بررسی کامل «تویوتا آئوریس»، گزینه احتمالی بازار ایران
خودرو بانک/ نگاه اوليه منابع خارجي به تويوتا آئوريس، گوياي اين موضوع خواهد بود که اتومبيل هاچ بک آئوريس يک پيشرانه قدرتمند و بهينه دارد، اما از ديگر محصولات تويوتا الگوبرداري شده است تا چهره نهايي اين اتومبيل شکل بگيرد. بدون شک تاکنون برخوردي با تويوتا آئوريس نداشتهايد و يا نام آن به گوشتان نخورده است، اما اين اواخر شايعاتي به گوش ميرسد که احتمالا يک برند جديد از شرکت خودروسازي تويوتا با نام "آئوريس" وارد کشور شود، به همين منظور سعي داريم مروري کلي بر روي مشخصات فني اتومبيل و همچنين خصوصيات آن داشته باشيم که توسط کارشناسان "اتو اکسپرس" تهيه شده است. به طور کلي، کارشناسان در ابتداي مقاله به قيمت پايين اتومبيل، قابليت اطمينان عالي و همچنين پيشرانه توربوشارژر مناسب اشاره کردهاند که به عنوان نقاط قوت اتومبيل به شمار ميآيد، اما از طرفي ديگر نقاط ضعف اتومبيل شامل طراحي ساده براي داخل کابين و بيرون از اتومبيل، کيفيت کابين نه چندان عالي، سطح رانندگي متوسط و همچنين هندلينگ متوسط اتومبيل ميشود که تمامي اين موارد به قيمت پايين اتومبيل برميگردد. تويوتا آئوريس از محدوديتهايش در بخش هاچ بکهاي خانواده تويوتا آگاه است. اما در مقابل يک فضاي کابين بسيار خوب و بزرگ در اختيار شما قرار ميدهد تا بتوانيد يک رانندگي بهتر داشته باشيد و سرنشينان داخل اتومبيل نيز يک تجربه راحت داشته باشند. همانطور که پيش بيني ميشد، اين خودرو در سال 2015 ميلادي يک فيس ليفت دريافت کرده و طراحي ظاهري آن با يکسري تغييرات همراه بوده است، اما نکته مهمتر مربوط به پيشرانه اتومبيل خواهد بود که شرکت خودروسازي تويوتا از يک موتور 1.2 ليتري توربوشارژر بنزيني استفاده کرده است که يک اقتصاد سوخت و کارايي عالي براي اتومبيل خواهد داشت، اما تنها پيشرانه اتومبيل نيست که بايد وظيفه خود را به نحو احسن انجام دهد، به همين دليل خودروي هاچ بک تويوتا آئوريس در مقابل خودروهاي جوانتر مثل فولکس واگن گلف، فورد فوکوس و يا حتي سئات لئون حرفي براي گفتن نخواهد داشت. جالب است بدانيد که در سراسر جهان، خودروي تويوتا کرولا به عنوان يکي از محبوبترين محصولات شناخته ميشود که تاکنون موفق به فروش بيش از 40 ميليون دستگاه در سراسر جهان از سال 1966 ميلادي تاکنون شده است، اما متاسفانه در بازار اختصاصي بريتانيا از سال 2007 ميلادي تاکنون، گويا خودروي تويوتا کرولا در مدلهاي هاچ بک 5 درب خود با نام "آئوريس" عرضه شده است که با وجود عرضه اين محصول در نسل دوم، باز هم محصولاتي همچون واکسهال آسترا، فورد فوکوس و همچنين فولکس واگن گلف در بازار بريتانيا پادشاهي ميکنند و اين خودرو موفق به پيدا کردن جايگاه اصلي خود در بازار بريتانيا برخلاف تويوتا کرولا نشده است، ولي خب يکسري تفاوتهاي اساسي بين آنان ديده ميشود. نسخه بررسي شده توسط کارشناسان همانطور که ميبينيد، مدل هاچ بک تويوتا آئوريس خواهد بود، اما اگر يک مدل بزرگ و جادار ميخواهيد، نسخههاي "تورينگ اسپرت" تويوتا آئوريس هم در دسترس مشتريان قرار خواهد گرفت که داراي امکانات بسيار بيشتري خواهد بود، اما اين موضوع بدان معنا نيست که خودروي هاچ بک تويوتا آئوريس فاقد امکانات لازم براي برطرف کردن نياز کاربران خود است. در اين خصوص ميتوان گفت که خودروي تويوتا آئوريس به سيستم تهويه مطبوع خودکار، پنجرههاي تمام برقي، رنگهاي 16 اينچي آلياژي، يک صفحه نمايشگر 7 اينچي لمسي مجهز به سيستم چندرسانهاي "تويوتا لايو 