«پژو ۲۰۶»ها چه تیپهایی دارد؟
چرخان/ تيپ يک: اولين سريهاي اين تيپ از ۲۰۶ در سال ۸۰ توليد شده است. اگر بگوييم که سيستمهاي فابريک صوتي اين خودرو از نوع نوار کاست است قطعا باقي مطالب دستتان ميآيد! موتور اين خودرو از نوع TU3 بوده و حجم ۱.۴ ليتري دارد. قدرت موتور آن به ۷۵ اسب بخار ميرسد. تيپ دو: ايرانخودرو در حقيقت با ارتقا تيپ يک، به تيپ دو ۲۰۶ رسيد. بسياري از امکانات و ويژگيهاي اين مدل از ۲۰۶ به تيپ يک شباهت داشته و از نظر برخي امکانات و آپشنها ارتقا يافته است. از سال ۱۳۹۰ به بعد ترمز ABS نيز به آن افزوده شد و تا همين چند سال قبل پرفروشترين مدل ۲۰۶ نام گرفت ولي با توليد تيپ ۵، اين رتبه و لقب از تيپ دو ۲۰۶ گرفته شد. تيپ سه: اگر خودرويي با تجهيزات تيپ ۵ ولي با مشخصات فني تيپ يک و دو ميخواهيد، ميتوانيد روي تيپ سه پژو ۲۰۶ حساب کنيد. سيستم تهويه هواي مطبوع، آينههاي گرمکندار برقي، دو کيسه هوا، ترمز ABS، سيستم صوتي کلاريون و… اين خودرو باعث شده بود در زمان خودش، سر و صداي زيادي به پا کرده و آپشندار ترين خودروي ايراني نام بگيرد! تيپ چهار: اين تيپ از خودروهاي ۲۰۶ توليد داخل اولين سري اين خودرو بودند که موتورهاي TU5 روي آن نصب شد و قدرت موتور آن به ۱۱۰ اسب بخار رسيد. استفاده از گيربکس اتوماتيک AL4 که جزو گيربکسهاي معروف آن زمان در ساير خودروهاي روز دنيا بود باعث شده بود اين تيپ از ۲۰۶ مورد توجه مشتريان قرار بگيرد. تيپ پنج: ترمزهاي ديسکي ABS چهارکاناله، شتاب قابل قبول، ارتفاع کمتر سيستم تعليق و بسياري از امکانات ديگر که جزو آپشنهاي مدنظر بسياري از خانوادههاي ايراني است باعث شد به يکي از محبوبترين خودروهاي توليد داخل تبديل شود که با موتور TU5 و قيمت مناسب، يکي از بهترين گزينههاي موجود براي آنها تبديل شود. اين خودرو با موتوري که ۱۱۰ اسب بخار قدرت دارد، هنوز در خيابانهاي کشورمان گشت و گذار ميکند و توسط ايرانخودرو توليد ميشود. تيپ شش: اين تيپ از ۲۰۶ را ميتوان ترکيب تيپ ۴ و ۵ ناميد. ترکيبي از گيربکس اتوماتيک که بعدها به صورت تيپ ترونيک درآمد و با موتور ۱.۶ ليتري به بازار عرضه شد. اين خودرو با تلفيقي از ويژگيهاي تيپ ۴ و تيپ ۵ توليد شد. براي خريد ۲۰۶ دسته دو چقدر بايد پرداخت؟ قيمت اين خودرو در بازار خودروهاي کارکرده بسيار متفاوت است چرا که وجود تيپهاي مختلف باعث شده تفاوتهاي گوناگوني باهم داشته و اثرگذاري مدل آنها نيز به فاکتور ديگري براي تنوع قيمتي تبديل شده است. شما در حال حاضر ميتوانيد با نقدينگي در حدود ۸ ميليون تومان يک پژو ۲۰۶ تيپ يک قابل قبول خريداري کنيد. در ديگر تيپها نيز مثلا ميتوانيد ۲۰۶ بدون رنگ با فني خوب مدل ۸۵ را با مبلغي در حدود ۱۷ ميليون تومان خريداري کنيد. تيپ ۳ و ۵ نيز با همان مشخصاتي که براي تيپ ۲ گفتيم در بازار خودروهاي کارکرده قيمتي در حدود ۱۹ ميليون تومان دارند. اگر از طرفداران خودروهاي اتوماتيک هستيد، ميتوانيد تيپ ۶ مدل ۹۰ اين خودرو را با هزينهاي در حدود ۲۵ ميليون تومان خريداري کنيد. تيپ هاي مختلف پژو ۲۰۶ صندوقدار: پژو ۲۰۶ صندوقدار V1: اين خودرو که فقط تا ۸۹ توليد شده است، از امکانات آن ميتوان به سيستم تهويه هواي دستي و ترمزهاي عقب ديسکي با کيفيت اشاره نمود. پژو ۲۰۶ صندوقدار V2: در اين مدل از خودروي ۲۰۶، آپشنها و امکانات مشابه V1 است. با اين تفاوت که موتور اين خودرو پايه گازسوز بوده و ترمزهاي اين نوع از پژو ۲۰۶ صندوقدار نيز تا قبل از سال ۹۰ ترمز ABS نداشت که ضعف بزرگي براي اين خودرو محسوب ميشد. پژو ۲۰۶ صندوقدار V8، V9 و V10: اين سه مدل از نظر آپشنها و امکانات، کامل بوده و همچنين از نظر موتور با مدل پژو ۲۰۶ تيپ ۵ مشترکاند. منتها وي ۸ از گيربکس دستي و وي ۹ از گيربکس اتوماتيک استفاده ميکنند. وي ۱۰ نيز دوگانه سوز بوده و از نظر استقبال مردم نيز خوب ارزيابي شده است. پژو ۲۰۶ صندوقدار V20: اين خودرو از انواع ديگر پژو ۲۰۶ صندوقدار از اقبال کمتري در بازار خودروهاي کارکرده و صفر برخوردار بوده است که دليل آن حجم موتور پايين ۱.