آلودگی هوا ایجاد می‌شود، بیشتر خواهد شد. وی با بیان اینکه نگاه به خودرو از اساس غلط است، عنوان کرد: در ایران، خودرو را یک کالای سرمایه‌ای می‌دانیم زیرا نتوانستیم آن را به یک کالای مصرفی با کیفیت و ارزان قیمت تبدیل کنیم.

قائم‌مقام معاینه فنی کلانشهرهای کشور، ۸۰ درصد آلودگی کلانشهرها را مربوط به منابع متحرک یا خودروها دانست و عنوان داشت: از ۸۰‌درصد آلودگی که سهم خودروها است، ۴۰ درصد آن سهم خودروهای فرسوده است که عمدتا کاربراتوری هستند. در ماده ۸ قانون هوای پاک برای خودروهای فرسوده نباید بیمه شخص ثالث صادر شود و معاینه فنی نیز نباید به آنها داده شود و حتی حق معامله کردن این خودروها نیز وجود ندارد. وی ادامه داد: همچنین در قانون پیش‌بینی شده است، سه ماه پس از ابلاغ این قانون باید توسط سازمان محیط‌زیست، سازمان استاندارد و وزارت صنعت، معدن و تجارت، حداکثر عمر خودروهای فرسوده اعلام شود اما هنوز سن خودروهایی که باید فرسوده اعلام شوند، اعلام نشده است؛ بنابراین عملا مقررات و قوانین مربوط به خودروهای فرسوده اجرا نمی‌شود در حالی که با مشخص شدن سن خودروهای فرسوده، از تردد آنها جلوگیری خواهد شد.



با کانال تلگرامی «آخرین خبر» همراه شوید

وارد دنيايي از واژگان فارسي شويد
فندق آگهی