2" با راديو ديجيتال و بلوتوث، رينگهاي 17 اينچي قابل سفارش بعلاوه روکشهاي چرمي قابل سفارش از نوع آلکانترا، گرمکنهاي صندلي، سيستم مسيرياب ماهوارهاي (GPS) و همچنين به سيستم کمک پارک اتومبيل همراه با سنسورهاي مربوطه مجهز شده است. موتور، عملکرد و سطح رانندگي همانطور که در ابتدا گفتيم، سطح رانندگي اتومبيل متوسط بوده و همچنين سيستم فرمان و هندلينگ اتومبيل نيز در همين حد قرار ميگيرد که باعث شده خودروي تويوتا آئوريس يک اتومبيل تقريبا معمولي به شمار آمده و در هيچ يک از بخشهاي مختلف فني، يک رهبر در کلاس خود حساب نشود. راحتي اتومبيل هنگام رانندگي قابل قبول است، اما رقباي اين خودرو همچون سئات لئون و يا فورد فوکوس عملکرد بهتري دارند و در سطح رانندگي و هندلينگ خود يک سروگردن از تويوتا آئوريس بالاتر هستند. در سال 2015 ميلادي، شرکت خودروسازي تويوتا يکسري تغييرات بر روي جعبه دنده اتومبيل انجام داد که تا حد زيادي موفقيت آميز بوده است و باعث ميشود تا شتاب اتومبيل قابل قبول باشد، اما رول بدن و يا پرتاب کابين به اطراف خيلي خوب از آب درآمده است و باعث ميشود تا سرنشينان اتومبيل يک راحتي نسبي هنگام چرخش داشته باشند. با اين حال بسياري از صاحبان تويوتا آئوريس از اين موضوع بي اطلاع هستند. با استفاده از يک پيشرانه جديد 1.2 ليتري، کارايي اتومبيل به طور قابل توجهي نسبت به پيشرانه تنفس طبيعي بهبود پيدا کرده است و حالا مي تواند 114 اسب بخار قدرت و 185 نيوتن متر گشتاور داشته باشد، اما باز هم نيروي کمتري نسبت به رقباي خود توليد خواهد کرد و پيشرانه 1.2 ليتري سئات لئون مي تواند عملکردي بسيار بهتر نسبت به پيشرانه تويوتا آئوريس داشته باشد. باتوجه به اين بخش و تست هاي صورت گرفته بر روي تويوتا آئوريس، کارشناسان به اين بخش نمره 3.3 از مجموع 5 نمره داده است که چندان اميدوار کننده نخواهد بود. مصرف سوخت، گازهاي آلاينده و هزينههاي نگهداري هيچ شکي در اين موضوع نيست که پيشرانه جديد تويوتا آئوريس داراي اقتصاد سوخت بسيار خوبي است و از طرفي ديگر، اين خودرو به عنوان يکي از ارزان قيمتترين اعضاي خانواده تويوتا به شمار ميآيد که در کنار صرفه جويي مصرف سوخت، وزن پايين و همچنين طراحي آيروديناميکي بسيار خوب، ميتواند گزينه مورد نظر براي کساني باشد که به دنبال يک خودروي مقرون به صرفه هستند. اگر به دنبال يکي از کم مصرفترين مدلهاي تويوتا آئوريس هستيد، نسخه هيبريدي آن مناسب شما خواهد بود که مجهز به يک موتور الکتريکي و يک موتور 1. ليتري بنزيني با جعبه دنده اتوماتيک CVT بوده و ميتواند مصرف سوخت کمتر از 3 ليتر و تنها 79 گرم گازهاي آلاينده در هر کيلومتر داشته باشد، اين درحاليست که رقباي اين محصول همچون فولکس واگن "گلف بلوموشن" داراي مصرف سوخت 2.6 ليتري بوده و چيزي حدود 6 گرم توليد کمتر گازهاي آلاينده نسبت به خودروي تويوتا آئوريس دارد. در پيشرانه تنفس طبيعي 1.3 ليتري، تويوتا آئوريس مصرف سوخت 4.4 ليتري و همچنين 125 گرم گازهاي آلاينده براي هر کيلومتر دارد، اما نسخه 1.2 ليتري توربوشارژر تويوتا آئوريس که توسط کارشناسان "اتو اکسپرس" مورد بررسي قرار گرفته است، براي کارکرد 100 کيلومتر خود چيزي حدود 3.9 ليتر مصرف سوخت دارد و گازهاي آلاينده آن براي هر کيلومتر نيز به رقم 112 گرم ميرسد که اندکي بهتر از سئات لئون عمل کرده است و باعث شده تا کارشناسان نمره 3.9 از 5 به اين بخش اعطا کنند. طراحي داخل کابين، امکانات و تکنولوژي در ابتداي مقاله به اين موضوع اشاره کرديم که