تست و بررسی «پژو 2008» در ایران، بچه شیر فرانسوی
خودرو بانک/ تمام داستان از آنجايي شروع شد که در اواخر سال 94 شمسي، مديران وقت بزرگترين خودروساز وطني (البته فقط از نظر حجم!) در يک سفر پربار به شهر عشاق (پاريس) با کولهباري عاشقانه از اخبار و هياهو به ايران بازگشتند و خبر از ورود چهار فرانسوي ديگر را در کنار محصولات فوق متنوع خود دادند که در بين آنها پژو 2008 اي ديده ميشد که حتي عزيزان پا را فراتر گذاشته و قيمت خودرو را از همان موقع نيز اعلام کردند! قيمتي نزديک به 80 ميليون تومان براي نسخه اتوماتيک! کاري بس شجاعانه در شرايط بازار خودرويي ايران که اين روزها حتي بعد از خريد خودرو به صورت نقد و تحويل فوري نيز مشتري در آخر متوجه نميشود چقدر از جيب مبارکش رفته چه رسد به اعلام قيمت براي خودرويي که قرار است در 1.5 سال بعدش وارد بازار شود! همين اعلام قيمت بر پايه تئوري "کيلويي چند؟" باعث شد تا آب از دهان مشتريان هميشه تشنه داخلي سرازير شود و براي ورود اين بچه شير، عاشق و دلباخته شوند و همين ابراز علاقه شديدِ "مجنون" موجب موجسواري عجيب "ليلي" بر حاشيه و قيمت و زمان تحويل آن شد! در هر صورت با گذشت مدتها تاخير، دست مشتريان به آرامي و به صورت قطره چکاني به پژو 2008 هاي توليدي رسيد و با ليبل قيمتي 120 ميليون تومان سر از بازار آزاد درآورد. به لطف بازديدکنندگان عزيز خودروبانک توانستيم يکي از اولين سايتهاي تخصصي خودرو باشيم که چشممان به جمال اين خودرو روشن ميشود و در يک روز نسبتاً سرد و البته آلوده (همانند هميشه سال!) تهران و با چشماني اخمو و با دلي پر از اين همه حاشيه و داستان، به سراغ اين شاسيبلند کوچک جديد رفتيم تا متوجه شويم بالاخره اين سوگولي ايکاپ چه در چنته دارد که اين همه هرجومرج ايجاد کرده!؟ نگاه اول، دماغ عمودي! قطعاً صحبت در مورد چهره اين بچه شير، امري سليقهاي است اما به عنوان يک تست درايور، چهره فيسليفت 2016 پژو 2008 را خوب و بروز ميدانم. اين خودرو که اولين نسل از پژو 2008 است در سال 2014 معرفي شد و شايعاتي در مورد عرضه اين خودرو قبل از فيسليفت به بازار ايران نيز به گوش ميرسيد اما همين که پژو 2008 در نهايت با چهره جديد و هم شکل با ديگر بازارهاي جهاني به ايران نيز عرضه شده بايد دست ايران خودرو را ببوسيم وگرنه در ديگر قراردادهاي داخلي (که اسم آن را نميگويم ولي مثل روز روشن است!) بسيار پيش آمده که فيسليفت نسل جديد نيز در بازارهاي جهاني معرفي شده اما براي مشتري بيچاره داخلي نسل قبلي آن که مربوط به سالها پيش است روي خط توليد رفته که البته معلوم هم نيست چند دهه بايد همين نسل را روي خط توليد و با قالپاقهاي مختلف و متنوع تحمل کنيم! بگذريم! پژو 2008 تحت با کد A94 و روي پلتفرم PF1 شرکت PSA پيادهسازي شده، پلتفرم معروفي که سيتروئن C3 و پژو 208 نيز روي همين پلتفرم پياده سازي شدهاند. چهره پژو 2008 کاملاً هم زبان محصولات جديد پژو است و دماغه عمودي و مستقيم جلويي که رگههايي کرومي دارد، امضايي است که در تمامي محصولات جديد و بروز پژو استفاده ميشود. هيکل و ابعاد اين خودرو تقريباً اندازه رنو کپچر است ولي داخل خودرو بيش از آنچه بيرون آن نشان ميدهد، جادار است. در نماي عقب خودرو چهرهاي کاملاً سادهتر نسبت به چهره جلويي طراحي شده ولي سه خط قرمز عمودي داخل چراغها، نشان خودروهاي جديد پژو است که در پژو 508 نيز ميتوانيد مشاهده کنيد. در نماي