گرانی افسارگسیخته خودروهای خارجی به نفع کیست؟
باشگاه خبرنگاران/ بسته شدن سامانه ثبت سفارش خودرو، حربه اي براي برخي افراد سودجو در بازار پر سودِ خودرو شده است. در راستاي حمايت از توليد داخل و جلوگيري از ورود کالاهايي که نمونه داخلي در کشور موجود است، به منظور توسعه و ارتقا جايگاه خودروسازي در کشور دست به بستن سامانه ثبت سفارش خودرو هاي وارداتي زدند. اين اقدام موجب شد شايعه هايي مبني بر باز شدن اين سامانه سبب شود تا قيمت اکثر خودروهاي وارداتي طي 2 ماه اخير اندکي ثابت بماند. اما چندي پيش مجتبي خسروتاج معاون وزير صنعت، معدن و تجارت در جمع خبرنگاران اظهار کرد: سياست ها با توجه به شرايط اقتصادي متفاوت خواهد بود و الان در زماني قرار داريم که مديريت منابع ارزي از اهميت بالايي برخوردار است . به همين جهت بايد در خصوص واردات حساسيت بيشتري داشته باشيم، بويژه در خصوص کالاهايي که مشابه داخلي دارند. وي افزود: دليل بسته شدن سامانه ثبت سفارش خودرو حجم بالاي تقاضا واردات خودرو در اواخر سال گذشته و ابتداي امسال بود، به همين دليل از تيرماه تصميم گرفتيم که اين سامانه بسته شود که البته با شکايت انجمن واردکنندگان خودرو نيز مواجه شديم. به دنبال اين پاسخ از سوي معاون وزير صنعت، معدن و تجارت بازار دچار نوسان شد تا جاييکه برخي از خودروها تنها در 20 روز اخير افزايش قيمت 200 درصدي داشتند. اکنون سياست اين وزارتخانه مزيد بر علت ايجاد آشفته بازار در ميان خودروهاي وارداتي است، اما منفعت اين افزايش قيمت سهم چه کساني خواهد شد؟ بر اين اساس ما به سراغ نمايشگاه داران خودرو رفته و قيمت برخي از خودروهاي وارداتي را از کسبه مطلع شديم. افزايش قيمت 200 درصدي خودروهاي وارداتي يکي از فعالان اين صنف در گفتگو با خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزي در خصوص افزايش قيمت 200 درصدي خودروهاي وارداتي اظهار کرد: طي 15 روز اخير قيمت اکثر خودروهاي وارداتي دستخوش تغيير قرار گرفته و شرکت هاي واردکننده، دست به بالا بردن قيمت خودرو زده اند و بخش زيادي از فروشندگان اتومبيل هم اکنون با حاشيه سود يک الي 2 ميليون توماني دست به عرضه خودرو مي زنند. وي ادامه داد: کاهش قيمت از سوي نمايشگاه داران غير ممکن بوده، زيرا اين افراد بايد بنگاه هاي خود را تعطيل کرده و به سراغ شغل ديگري بروند. يکي از نمايشگاه داران خيابان بهشتي در گفتگو با خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزي در اين راستا بيان کرد: خودرو هاي ولوو XC90، بي ام و X4 و لکسوس NX طي 20 روز اخير به ترتيب 150، 200 و 100 ميليون تومان گران تر شده اند و در اين بين عرضه کننده و مصرف کننده، متضرر اين افزايش قيمت نجومي مي شوند. اين فعال صنف افزود: قيمت خودروهاي داخلي به دنبال افزايش قيمت نمونههاي وارداتي، بالا رفته است. اکنون ساندرو استپ وي و پژو 207 و ديگر خودروها با افزايش قيمت 5 الي 7 ميليوني در بازار به فروش مي رسند. رشد قيمت خودرو توجيه اقتصادي ندارد ماني حداد کارشناس حوزه خودرو در گفتگو با خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزي اظهار کرد: اتفاقاتي که اين اواخر در بازار خودرو رخ ميدهد، بههيچوجه معقول نيست. به نظر ميرسد اوضاع از کنترل خارج شده و درست به همين دليل است که کسي مسئوليت آن را به عهده نميگيرد. وي افزود: اينکه خودرويي طي 10-15 روز چيزي حدود 50 ميليون گران ميشود، چه معناي اقتصادي دارد، آيا غير از اين است که جريان فوق حسابشده، پيش ميرود؟ حداد ادامه داد: اگر بحث بسته بودن ثبت سفارش مطرح باشد، اين افزايش بايد دامان برندهايي مانند مرسدسبنز و يا بامو آلمان را نيز بگيرد ولي شاهد آن هستيم که خودروهاي لوکس اين دو شرکت هيچ افزايش قيمت غيرمنطقي را تجربه نکردهاند. در واقع آنچه حساسيتبرانگيز است، افزايش شديد قيمت برندهاي پرفروش بازار است؛ مانند هيونداي، کيا، رنو و ولوو. اين کارشناس حوزه خودرو تصريح کرد: برخي بر اين باور بودند که بسته شدن سامانه ثبت سفارش به معني توقف واردات است اما واقعيت آن است که ثبت سفارش، مجوز واردات براي خودروهايي است که ميخواهند در آينده وارد شوند. وي ادامه داد: شرکتهايي که از پيش اين مجوز را داشتهاند، همچنان ميتوانند به واردات خود طبق ضوابط ادامه دهند. البته همين مسئله باعث تب و تاب بازار شده است، چراکه مدت زمان آخرين گروهي که اجازه واردات دارند رو به پايان است و همين امر ميتواند باب بروز برخي از شيطنتها را باز کند. حدادي تاکيد کرد: شرکتهاي واردکننده و يا بهتر آنکه بگوييم نمايندگان رسمي برندهاي فوق، به خودي خود نميتوانند به افزايش قيمتهاي مصوب خود اقدام کنند. سازمان حمايت، دفتر تعيين ارزش گمرک، شوراي رقابت، مرکز اصناف و در مقامي بالاتر وزارت صمت با افزايش شرکتي قيمتها آن هم بهصورت يکباره مخالفت ميکند. وي در خاتمه يادآور شد:به همين خاطر است که شائبه ايجاد يک کنسرسيوم زيرزميني بين شرکتها و نمايشگاهداران مطرح ميشود، گويي اين همان پديده شوم احتکار است. عرضه خودروهايي که توسط نمايندگي با محدوديت روبهرو شدهاند و يا اصلاً فروش نقدي ندارند، ولي بهصورت آماده به پلاک در نمايشگاهها موجود است معنايي ترسناک دارد. خودرو يک کالاي اساسي است سعيد موتمني رئيس اتحاديه نمايشگاه داران خودرو در گفتگو با خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزي در خصوص افزايش قيمت بي رويه خودروهاي وارداتي اظهار کرد: افزايش قيمت خودرو به تاثير از بسته شدن يک شبه سامانه ثبت سفارش بوده و در اين ميان هم شرکت هاي واردکننده خودرو از اين وضعيت سواستفاده کرده و اقدام عرضه قطره چکاني خودرو، تاخير در تحويل به خودرو و برخي اقداماتي از اين قبيل زدند. اين موارد موجب شد تا يک سورنتوي 235 توماني با نرخ 340 ميليون توماني به فروش برسد. وي ادامه داد: براساس اظهارات مسئولين ميزان واردات خودرو نسبت به سال گذشته افزايش پيدا کرده ،پس مشکل شرکت هاي واردکننده براي بالا بردن چند مرحله اي خودرو در مقاطع زماني مختلف چه بوده است؟ اين رئيس اتحاديه تصريح کرد: بازار خودرو به صورت انحصاري در اختيار شرکت هاي واردکننده بوده و اين شرکت ها خودرو هاي مدل 2016 را در انبارهاي خود دپو کرده و با افزايش قيمت 50 ميليوني در بازار عرضه مي کنند. موتمني با اشاره به اينکه خودرو يک کالاي اساسي بوده و هر فردي متناسب به توان خود دست به خريد خودرو مي زند، گفت: عدم نظارت دستگاه نظارتي بر اقدامات شرکت هاي واردکننده خودرو موجب شد تا مصرف کننده ضرر کند، چرا يک خريدار بايد يک خودروي 200 ميليوني توماني 400 ميليون پول بپردازد. اگر محدوديت عرضه وجود نداشته باشد، بازار دچار چنين آشفتگي نخواهد شد. با کانال تلگرامي «آخرين خبر» همراه شويد