طراحي ظاهري اتومبيل چندان تعريفي ندارد و مربوط به فيس ليفت 2015 ميشود، اما طراحي داخل کابين اتومبيل کمي بهتر از خارج آن خواهد بود، بويژه تکنولوژيهاي بکار رفته در داخل کابين که باعث شده يک طراحي ارگونومي داشته باشد و استفاده از امکانات آن بسيار راحتتر باشد. کيفيت قطعات داخل کابين تاحدودي راضي کننده هستند، اما پلاستيکهاي بکار رفته در ساخت داشبورد شما را نااميد خواهد کرد. طراحي کليدهاي داخل کابين چندان منظم نيستند و انگار برخي از آنان حذف شده و يا بعدا بر روي داشبورد يا کنسول مرکزي نصب ميشوند. ساعت اتومبيل دور از راننده طراحي شده است و به نظر ميرسد از خودروهاي دهه 80 ميلادي برداشته شده و بر روي اين اتومبيل نصب شده است، اما صفحه کيلومتر اتومبيل به خوبي طراحي شده است و ميتوان فاکتورهاي طراحي سنتي را در کنار يک صفحه نمايشگر ديجيتال مشاهده کرد که در مرکز صفحه کيلومتر قرار گرفته است. به غير از تکنولوژيهاي بکار رفته در داخل کابين، ويژگيهاي خارجي اتومبيل هم مورد توجه قرار گرفته است که نمونه آن ميتواند شامل چراغهاي روشنايي LED باشد که کارشناسان را راضي به اعطاي نمره 3.5 کرده است. راحتي و فضاي ذخيره سازي فضاي بار مناسب، قسمتهاي ذخيره سازي کافي و همچنين فضاي خوب عقب براي سرنشينان، از نقاط قوت اين اتومبيل به شمار خواهد آمد، اما راحتي کابين همسطح با ديگر رقباي تويوتا آئوريس در بازار نخواهد بود. با تاييد شرکت سازنده، تويوتا آئوريس داراي فضاي بار 350 ليتر خواهد بود که يک فضاي کوچکتر نسبت به دو خودروي فولکس واگن گلف و سئات لئون دارد، اما در مقابل چيزي حدود 34 ليتر فضا بيشتري نسبت به خودروي فورد فوکوس خواهد داشت. هرچند ميتواند با خواباندن صندليهاي عقب اتومبيل اين فضا را تا 1200 ليتر افزايش داد که به لطف طراحي بسيار خوب صندليهاي اتومبيل، ميتوان يک سطح صاف هنگام جمع کردن صندليهاي عقب داشت. نکته جالب در رابطه با اين خودرو، طراحي آن برمبناي اتومبيل هاي هيبريدي بوده است، به همين هيچگونه جاي نگراني براي خريد نسخه هاي هيبريدي آن نخواهد بود و يک فضاي بار کامل، همانند ديگر نسخه هاي تويوتا آئوريس در اختيار مشتريان قرار خواهد گرفت. نمره کارشناسان به اين بخش هم 3.8 از 5 بوده است که يک نمره اميدوار کننده خواهد بود. ايمني و قابليت اطمينان بدون ترديد شهرت اصلي تويوتا مربوط به ساخت ماشينهاي باکيفيت، قابل اعتماد و همچنين طول عمر نسبتا بالاي محصولات آن ميشود که حالا تويوتا آئوريس هم از اين قاعده پيروي کرده و براي اطمينان خاطر مشتريان، با گارانتي 5 ساله به مشتريان عرضه ميشود. اما تعجب آور نيست که اين خودرو در آزمونهاي موسسه ايمني NCAP اروپا موفق به دريافت 5 ستاره ايمني شده است که بخشي از آن بخاطر استفاده از سيستمهاي کمک ترمز و همچنين سيستم توزيع نيرو بين ترمزها بوده است. به غير از اين موارد، خودروي تويوتا آئوريس به 7 کيسه هواي ايمني حتي براي زانوها، سيستم کنترل کشش، سيستم کنترل ثبات اتومبيل و همچنين به سوکتهاي Isofix مجهز شده است که ميتوان از آنها براي نصب صندلي ايمني کودک استفاده کرد. علاوه بر اين، تويوتا آئوريس در رتبه بندي رضايت مشتريان در سال 2015 ميلادي موفق به کسب رتبه 45 از مجموع 150 خودروي حضور داشته در نظرسنجي شده است که خود ميتواند مهر تاييدي بر روي عملکرد بسيار خوب اتومبيل و همچنين قابليت اعتماد بالاي آن باشد که باعث شده نمره عالي 4.7 از 5 براي اين بخش توسط کارشناسان دريافت کند. با کانال تلگرامي «آخرين خبر» همراه شويد