بررسی هزینه های تحمیلی قطعه سازان بر استاندارد خودروهای داخلی
پرشين خودرو/ تا به امروز هيچ کدام از قطعات خودروهاي پرتيراژ داخلي با استانداردهاي تعريف شده فاصله اي نداشته است. در حالي قطعه سازان روزهاي بسيار دشواري را سپري مي کند که فشار ناشي از افزايش 40 درصدي قيمت مواد اوليه و نوسانات ارزي، هر روز عرصه را براي فعالان در اين صنعت تنگ تر مي کند در حالي است که قطعه سازي يکي از صنايع مهم و ارز آور در هر کشوري محسوب مي شود و هر گونه بي توجهي به هزينه هاي توليد و فشارهاي ناشي از آن مي تواند تبعات منفي را در کيفيت خودروهاي توليدي به دنبال داشته باشد. طي چند روز گذشته که به دليل تلاطمات ارزي، دولت تصميم به تک نرخي کردن ارز گرفت بي شک اين جريان هزينه هاي بيشتري را ناشي از اين تصميم به قطعه سازان وارد خواهد کرد که در صورت مديريت درست اين جريان و محاسبه هزينه ها در قيمت قطعات از سوي خودروسازان، کيفيت و استاندارد قطعات و خودروهاي توليدي بيش از روند قعلي خواهد شد. در حالي موضوع کيفيت و استاندارد قطعات خودروها مطرح مي شود که به گفته کارشناسان اين موضوع از اهميت ويژه اي در صنعت خودرو برخوردار است به طوري که در روزهاي پاياني سال گذشته بود که مديرعامل يکي از بزرگترين شرکتهاي خودروسازي داخلي به سهم قطعات غيراستاندارد تحويلي به خودروسازان اشاره و اعلام کرد اين عدد در سال 97 به صفر خواهد رسيد. حال با توجه به فضاي کسب و کار بخش هاي توليدي و قطعه سازي و نوسانات ارزي ايجاد شده، اين سوال مطرح مي شود که اين جريان تا چه ميزان در کيفيت خودروهاي توليدي تاثير خواهد گذاشت و آيا سهم قطعات غير استانداردي که کمتر از 7 درصد عنوان مي شود با ادامه اين شرايط مي تواند به صفر برسد يا بايد شاهد افزايش سهم اين نوع قطعات در صنعت خودروسازي کشور بود؟ در همين راستا يک عضو انجمن قطعه سازان در گفت وگو با خبرنگار پرشين خودرو اظهار داشت: قطعه سازان در طول چند سال اخير همواره تلاش کردند تا قطعات به روز و استاندارد را توليد و تحويل خطوط توليد شرکت ها کنند چنانچه تا به امروز هيچ کدام از قطعات خودروهاي پرتيراژ داخلي با استانداردهاي تعريف شده فاصله اي نداشته است. رضا رضايي معتقد است با وجود مشکلات ناشي از نرخ دلار و قيمت مواد اوليه تاکنون هيچ قطعه غير استانداردي از محصولات پرتيراژ داخلي توليد و به خط توليد خودروسازان وارد نشده است و اگر بي کيفيتي در خودروها مطرح مي شود به جهت پلت فرم قديمي برخي از خودروهاي داخلي است و اين مساله ارتباط چنداني با کيفيت قطعات داخلي ندارد. وي با تاييد تبعات منفي هزينه هاي تحميلي ناشي از نرخ ارز و مواد اوليه بر فعاليت قطعه سازان مي گويد: متاسفانه صنعت قطعه سازي ايران به جهت مشکلاتي مانند افزايش 37 درصدي نرخ دلار تاکنون اجازه هيچ گونه افزايش قيمتي را نداشته و همين مساله واحدهاي قطعه سازي را با مشکلات زيادي مواجه کرده است. وي تاکيد مي کند: چنانچه صنعت خودروسازي موفق و در تراز صنايع مطرح در دنيا مي خواهيم بايد قطعه سازاني که با دانش و تکنولوژي و فن آوري روز دنيا داشته باشيم که قطعا اين مساله جزء با حمايت و مديريت شرايط کنوني و تلاش براي بهبود فضاي کسب و کار و رفع هزينه هاي تحميلي و مشکلات بنگاه هاي توليدي محقق نخواهد شد. اين فعال در صنعت قطعه سازي کشور در ادامه ورود خودروهاي جديدي چون پژو 301، توليد پژو 208 و افزايش توليد و داخلي سازي پژو 2008 را عرصه اي براي معرفي توانمندي بالاي قطعه سازان داخلي مي داند و مي گويد: قطعه سازاني که در جريان داخلي سازي اين خودروها وارد شده و مي شوند، تلاش مي کنند ضمن عمق بخشيدن به ساخت داخل، قطعات با کيفيت و استانداردي را تحويل خودروسازان دهند هر چند انتظار مي رود مسئولان نيز شرايط لازم براي کسب و کار بنگاههاي توليدي و قطعه سازي را فراهم کنند. رضايي تصريح مي کند: البته وزير صنعت و معدن در ابتداي سال جديد، توجه به صنعت خودرو و قطعه سازي را در اولويت هاي برنامه هاي اين وزارتخانه عنوان کرد و بر رفع موانع پيش روي قطعه سازان وعده داد تا با ارتقاء کيفيت قطعات، سهم قطعه سازان در خودروهاي جديد افزايش يافته و شاهد عرضه خودروهاي باکيفيت تر و با استاندارد روز در کشور باشيم. با توجه به چنين اظهاراتي، همچنان اين ابهام وجود دارد که آيا لبه تيز نوسانات نرخ ارز که مدت زيادي است علاوه بر صنايع مختلف، گردن واحدهاي قطعه سازي را نشانه گرفته، قطعه سازاني مي توانند سهمي در توليدات خودروسازهاي جديد داشته باشند؟ آيا با توجه به حمايت هاي موجود دولت ، سهم قطعه سازان در خودروهاي مشترک کاهش مي يابد و به جهت نرخ دلار و ساير هزينه ها و از سوي ديگر آمار 2 برابري واردات قطعات، قطعه سازان ناگزير به ترک اين صنعت خواهند شد؟ همراهان عزيز، آخرين خبر را بر روي بسترهاي زير دنبال کنيد: آخرين خبر در تلگرام https://t.me/akharinkhabar آخرين خبر در ويسپي http://wispi.me/channel/akharinkhabar آخرين خبر در سروش http://sapp.ir/akharinkhabar آخرين خبر در گپ https://gap.im/akharinkhabar