۴ ليتري است که به طرز قابل محسوس، قدرت آن را به نسبت ساير مدلها کاهش داده است. قيمت حداقلي دو مدل پرطرفدار پژو ۲۰۶ صندوقدار و هاچ بک در بازار اين مدل از پژو ۲۰۶ همانند مدل هاچبک آن داراي تنوع قيمتي زيادي بوده و در اين گزارش به دو مدل پرفروش و پرطرفدار آن ميپردازيم که مدلهاي v8 و v9 هستند که دومي همان مدل اتوماتيک مدل ابتدايي است. قديميترين مدل v8 در بازار خودروهاي کارکرده با قيمتي در حدود ۱۸ ميليون تومان خريد و فروش ميشود. همچنين اگر ميخواهيد مدل اتوماتيک همين خودرو را خريداري کنيد ميتوانيد با پرداخت چيزي در حدود ۴ ميليون تومان بيشتر، صاحب مدل v9 اين خودرو شويد. هزينهها و نکاتي که بايد در خريد ۲۰۶ به آنها دقت کنيد: ۱- خودروي ۲۰۶ يک خودروي جوانپسند است و همين نکته کافيست که حسابي حواستان را جمع کنيد که صاحب قبلي خودرو چه کسي بوده و چگونه از آن استفاده کرده است. معمولا توصيه ميشود خودروهايي که تيونينگ شدهاند را نخريد! ۲- اگر قصد ۲۰۶ را داريد بايد بدانيد که ايمني اين خودرو به نسبت ساير مدلهاي ارزان قيمت پژو، زبانزد است و همين ويژگي باعث ميشود وقتي تصادفي از جلو رخ ميدهد، اين خودرو از جلو جمع شده و جمعشدگي به اتاق ماشين نميرسد. پس حواستان به چک کردن دقيق دسته موتور، سرشاسيها و سيني رادياتور باشد چرا که ظاهر کاپوت فريبنده است. ۳- بازديد موتور پس از باز کردن قالپاق آن در خودروهايي مثل ۲۰۶ بسيار ضروري است. پس از چک کردن کارکرد خودرو با دياگ، حتما موتور را نيز بازديد کنيد. وجود کربنها و روغن سوخته نشان ميدهد شما در حال خريد يک فاجعه هستيد! البته اگر برايتان مهم نيست چيزي در حدود ۲.۵ ميليون تومان براي تعمير موتور خرج کنيد، پيشنهاد ميکنيم داخل موتور را بازديد نکنيد! ۴- حواستان به واشر سرسيلندر تيپ دو باشد. طبق گفتههاي کارشناسان اين قطعه از تيپ دو در معرض خرابي بوده و خرجي در حدود ۵۰۰ هزار توماني روي دست شما خواهد گذاشت. البته در تيپ ۵ نگراني از اين بابت وجود ندارد. ۵- در مورد تسمه تايم خسيس نباشيد! اگر از فردي ناشناس ۲۰۶ خريداري کرديد سريعا نسبت به تعويض اين مورد اقدام کنيد چرا که اگر در مکاني غير از شهر يا دور به تعميرگاه دچار خرابي شود خرج سنگيني روي دست شما خواهد گذاشت. ۶- سلامت گيربکس و صفحه کلاچ را جدي بگيريد. اگر در تستهايتان متوجه ضعيف بودن اين دو مورد شديد، بايد بدانيد که دير يا زود بايد به تعميرگاه مراجعه کنيد و خرج قابل توجهي خواهيد داشت. ۷- اگر تنها ايراد ۲۰۶ مدنظرتان خوردگي جزئي در يا کاپوت باشد و به اين موضوع حساس هستيد، نگران نباشيد و مورد خوبتان را از دست ندهيد چرا که خريد درب آکبند ۲۰۶ يا درب کاپوت هزينهاي در حدود ۳۰۰ هزار تومان دارد که قطعا به از دست دادن يک خودروي خوب از نظر فني و شاسيها نميارزد! ۸- پژو ۲۰۶ لزوما پرخرج نيست! اين اعتقاد اشتباهي است که در بازار وجود دارد. البته بعضيها ميگويند خرج پژو پس از ۴-۵ سال بروز ميکند ولي بايد توجه داشت که طبيعتا خودرويي با اين کيفيت که قطعاتش ۴-۵ سال عمر کند طبيعتا مثل همه خودروهاي دنيا نياز به تغيير و تعمير دارد.