کناري کاملاً مشخص است که با يک هاچ بک روي کفش هاي پاشنه بلند سر و کار داريم که اين روزها به آن کراس اوور مي گويند. رينگ هاي استفاده شده در اين خودرو 16 اينچي هستند که اگرچه نسبتاً کوچک هستند (مخصوصاً در مقابل رنو کپچر) اما ضربات وارده به کابين را به خوبي جذب مي کنند و در کابين احساس آرامش نسبي خوبي را تجربه خواهيد کرد. نکته قابل توجه در اين زاويه استفاده از شيشه هاي عقب به صورت يکپارچه است که باعث مي شود وقتي سرنشين عقب به بيرون نگاه مي کند، ديد بسيار خوبي را داشته باشد. در کل بايد گفت که پژو 2008 در مقايسه با حريفان مستقيم خود و مخصوصاً رنو کپچر و سانگ يانگ تيوولي، چهرهاي جديدتر اما نه لزوماً بهتر را دارد و بايد آنها را در يک رده بدانيم و بسياري از نظر طراحي ظاهري رنو کپچر را زيباترين خودروي اين بين ميدانند. اِ اين چرا اينطوريه!؟ قبل از روز تست که با صاحب خودرو صحبت ميکردم به من گوشزد کرد اولين جملهاي که با نشستن پشت فرمان خواهي گفت "اِ اين چرا اينطوريه!؟" است! و روز تست وقتي پشت فرمان نشستم اولين جملهاي که گفتم "اِ اين چرا اينطوريه!؟" بود! اين موضوع به طراحي جديد داشبورد پژو معروف به i-Cockpit باز ميگردد. در حقيقت Cockpit به کابين خلباني هواپيما ميگويند. پژو سه تغيير اساسي را در طراحي داشبورد خودروهاي جديد خود پيادهسازي کرده و آن را به i-Cockpit نامگذاري کرده است. اول اينکه صفحه کيلومترشمارها بالاي غربيلک فرمان قرار دارند و شما برخلاف اکثر خودروهاي بازار بجاي نگاه کردن از داخل و قسمت بالايي فرمان به کيلومتر شمارها، کاملاً از بالاي غربيلک به آن نگاه مياندازيد، و اين موضوع باعث شده تا هميشه سعي کنيد فرمان را در پايينترين وضعيت نگه داريد تا بتوانيد راحتتر شمارندهها را نگاه کنيد. دومين مورد همين فرمان کوچک و البته خوشدست است و سومين مورد يک صفحه نمايش بزرگ در کنار فرمان و در قسمت بالايي داشبورد است که تمامي اطلاعات خودرو و سيستمهاي کنترلي از روي آن قابل دسترسي است. ترکيب اين سه را پژو به i-Cockpit معرفي کرده و بايد گفت نهتنها ترکيب جديد و جالبي است بلکه به آن بزودي عادت ميکنيد و باعث ميشود تفاوت بيشتري را نسبت به خودروهاي همردهاي احساس کنيد. اما توصيه مي کنم قبل از خريد اين خودرو يکبار هم شده پشت فرمان آن بنشينيد تا متوجه شويد دقيقاً منظور ما چيست و آيا اين طراحي جديد به مذاق شما خوش ميآيد يا خير؟ در ديگر قسمتهاي کابين ميتوانيم به ترمز دستي با طراحي اهرم بسيار جالب و البته خوشدست اشاره کنيم که از نکات قابل توجه طراحي متفاوت پژو 2008 است و باعث شده بود در روز تست بدون دليلي منطقي سعي کنم با هر ايستادني يک بار ترمز دستي را بکشم تا از طراحي جديد آن استفاده و لذت ببرم! کيفيت داشبورد کاملاً هوشمندانه بود بطوريکه در قسمت جلويي داشبورد از پلاستيک با طرح فيبرکربن استفاده شده که به واقع کيفيت مناسبي داشت اما در قسمت بالايي آن از پلاستيک سخت با کيفيت پايينتر استفاده شده و همين موضوع در ديگر قسمتهاي کابين و روي دربها نيز تکرار شده است. پژو سعي کرده تا قسمتهايي که بيشتر در شعاع ديد سرنشينان هستند را با کيفيت و طراحي بهتري استفاده کند و براي پايين بردن هزينه توليد ديگر قسمتها را در کيفيتهاي پايينتر استفاده کرده که البته امري طبيعي در توليد خودروهاي اقتصادي است. در مورد فضاي سرنشينان اوضاع نسبتاً خوب است و با توجه به فاصله بين