چرخان/ تويوتا، اين کمپاني ژاپني به تازگي يک محصول جديد با نام آئوريس را معرفي کرده است که طبق مشخصات پريوس ساخته شده و در کلاس خودروهاي هاچبک جاي ميگيرد. حال در همين رابطه، قصد داريم به معرفي اين خودرو بپردازيم و با نگاهي دقيق تر به اين محصول، شرايط ورود آن به بازار خودرويي ايران را بررسي نماييم.
۱-معرفي کلي آئوريس
در واقع آئوريس را ميتوان يکي جديدترين محصول تويوتا براي بازار جهاني ناميد. اين خودرو تا حد زيادي به مدل پرفروش کرولا تشابه داشته و ظاهر کنوني اين خودرو حدود ۲ سال پيش به بازرهاي جهاني معرفي گرديد. (نخستين بار آئوريس در سال ۲۰۰۶ معرفي گرديد) به اعتقاد کارشناسان، اين خودرو يک هاچبک کاربردي براي مسيرهاي شهري و پرترافيک بوده و با توجه به هيبريدي بودن از ارزش بالايي در هنگام خريد برخوردار است.
۲-نماي ظاهري
خودرو مذکور در بخش جلويي خود از نمايي مشابه با کرولا سود ميبرد و در واقع با توجه به اقتصادي بودن اين خودرو، نماي ابتدايي آن از هيجان خاصي برخوردار نبوده و در اين بخش تنها ميتوان به مواردي همچون چراغهايي باريک و اسپرت، نوار کرومي که از دو طرف چراغها به آرم آبي رنگ تويوتا (نشانگر هيبريدي بودن) متصل شدهاند و خطوط پلاستيکي مشکي رنگ در سپرها اشاره کرد.
در رابطه با نماي کناري آئوريس ميتوان اينگونه گفت که همچون نماي جلو، بهدليل اقتصادي بودن اين خودرو در اين بخش نيز شاهد طراحي آنچنان خاصي نبوده و شايد بتوان اينگونه گفت که خط ايجاد شده از انتهاي چراغ جلويي تا ابتداي چراق عقبي خودرو بارز ترين نکته در اين بخش باشد و طراحي شيشههاي خودرو و قسمت انتهايي نماي جانبي، از جمله موارد جالب ديگر در اين بخش قلمداد شوند
بهجرات ميتوان گفت که نقطه عطف طراحي اين خودرو در نماي ظاهري، بيشک بخش انتهايي آن است. در همين رابطه، يکي از زيباترين قسمتها در اين بخش، بيترديد چراغهاي کشيده و بزرگ جثه اين خودرو در بخش انتهايي بوده که نمايي بسيار جذاب را به آئوريس بخشيده است. همچنين، از ديگر نکات جالب در اين بخش ميتوان به اسپويلر قرار گرفته بر روي شيشه عقب، قرار گيري چراغ هاي مه شکن در قسمت زيرين سپر عقب و نوار کرومي ايجاد شده در مابين دو مه شکن اين خودرو اشاره کرد.
۳-نماي داخلي
يکي ديگر از نقاط عطف تويوتا آئوريس، بيشک نماي داخلي آن است. در همين رابطه، با مشاهده نماي داخلي اين خودرو ميتوان به تشابه نسبي آن با GT86 پي برد. از ديگر نکات اين بخش ميتوان به مواردي همچون قرار گيري مانيتور در مرکز داشبور خودرو، طراحي زيباي دريچههاي هوا در دو طرف، فرم عمودي دستگيره دربها، پشت آمپري جذاب با نوري آبي رنگ و طراحي جالب سر دنده خودرو اشاره کرد.
همچنين، جنس متريال استفاده شده در ساخت کابين و داشبورد اين خودرو رضايت بخش عنوان شده و داراي کيفيتي مناسب است که در استفاده طولاني مدت باعث نارضايتي راننده و سرنشينان نخواهد شد. لازم به ياداوريست که فضاي داخلي آئوريس برخلاف ابعاد و نماي طاهري نسبتا کوچک، بسيار خوب بوده و صندليهاي اين خودرو راحتي خوبي را در اختيار راننده و سرنشينان قرار ميدهند.
