راهکارهای جلوگیری از افزایش قیمت خودروهای کلاسیک در ایران
پدال نيوز/ راين وضعيت بحثهاي متعددي در جامعه کلاسيک کشورمان به راه انداخته و در مطالبي قبلا به برخي از جوانب آن از جمله بررسي قيمتها در فضاي مجازي پرداختيم. در اين مطلب اما قصد داريم به سراغ علل افزايش قيمت رفته، در مورد هر يک راهکارهاي احتمالي را بررسي کنيم. کاهش تنوع و افزايش تقاضا يکي از اصليترين عوامل افزايش قيمت شديد خودروهاي کلاسيک در سالهاي اخير، افزايش تعداد علاقهمنداني است که به دنبال خريد چنين خودروهايي هستند. به تدريج و با افزايش تنوع بازار و بازشدن درهاي کشور به روي خودروهاي وارداتي در ميانه دهه 80، جايگاه خودروهاي کلاسيک از خودروهاي روزمره به طور کامل تفکيک شده، رفته رفته ويژگيهاي ناب اين خودروها در مقايسه با همتايان مدرنشان شناخته شدند. ديگر بسياري به اين خودروها به عنوان ماشينآلاتي کهنه و پردردسر که ارزشي نداشتند، نگاه نميکردند. همزمان با اين تغيير رويه، تعداد زيادي از خودروهاي کلاسيک و قديمي کشورمان در طي طرح تبديل خودروهاي فرسوده، از ميان رفتند. در بين اين خودروها بعضا مواردي خاص و استثنايي وجود داشتند که متاسفانه فقدانشان امروزه در ميان ما حس ميشوند. همين امر به کاهش شديد تعداد خودروهاي قديمي در بازار انجاميد. علاوه بر اين، تعدادي از خودروها نيز در طي تعويض پلاک به پلاک ملي، نتوانستند پلاک ملي دريافت کنند و بدين ترتيب از تردد محروم شدند. همه اين موارد به معناي کاهش قابل توجه تعداد و تنوع خودروهاي کلاسيک در کنار افزايش روزافزون تقاضا در ايران است. متاسفانه به لطف ممنوعيت واردات خودروهاي دست دوم و به تبع آن کلاسيک، امکان افزايش تنوع و تعداد خودروهاي کلاسيک ايران وجود ندارد. همين مورد به ورود غيرقانوني تعدادي خودرو قديمي در سالهاي اخير انجاميده است که متاسفانه جامعه کلاسيک ايران را تهديد ميکند. در صورت حلشدن مشکل خودروهاي پلاک قديم و تزريق آنها به بازار، ممکن است وضعيت در اين زمينه اندکي بهبود يابد. افزايش قيمت خودرو در ايران و جهان و سوءاستفاده برخي دلالان در اين ميان اما افزايش قيمت خودرو در ايران را نبايد ناديده گرفت. براي مثال کافي است افزايش قيمت حدود سه تا چهاربرابري برخي خودروها از اوايل دهه90 تاکنون را در نظير بگيريد. علاوه بر اين، افزايش تعرفه واردات و تلاطمهاي متوالي در بازار خودرو، همگي حتي روي بازار خودروهاي کلاسيک و قديمي نيز تاثير داشته است. علاوه بر اين، قيمت قطعات و خود خودروهاي کلاسيک در عرصه جهاني با جهشي قابل توجهي مواجه شده است. براي مثال، نسل سوم شورولت کوروت که زماني يک نمونه مناسب آن با قيمتي کمتر از 5 هزار دلار در بازار آمريکا بهراحتي قابل خريداري بود، امروزه به مرز 30 هزار دلار براي نمونههاي نهچندان خاص رسيده است. اما در اين ميان نقش دلالان و برخي سودجويان اين عرصه را نيز نبايد فراموش کرد. در اين ميان خودروهايي وجود دارند که به لطف برخي جوسازيها و سوءاستفاده از علاقه جوانان و مردم کشورمان، به طوري غيرعادي دچار افزايش قيمت شدهاند. اين حباب به وسيله برخي آگهيهاي غيرمسئولانه شديدتر شده است. با اينکه در کشورمان نهاد مشخصي براي نظارت بر بازار خودروهاي دست دوم و کلاسيک وجود ندارد، اما در صورت نظارت بهتر نهادهاي مربوطه و عدم اعتماد مردم به برخي جوسازيها و قيمتهاي ناعادلانه، قطعا قيمتهاي منطقي در بازار بيشتر نهادينه خواهند شد. بها دادن به قيمت خودروها و عدم فرهنگسازي متاسفانه يکي از سمومي که در عرصه خودروهاي کلاسيک ايران جريان دارد، بحث عدم فرهنگسازي و فراموشکردن نقش ارزش معنوي و تاريخي خودروهاست. تقريبا همه رسانههاي غير خودرويي و متاسفانه تعدادي از رسانههاي متخصص در عرصه خودرو، بيشتر از آنکه در پوشش دادن وضعيت و اهميت تاريخي و معنوي خودروهاي کلاسيک سهيم باشند، در مورد قيمت و ارزش مادي اين خودروها اطلاعرساني ميکنند. در اين ميان متاسفانه برخي از اعداد و ارقام اعلام شده اشتباه و بسيار بالاتر هستند و حتي عدهاي از مالکان و يا سودجويان، از اين وضعيت به نفع خود استفاده ميکنند. شايد اين مسئله بيش از آنکه برعهده مردم و علاقهمندان باشد، به وسيله مسئولان ذيربط و رسانههاي مربوطه قابل حل باشد. شايد بسياري از مردم عادي با توجه به نداشتن اطلاعات کافي پيرامون ارزش حقيقي اين خودروها، فقط نسبت به وضعيت قيمت و ارزش مادي اين خودروها علاقه نشان دهند. در اين صورت اين وظيفه مسئولان و رسانههاست که با فرهنگسازي، در اقشار مختلف جامعه اين واقعيت را که ارزش حقيقي خودروهاي کلاسيک در ارزش فرهنگي و تاريخي آنهاست نهادينه کنند. کاهش قابل توجه تعداد خودروهاي اسپرت دست نخورده، خصوصا محصولات بام و، قيمت نمونههاي موجود را بالا برده است. متاسفانه در رسانههاي خودرويي و غير خودرويي، اولين مسئله مطرح شده قيمت و ارزش ريالي خودروهاست و خبري از ارزش معنوي و اهميت تاريخي آنها نيست. جگوار پس از موفقيت E Type با بحراني دست و پنجه نرم ميکند که ناشي از مقايسه محصولات بعدي آن با اين خودرو است. پس از مدل XJS، حتي با مدل XK8 نيز جگوار نتوانست پاسخ انتقادات را بدهد. افزايش قيمت حتي به بازار خودروهاي دهه نودي هم رسيده است! عصر خودرو به لطف تعداد اندک، سري آخر پونتياک ترنزام در ايران گرانتر از سري قبلي است که در جهان ارزش بسيار بالاتري دارد.