آشنایی با روکشهای خودرو با جنس «چرم آلکانتارا»
چرخان/ اگر جزو مشتريان خودروهاي خارجي باشيد و در سالهاي اخير خودروي خارجي خريداري کرده باشيد قطعا صرفنظر از اينکه چه نوع خودرويي خريداري کرديد متوجه کيفيت بالاي چرم روکشهاي اين خودروها (البته در برندهاي معتبر) شدهايد که اغلب اين روکشها با استفاده از چرم آلکانتارا توليد شده و شرکتهاي خودروسازي از اين جنس براي توليد روکش استفاده ميکنند. در اين مقاله قصد داريم به بررسي اين جنس بپردازيم و از ويژگيهاي آن در صنعت خودرو بگوييم. از چرم آلکانتارا در روکش صندليها و همچنين روکش داشبورد خودروهاي لوکس خارجي استفاده ميشود که اين نشاندهنده کيفيت بالاي اين چرم است. در مورد اين چرم بايد بدانيد که جزو چرمهاي سنتي محسوب شده که ريزبافت است و در طي پروسه مخصوصي به حالت قابل استفاده در ميآيد. بافت چرم آلکانتارا (Alcantara) بسيار نرم بوده و در عين از استحکام بالايي برخوردار است. ترکيب اين دو ويژگي باعث شده است که شرکتهاي بزرگ و معتبر خودروسازي در دنيا رو به استفاده از اين جنس روکش بياورند و در بسياري از خودروهاي جديدشان از آن استفاده کنند. البته اين نوع چرم در سال ۱۹۷۰ شناسايي شد و مورد توجه صنايع مختلف قرار گرفت. مخترع اين چرم “ميوشي اوکاموتو” يک شيميدان ژاپني بود که توانست با پروسههاي مختلف به اين جنس دسترسي پيدا کرده و آن را در اختيار ديگران قرار بدهد. البته اين متريال در ابتدا و براي چند سال ابتدايي اختراع آن، به عنوان يک متريال پايه استفاده ميشد و پس از سالها اين محصول به عنوان يک محصول مصرفي توسط يک کمپاني ايتاليايي به بازار عرضه شد. اين کمپاني که بيشتر در زمينه عرضه محصولات شيميايي فعال بود توانست با بازاريابي خوب خود و همچنين اعمال تغييراتي در اين متريال بازار فشن و مد را تحت تاثير قرار داده و محصولات جديدي با جنس بهتر را به بازار عرضه کند. اين محصولات به صورت عمده توليد شدند و انقلابي در زمينه مد ايجاد نمودند. از جمله ويژگيهاي چرم آلکانتارا (Alcantara) تغييرپذيري فوقالعاده آن بود که باعث ميشد طراحان بتوانند به راحتي اين چرم را به هر شکلي که دلشان ميخواهد درآورده و محصولات مختلفي را به بازار عرضه کنند. همچنين اين انعطافپذيري بسيار بالا در کنار مقاومت بينظيري که در اين چرم وجود داشت باعث شد توجه صنعت اتومبيلسازي پس از چند سال از اختراع آن به چرم آلکانتارا (Alcantara) جلب شده و تحقيقات اوليه براي استفاده از آن در خودرو آغاز شود. چرم آلکانتارا (Alcantara) از ۶۸ درصد پلياستر و ۳۲ درصد پليارتان تشکيل شده است که اين متريال را به عنوان يک متريال بسيار مقاوم و جذاب براي صنعت خودرو کرده است. دلايل ورود چرم آلکانتارا (Alcantara) به صنعت خودرو همانطور که در توضيح بالا خوانديد، اين چرم به دليل جنسي که داشت و مقاومت بالايي که در تستهاي مختلف نشان داد خيلي زود توانست به صنايع کاربردي وارد شده و در مصارف آنها به کار برده شود. از جمله ويژگيهايي که شرکتهاي خودروسازي را براي استفاده از اين چرم توجيه کرد، عدم حساسيت هيچ نوع پوست انساني به اين نوع چرم بود که در تستهاي مختلف مشخص شد. همچنين بهداشتيتر بودن اين چرم نسبت به ساير چرمهاي موجود از ديگر دلايلي بود که در آزمايشهاي مختلف مشخص شد. همچنين در صورت تجزيه، مواد مضري براي انسان و طبيعت نخواهد داشت و از اين بابت نيز نگراني خاصي وجود ندارد. ساختار اين چرم به گونهاي طراحي شده که به صورت سه به سه به هم تنيده شده و مقاومت بالايي را نشان ميدهد و همين ساختار باعث افزايش انعطاف چرم در برابر ضربات ميشود. شايد جالب باشد بدانيد که اين چرم با وجود مصنوعيبودن دباغي ميشود و تمام کارهايي که روي چرم طبيعي انجام ميشود، روي اين جنس انجام شده و به همين دليل در برابر اشعه خورشيد مقاومت بسيار خوبي را نشان ميدهد. افرادي که با اين چرم سروکار داشتهاند قطعا تاييد ميکنند که پوسيدگي اين چرم بسيار کم بوده و به ندرت ديده ميشود که ايرادي غير ارادي در آن ايجاد شود.(يعني صاحب خودرو عمدا دست به اقداماتي بزند که چرم دچار مشکل شود) امروزه از چرم آلکانتارا (Alcantara) براي ساخت روکشهاي صندلي و همچنين داشبورد خودرو استفاده ميشود که از جمله دلايل کيفيت بالاي خودروهاي خارجي محسوب ميشود.( البته اطلاعاتي در مورد توليدات داخلي نداريم!) وزن بسيار اندک اين چرم باعث شده است که در بسياري از خودروهاي مسابقهاي استفاده شده و يکي از دلايل سبکبودن خودروهاي مسابقهاي باشد. اين چرم نسبت به چرمهاي مشابه از وزن پاييني برخوردار بوده که حتي در توليد بلندگوهاي خودرو نيز استفاده ميشود تا کيفيت صوتهاي پخششده، از کيفيت و يکساني خوبي برخوردار باشد. البته در حال حاضر بسياري از برندهايي که وارد کشور ميشوند، از اين جنس چرم استفاده ميکنند ولي در مورد توليدات داخلي هنوز اطلاعاتي منتشر شده و طبق اطلاعاتي که از محصولات فعلي داريم، اين است که جنس استفاده شده در روکش و داشبورد از متريال بسيار ضعيف است.