دو محور 2538 ميليمتري، فضاي پا و البته سر براي سرنشينان عقب کافي است اما در اين رنج قيمتي سانگ يانگ تيوولي از نظر عرض و فضاي پا در بهترين شرايط اين سگمنت است. فضاي بار پژو 2008 دقيقاً 350 ليتر است که جاي گلايه براي يک کراساوور شهري باقي نميگذارد ولي در مقام مقايسه با رقبا در ضعيفترين رده است و رنو کپچر و تيوولي صندوقهاي بزرگتري نسبت به پژو 2008 دارند. در کل بايد گفت کابين و داشبورد پژو 2008 نسبت به سگمنتي که در آن قرار دارد بسيار جادار، با طراحي مدرن و بروز است و با 6 کيسه هوا، سنسورهاي نور و باران، دوربين عقب، کروز کنترل سيستم کمک در سربالايي HAC و سيستم کنترل باد لاستيکها TPMS آپشنهاي نسبتاً خوبي را در دست خواهيد داشت اما نکات ضعفي نيز در اين ليست تجهيزات ديده ميشود. به عنوان مثال شايد بد نبود در اين رنج قيمتي از روکش چرمي براي صندليها استفاده شود و يا دکمه استارت ميتوانست يک آپشن خوب براي اين خودرو باشد. همچنين نبود سانروف در مدلهاي ارايه شده به بازار ايران کمي نااميدکننده است زيرا مدلهاي ارايه شده در بازارهاي جهاني قابليت نصب سقف پانوراما را نيز دارند که در بازار ايران از قلم افتاده است! شيرسواري چگونه است؟ هر چقدر در مورد نبود بعضي آپشنها نااميد شديم، اما پيشرانه و گيربکس پژو 2008 از نقاط قوت و خوب اين خودرو است و جبران مافات ميکند! روي پژو 2008 ايران موتور 1.6 ليتري توربو THP نصب شده که ميتواند حداکثر 163 اسب بخار و 240 نيوتن متر را توليد کند. اين پيشرانه به گيربکس 6 سرعته خودکار مجهز شده و جالب است بدانيد که اين موتور دقيقاً روي مدلهاي دياس 5، دياس 6 و يا پژو 508 نيز استفاده شده است. پيشرانهاي که در مورد آن صحبت ميکنيم يکي از بهترين موتورهاي توليد شده شرکت PSA است که توانسته جوايز متعددي را نيز دريافت کند و حال اين شرکت سعي دارد در خودروهاي مختلفي در زير مجموعههاي خود از آن استفاده کند. حتي سيتروئن C3 که سال آتي به بازار خواهد آمد نيز به همين گيربکس و موتور مجهز است. ترکيب اين پيشرانه قوي در کنار وزن 1245 کيلوگرمي پژو 2008 خودرويي بسيار فرز و چابک ساخته و بايد آن را سريعترين خودروي اين رده قيمتي بدانيم. نکته قابل توجه توليد حداکثر گشتاور در دور بسيار پايين 1400 است که البته دليل آن استفاده از سيستم پرخوران است و در عمل باعث ميشود شما حتي در دورهاي پايين خودروي سرحالي را در زير دستان خود داشته باشيد. وزن کم و توليد حداکثر گشتاور در اين دور پايين باعث هرزگردي چرخهاي جلو در صورت خاموش کردن سيستم کنترلي ميشود که البته اصلاً توصيه نميکنيم ولي در روز تست و البته با اجازه صاحب خودرو چند باري اين قدرت را تست کرديم و صداي جيغ لاستيک ها را شنيديم (البته ايشان در حين انجام اين تست کمي چپچپ به ما نگاه ميکردند که باعث شد سريع از اين قسمت بگذريم!). عملکرد گيربکس بسيار خوب و نرم است و هوشمندانه سعي ميکند تا دور موتور را پايين نگه دارد تا مصرف سوخت کمتر باشد و فشار کمتري به موتور وارد شود. شتاب صفر تا صد اين خودرو در حدود 8.3 ثانيه است اما در روز تست توانستيم به عدد بسيار خوب 8.46 ثانيه برسيم. معمولاً در ارتفاع شهر تهران افت توانايي موتور بسيار به چشم مي خورد ولي اين افت با توربو پوشش داده مي شود، موضوعي که تنها در مورد موتورهاي توربو امکانپذير است و اين موضوع را قبلاً در در مورد مرسدسبنز E250 نيز تجربه کرده بوديم و