۴-مشخصات فني و عملکرد
تويوتا آئوريس از يک پيشرانه چهار سيلندر تنفس طبيعي با حجمي برابر با ۱۷۹۸ سيس بهره ميبرد که اين موتور با ترکيب قدرت مولد الکتريکي و باطري هاي موجود، ميتواند قدرتي برابر با ۱۳۴ اسب بخار و گشتاوري برابر با ۲۵۰ نيوتن متر را توليد نمايد که تمام قدرت توليد توسط موتور توسط يک گيربکس اتوماتيک (CVT) به چرخهاي جلو انتقال مييابد که در واقع ميتوان گفت آئوريس يک خودرو محرک جلو است. (اين خودرو داراي پيشرانههاي ديگري نيز هست که در اين مطلب تنها به نمونه هايبريد آن اشاره شده است)
همچنين، شتاب اوليه اين خودرو براي رسيدن به سرعت صدکيلومتر از صفر مطلق برابر با ۱۰.۹ ثانيه اعلام شده و حداکثر سرعت آن در حدود ۱۸۰ کيلومتر در ساعت است.
در رابطه با عملکرد اين خودرو نيز ميتوان اينگونه گفت که آئوريس در هر صدکيلومتر مسير شهري و پرترافيک مصرف سوختي برابر با ۵.۲ ليتر بنزين (ترکيب بنزين و نيرو باطريها) را دارا بوده و در مسيرهاي خارج شهري و اتوبان، مصرف آئوريس با توجه به نکات گفته شده، در حدود ۲.۷ ليتر بنزين اعلام شده است که اگر بخواهيم مصرف مجموع اين خودرو را در نمودار سيکل ترکيبي بررسي نماييم، ميبايست گفت که اين خودرو در هر صدکيلومتر مسير جادهاي (شهري و اتوبان) مصرفي در حدود ۳.۸ ليتر بنزين را از خود بهجاي ميگذارد و داراي استاندارد آلايندگي يورو۶ است. همچنين، فضاي بار اين خودرو نيز در مقايسه با رقبا خود بيشتر بوده و اگر صندليهاي رديف عقبي خودرو خوابانده شوند، ميزان فضاي بار آئوريس در حدود ۱۲۰۰ ليتر است.
۵-امکانات رفاهي و ايمني
در رابطه با امکانات رفاهي و ايمني اين خودرو ميتوان اينگونه گفت که آئوريس با توجه به اينکه يک مدل اقتصادي است، اما از امکانات ميتوان به مواردي همچون رينگهاي آلياژي ۱۷ اينچ، شيشههاي دودي، آنتن باله کوسهاي، چراغهاي جلو LED، سنسور باران، جمع شدن آينهها بهصورت خودکار، کنسول جلو، گرم کن صندليهاي جلو، صفحه نمايش رنگي TFT اطلاعات خودرو، نمايشگر ۷ اينچي، نويگيشن، کروز کنترل هوشمند، کيلس و استارتر، نور بالاي خودکار، مه شکن جلو، کنترل پايداري خودرو (VSC)، هشدار خروج از جاده، دستيار تغير لاين و … اشاره کرد.
همچنين اين نکته نيز لازم به ذکر است که در تستهاي مرکز سوانح و حوادث جادهاي اروپا (EURO NCAP)، آئوريس توانست ۵ ستاره کامل ايمني را بهخود اختصاص دهد و در بخش خودروهاي هاچ بک کاربردي، يکي از ايمنترين خودروهاي موجود بهشمار ميآيد.
۶-قيمت و احتمال عرضه در ايران
در حال حاضر آئوريس هيبريد (۱.۸ ليتري) در بازارهاي اورپايي در بالاترين سطح امکانات رفاهي خود قيمتي در حدود ۲۷ هزار و ۶۰۰ هزار يورو را دارا بوده که احتمال آن ميرود که اين نسخه در بازار خودرويي ايران بهدليل تعرفه هاي بالا گمرکي و قيمت تمام شده بالا، عرضه نشود و نمونه نرمال آپشن آن با قيمتي کمتر از ۲۴ هزار يورو در بازار خودرويي ايران عرضه شود که در صورت حضور اين خودرو در ايران، با توجه به اعلام تعرفههاي جديد گمرکي و گران شدن خودروهاي وارداتي، ميبايست انتظار قيمتي بيش از ۱۸۰ الي ۱۹۰ ميلون تومان را براي اين خودرو داشته باشيم. لازم به ياداوريست که شرکت ايرتويا نماينده محصولات تويوتا در ايران بوده و وظيفه عرضه و خدمات به محصولات اين کمپاني ژاپني را عهده دار است.
بازار