سرمایهگذاری «یاماها» در تولید موتورسیکلت سه چرخ
زوميت/ با وجود فروش خوب ياماها در زمينه موتورسيکلت که در سال ۲۰۱۷ بيش از ۱۰ درصد افزايش دارشت، برند ژاپني به دنبال راههاي غير معمول براي افزايش درآمد خود است. يکي از اين راهها به نظر ميرسد تلاش براي گسترش زيرمجموعههاي توليد سهچرخهاي مدرن و جذب مشتريهاي جديد باشد. مدارکي وجود دارد که نشان ميدهد ياماها به دنبال تصاحب شرکت کوچک نروژي برودليتک (BrudeliTech) است که موتورسيکلتهاي سهچرخه بر مبناي تجهيزات فني برند KTM توليد ميکند. برودليتک در سال ۲۰۰۱ توسط جير برودلي تأسيس شد که اکنون تنها کارمند تماموقت اين شرکت است. علاقهمندي برودلي به وسايل نقليه غير متعارف در اواخر دهه ۹۰ ميلادي به وجود آمد؛ زماني که او با دوچرخه ارتش سوئد روبرو شد درحاليکه قسمت جلوي آن براي اسکي باز شده بود. برودلي با پيشينه قوي در مهندسي و اشتياقي که براي توليد موتورسيکلت داشت، تصميم گرفت موتورسيکلتهاي نامتعارف را طراحي و توسعه دهد. برودلي در سال ۲۰۰۱ با مشارکت جتيل ايد (Kjetil Eide) اقدام به تأسيس شرکت برودليتک کرد و با اولين پيشنهاد دريافتي فعاليت آن آغاز شد. در ماه فوريه سال ۲۰۰۳، برودلي اولين پروتوتايپ مقياس واقعي سهچرخه را کامل کرد؛ يک خودروي زمستاني که بر اساس مدل همهجارو (ATV) پولاريس تريل بليزر ساخته شده بود. برودليتک در ادامه با هدف توليد يک خودروي مفهومي جديد، همکاري خود را با شرکت طراحي برجسته نروژي يعني هريد ديزاين (Hareide Design) آغاز کرد. در نتيجه اين همکاري يک پروتوتايپ جديد ساخته شد که نهتنها کوتاهتر و ظريفتر از نمونه اوليه بود، بلکه به لطف طراحي صنعتي هريد ديزاين عملکرد بسيار بهتري نيز داشت. محصول نهايي اين شرکت با نام برودلي 625L، سال ۲۰۰۵ در نمايشگاه EICMA رونمايي شد. مدت کوتاهي پس از آن، سرمايهگذاران بزرگتري در ليست سهامداران برودليتک قرار گرفتند و اين شرکت شروع به کار روي يک طرح مهمتر براي توليد کرد. موتورسيکلت جديد بر اساس نمونه اوليه برودلي 625 و سوپرموتور KTM 690 طراحي شده بود که بعدها برودلي 654L لينستر ناميده شد. در نمايشگاه اينترموت ۲۰۰۸، برودليتک از سهچرخه کج 654L با پيشرانه چهارزمانه تکسيلندر و حجم ۶۵۴.۷ سيسي رونمايي کرد که قادر بود در ۷۵۰۰ دور بر دقيقه ۶۳ اسب بخار قدرت توليد کند. بيشينه سرعت اين سهچرخه بالاتر از ۱۶۰ کيلومتر بر ساعت بود و ميتوانست تا ۴۵ درجه خم شود درحاليکه کف آن به موازات زمين باقي ميماند. در سال ۲۰۱۰، کسبوکار شرکت تحت بازسازي مالي قرار گرفت و جير برودلي تنها مالک اين شرکت شد. طي دو سال پس از آن، برودليتک به کسبوکار مشاوره خودرو پرداخت و در اين حوزه رشد بسيار خوبي داشت. متأسفانه وقوع آتشسوزي در اين شرکت باعث تخريب کامل کارخانه، تجهيزات و قطعات آن شد. پس از آتشسوزي، برودليتک زمان خود را بين تحقيق و توسعه خودروهاي سهچرخه و مشاوره خودرو تقسيمبندي کرد. اين روند تا سال ۲۰۱۷ ادامه يافت؛ هنگامي که ياماها وارد شد و تمامي مايملک برودليتک از جمله سهام، کارخانه و کليه داراييها را خريد. با معرفي سهچرخه نسبتا جديد ياماها با نام نيکن (Niken)، اين شرکت بهوضوح علاقهمند به سرمايهگذاري روي بازار سهچرخه محسوب ميشود و به دست آوردن برودليتک نيز نشان ميدهد علاقه زيادي به گسترش زيرمجموعههاي خود و توليد وسايل نقليه غيرمتعارف دارد. از آنجا که تفاوتهاي زيادي بين ياماها نيکن و برودلي 654L وجود دارد، ممکن است ياماها بخواهد از عناصر طراحي اختصاصي لينستر در پيشنهادات آينده خود استفاده کند. جير برودلي درباره اين الحاق گفت: من اين را بهعنوان افتخاري باورنکردني براي خود ميدانم که ياماها تصميم گرفته است کاري را که ما در نروژ شروع کرديم، به دست آورد. با شناختي که از شايستگي، دانش و شور و شوق ياماها داريم، هيجانانگيز خواهد بود که محصولات آينده اين غول موتورسيکلت ژاپني را ببينيم. در حال حاضر هدف نهايي ياماها مشخص نيست؛ اما همانطور که اين شرکت به خريد انواع طرحهاي اختصاصي اقدام ميکند، کمک ميکند اين پاسخ براي ما آشکارتر شود. هنوز ياماها اطلاعاتي در مورد نوع استفاده از طرح برودلي ارائه نداده است و مشخص نيست که آيا از آن در وسايل نقليه جادهاي استفاده ميکند يا دقيقا به همان شکلي که برودليتک ارائه ميداد. در آينده خبررساني بيشتري در اين زمينه خواهد شد. همراهان عزيز، آخرين خبر را بر روي بسترهاي زير دنبال کنيد: آخرين خبر در تلگرام https://t.me/akharinkhabar آخرين خبر در ويسپي http://wispi.me/channel/akharinkhabar آخرين خبر در سروش http://sapp.ir/akharinkhabar آخرين خبر در گپ https://gap.im/akharinkhabar