«فیاتکرایسلر» نگران عقب ماندن از دیگر خودروسازان
دنياي خودرو/ سرجيو مارشيونه در مصاحبه اخيرش با تلويزيون بلومبرگ گفت: «بهدليل چارچوب زماني انتخاب شده در اروپا، ما مجبور به الکتريکيشدن هستيم. اما شخصا اين راهحل را درست نميدانم» سرجيو مارشيونه، مديرعامل گروه فيات کرايسلر، اعلام کرده است در حاليکه خودروسازي مشغول دست و پنجه نرم کردن با بزرگترين چالش تاريخ خود است که از فناوريهاي جديد خودروهاي الکتريکي و خودران نشات گرفته، او تمرکز خود را بر راهبرد ۵ساله اين خودروساز ايتاليايي-آمريکايي گذاشته است. خودروهاي الکتريکي فيات کرايسلر هنوز به مرحله سودآوري نرسيدهاند و آنطور که آقاي مارشيونه در سخنراني اخير خود در دانشگاه ريونترو در ايتاليا گفته است، اين کمپاني بهازاي هر نسخه الکتريکي از خودروي جمعوجور فيات ۵۰۰، ۲۰هزاردلار ضرر ميکند. يکي از راههايي که فيات کرايسلر از مدتها پيش درحال بررسي آن بوده، ادغام يا خريد يک کمپاني موفقتر در زمينه خودروهاي تمام الکتريکي و هيبريد است. مدتي قبل رسانههاي کره جنوبي خبرهايي را از ادغام فيات کرايسلر با رقيب کرهاياش يعني هيونداي موتورز منتشر کرده بودند که در آن زمان آقاي مارشيونه اين ادعا را تکذيب کرد. با هرچه سختگيرانهتر شدن قوانين و محدوديتهاي مربوطبه سطح آلايندگي خودروها، خودروسازان در سراسر جهان تحت فشاري جدي براي معرفي محصولات الکتريکي قرار گرفتهاند. اين درحالي است که تقاضا براي اين خودروها هنوز چندان قابلملاحظه نيست و زيرساختهاي شارژ باتريهاي اين خودروها نيز بهطور مطلوب و قابلقبول فراهم نشده است. در حاليکه تسلا توانسته است بهطور موفقيتآميزي حجم فروش خود را افزايش دهد، اما بازده مالي و وضعيت نامساعد توليد اين استارتآپ کاليفرنيايي، از دشواريهاي موجود در عرضه خودروهاي الکتريکي و توجيهناپذيري آنها بهلحاظ اقتصادي نشان دارد. سرجيو مارشيونه در مصاحبه اخيرش با تلويزيون بلومبرگ گفت: «بهدليل چارچوب زماني انتخاب شده در اروپا، ما مجبور به الکتريکيشدن هستيم. اما شخصا اين راهحل را درست نميدانم. در حالي که خودروسازان به طيف گستردهاي از سيستمهاي بدون آلايندگي متوسل شدهاند، ما نيز بايد کاملا پذيراي اين امر باشيم و از راهحلهاي فناورانهاي که ميتوانند به ما کمک کنند، استقبال کنيم.» خودروسازان قديمي که در اين صنعت از اسم و رسمي برخوردار هستند، بايد سرعت خود را در تصميمگيري بالا ببرند تا بتوانند با رقباي تازهازراهرسيدهاي مانند تسلا برابري کنند. سرجيو مارشيونه که به اظهارات بيپروا، مشهور است در همين مصاحبه گفت: «بزرگترين ترس من عقب ماندن از قافله است چون ما صنعت بسيار کندي هستيم و تصميمگيريمان يک عمر طول ميکشد. درعوض شرکتي مثل تسلا را درنظر بگيريد: ايلان درحال پيشرفتن با سرعت يک موشک است.» ماه گذشته بعداز تکذيب ادغام با هيونداي موتورز توسط مارشيونه و اعلام نشدن قرارداد همکاري با گريتوال خودروساز چيني، ارزش سهام گروه خودروسازي فيات کرايسلر در بازار بورس ميلان با ۰٫۱درصد افت به ۱۵٫۱۵يورو رسيد. اين درحالي است که سهام تسلا به بالاترين ارزش خود از ابتداي تاسيس تاکنون رسيده است. آقاي مارشيونه در ادامه گفت: «من هيچ برگ برنده خاصي روي ميز ندارم و اولويتم رسيدن به نقطه بدون بدهي در سال ۲۰۱۸، توسعه برنامه کاري فيات کرايسلر تا سال ۲۰۲۲ و پيدا کردن جانشين است.» آقاي مارشيونه ۶۵ساله قصد دارد در سال ۲۰۱۹ خود را بازنشسته کند. برنامه کاري فيات کرايسلر که قرار است سال آينده منتشر شود، به گفته مارشيونه شامل عمليات مربوطبه محصول جانبي مگنتي مارلي نيز خواهد شد. سرجيو مارشيونه اظهار کرده است: «بهترين راهحل، توزيع مارلي ميان سهامداران فيات خواهد بود.» هفته گذشته آقاي مارشيونه بالاخره اعلام کرد که درحال انجام مذاکراتي براي همکاريهاي تکنيکي با هيونداي است. اگرچه اين بزرگمرد خودروسازي هنوز جزئيات بيشتري را از اين همکاري دراختيار رسانهها قرار نداده است، اما ادغام اين ۲شرکت را در ادامه همکاريها بعيد دانست. با کانال تلگرامي «آخرين خبر» همراه شويد