نشان از وضعيت بسيار خوب و آماده پيشرانه در موقع تست دارد. سيستمهاي پرخوران باعث ميشوند تا افت عملکرد موتورهاي اتمسفريک در ارتفاعهاي بالاي سطح دريا همچون تهران جبران شود. مشخصات فني مدل پژو 2008 پيشرانه 4 سيلندر توربوشارژ حجم موتور 1598 سي سي حداکثر قدرت 163 اسب بخار در 6 هزار دور بر دقيقه حداکثر گشتاور 240 نيوتن متر در 1400 دور بر دقيقه شتاب رسمي 8.3 ثانيه مصرف سوخت 6.7 ليتر در هر 100 کيلومتر ترکيبي وزن 1245 کيلوگرم قيمت حدود 120 ميليون تومان در طول تست اسلالوم متوجه تقسيم وزن درست در شاسي و خودرو خواهيد شد و کمفرماني و يا بيشفرماني حادي در آن ديده نميشود. موضوعي که در سانگ يانگ تيوولي بسيار ديده ميشود و مقايسه اين دو خودرو در اين تست تقسيم وزن بهتر پژو 2008 را بهتر نشان خواهد داد. براي اينکه بهتر با نتايج بدست آمده به صورت عملي در روز تست آشنا شويد، براي شما گزارش اوليه دستگاه VBOX را در زير قرار دادهام که ميتوانيد شتابهاي اوليه، ثانويه و زمانهاي ثبت شده براي مسافتهاي استاندارد را مشاهده کنيد. نکته قابل توجه در اين گزارش شتاب ثانويه بسيار خوب در سرعتهاي بين 50 الي 70 و همچنين 30 تا 70 کيلومتر است که نشان از سريع بودن خودرو در تست رولينگ است. شاسيبلندهاي تکديفرانسيل! همانطورکه گفتيم در چند سال اخير به اين سگمنت خودرويي کراساوورهاي جمعوجور شهري ميگويند. سگمنتي که با توجه به عطش بالاي بازار به خودروهاي شاسيبلند بوجود آمده اما هيچگاه اين خودروها را نميتوان از نظر عملکردي با يک شاسيبلند واقعي مقايسه کرد و تنها بايد از ديدن هيکل آنها لذت برد! پژو 2008 براي پايين بردن هزينه توليد، کم کردن وزن و در نتيجه کم شدن مصرف سوخت از يک ديفرانسيل استفاده کرده که البته اين موضوع در مورد خودروهاي همردهاي چون رنو کپچر و تيوولي نيز اتفاق افتاده است (تيوولي در تعداد بسيار محدود در مدل دوديفرانسيل عرضه شد). اما براي اينکه دل مشتري را بدست آورد سيستمهاي کنترلي مختلفي به نام Grip Control را بکار برده که با سيستمهاي برقي، ميزان ترمز و گشتاور وارد شده به هر چهارچرخ را کنترل مي کند و شما ميتوانيد با انتخاب آن از چسبندگي بهتري به جاده در شرايط مختلف بهره ببريد. البته شايد مقايسه عملکرد اين سيستم نسبت به ديفرانسيلهاي مکانيکي بکار رفته روي شاسيبلندهاي معروف آفرود همچون مقايسه آب نبات چوبي با شيرين پلو باشد که هر دو شيرين هستند ولي اولي براي ساکت کردن کودک و دومي سرشار از فوايد و لذت است! بالاخره پژو 2008 بخريم يا نه؟ جواب اين سوال به خود شما باز ميگردد. اگر از قيد آپشنهاي خاصي چون سانروف و دکمه استارت بگذريد و به صندوق عقب بسيار بزرگي نياز نداريد، پژو 2008 به دليل پيشرانه قدرتمند، گيربکس بروز، گستردگي خدمات پس از فروش و البته شرايط بازار دست دوم بهتر نسبت به رقبا گزينهاي جذاب و منطقي در اين رده قيمتي است. البته يادتان نرود که قبل از خريد حتماً يکبار به کابين و طراحي جديد آن نگاهي بيندازيد و حجم صندوق عقب را براي استفاده از اين خودرو محک بزنيد. حساسيت بالاي ايکاپ براي توليد و حفظ کيفيت پژو 2008 نکته خوبي در جهت اطمينان بخشي براي دريافت خودرويي با کيفيت مناسب است و اميدواريم محصولات معروف ديگر چون پژو 3008 که جايزه بهترين خودروي سال را دريافت کرده نيز وارد بازار کشور شود. البته بدون حاشيه و هياهو لطفاً! با کانال تلگرامي «آخرين خبر» همراه شويد