مقررات خودروهای فرسوده اجرا نمیشود
دنياي اقتصاد/ سه ماه پس از ابلاغ قانون هواي پاک بايد از سوي سازمان محيط زيست، سازمان استاندارد و وزارت صنعت، معدن و تجارت، حداکثر عمر خودروهاي فرسوده اعلام شود اما هنوز اعلام نشده و عملا مقررات و قوانين مربوط به خودروهاي فرسوده اجرا نميشود. حسين مقدم قائممقام معاينه فني کلانشهرهاي کشور در يک برنامه راديويي با بيان اين مطلب گفت: براي از رده خارج کردن خودروهاي فرسوده بايد هم مردم و هم مسوولان وارد عمل شوند، در واقع بايد کاري کرد مردم به خودروي فرسوده به عنوان کالاي سرمايهاي نگاه نکنند و از سوي ديگر مسوولان خودروساز بايد کيفيت خودروها را افزايش دهند. در حقيقت براي حل معضل آلودگي هوا در کلانشهرها بايد هم مردم و هم مسوولان به معضل آلودگي هوا توجه کنند تا بتوانند از آن شرايط بحراني خارج شوند. وي افزود: هرچه روند از رده خارج کردن خودروهاي فرسوده کندتر باشد، تبعات اقتصادي، اجتماعي و حتي سياسي آن که در نتيجه آلودگي هوا ايجاد ميشود، بيشتر خواهد شد. وي با بيان اينکه نگاه به خودرو از اساس غلط است، عنوان کرد: در ايران، خودرو را يک کالاي سرمايهاي ميدانيم زيرا نتوانستيم آن را به يک کالاي مصرفي با کيفيت و ارزان قيمت تبديل کنيم. قائممقام معاينه فني کلانشهرهاي کشور، ۸۰ درصد آلودگي کلانشهرها را مربوط به منابع متحرک يا خودروها دانست و عنوان داشت: از ۸۰درصد آلودگي که سهم خودروها است، ۴۰ درصد آن سهم خودروهاي فرسوده است که عمدتا کاربراتوري هستند. در ماده ۸ قانون هواي پاک براي خودروهاي فرسوده نبايد بيمه شخص ثالث صادر شود و معاينه فني نيز نبايد به آنها داده شود و حتي حق معامله کردن اين خودروها نيز وجود ندارد. وي ادامه داد: همچنين در قانون پيشبيني شده است، سه ماه پس از ابلاغ اين قانون بايد توسط سازمان محيطزيست، سازمان استاندارد و وزارت صنعت، معدن و تجارت، حداکثر عمر خودروهاي فرسوده اعلام شود اما هنوز سن خودروهايي که بايد فرسوده اعلام شوند، اعلام نشده است؛ بنابراين عملا مقررات و قوانين مربوط به خودروهاي فرسوده اجرا نميشود در حالي که با مشخص شدن سن خودروهاي فرسوده، از تردد آنها جلوگيري خواهد شد. با کانال تلگرامي «آخرين خبر» همراه شويد