نبرد سنگین دو تا از جذاب ترین و لوکس ترین شاسی بلندهای کشور
خودرو بانک/ در دوره زمانه اي که هر هاچ بک ارزان قيمتي، با کمي افزايش ارتفاع و 4 عدد قطعه پلاستيکي ادعاي شاسي بلند بودن ميکند و اتفاقاً مورد استقبال هم قرار ميگيرد، روبرو شدن با SUV هاي لوکس درست و حسابي حس خوبي دارد. البته اين حس خوب با ديدن برچسب هاي قيمتي نجومي، که اين زيبا رويان راحت و ايمن را از دسترس عموم مردم "ازجمله خودم!" خارج نموده، مقداري در هم ميشکند. بگذريم؛ به هر حال اين جور ماشين ها حتي در کشورهاي بدون تعرفه گمرکي هم گزينه هاي ارزاني به حساب نمي آيند و ما هم امروز اينجا نيامده ايم که بحث تکراري تعرفه هاي غيرعادلانه را پيش بکشيم بلکه ميخواهيم در کنار شما با دو تا از جذاب ترين شاسي بلندهاي کشور يعني ولوو XC90 و لکسوس RX 200t آشنا شويم و رقابت کوچکي ميانشان ترتيب دهيم تا ببينيم نتيجه چه ميشود. پس اگر به اين کلاس با کلاس خودرويي علاقه داريد امروز هم با ما همراه شويد. طراحي ظاهري راستش را بخواهيد من خودم هميشه از منتقدان طراحي لکسوس بوده ام و تا همين چند سال پيش با ديدن محصولات اين برند ميگفتم اينها همان تويوتا هستند، با کيفيت مونتاژ بهتر و مقداري کروم اضافه! در واقع در بسياري از مدل هاي اين کمپاني، نه از آن هيبت مرسدس بنز خبري بود و نه ويژگي هاي هيجان انگيز امثال ب ام وه و به همين دليل عليرغم ويژگي هاي فني عالي نميتوانستم اين ماشين ها را به عنوان گزينه هاي لاکچري تمام عيار بپذيرم. اما مدتي است که تيم طراحي شاخه لوکس ساز تويوتا مسير خودش را پيدا کرده و نتيجه اينکه امروز با ديدن توليدات لکسوس از جمله همين RX جديد، چيزي جز تحسين به ذهنم خطور نميکند. مثلاً نگاهي به جلو پنجره يکپارچه و خطوطي که با گذر از روي کاپوت، اين قسمت را به ستون A متصل کرده اند بيندازيد؛ واقعاً زيبا است. هماهنگي ميان زواياي تند و تيزي که در چراغهاي اصلي، هالوژن ها و حتي خطوط بدنه ديده ميشوند هم به بهترين شکل رعايت شده. از ديگر نکات جذاب طراحي بدنه RX ميتوان به فرم خاص لچکي و ستون انتهايي "که البته در مدلهاي با رنگ بدنه روشن نمود بيشتري دارد" و گلگير عضلاني عقب اشاره کنيم که در مجموع حالتي اسپرت به بخش کناري خورو بخشيده اند. در قسمت پشتي هم چراغهاي زيبا، سپري شيک و خطوط شکسته اي که اين بخش را با دماغه هماهنگ نموده اند جلب توجه ميکنند. سري هم به ميهمان سوئدي بزنيم. قبل از هر چيز اين را بگويم که سابقه ولوو در ساخت ماشين هاي کسالت آور به مراتب بدتر از لکسوس بوده. مثلاً اگر نگاهي به نسل قديم همين XC90 بياندازيد متوجه منظورم خواهيد شد. اما خوشبختانه اين ماشين ساز قدر اروپائي هم مثل رقيب ژاپني اش در چند سال اخير جهش رو به جلوئي در طراحي داشته است و XC90 جديد هم از اين پيشرفت بي نصيب نمانده. البته ولوو نسبت به لکسوس لباس سنگين تري به تن فرزندش کرده و با استفاده از خطوط ساده تر در دماغه، چهره اي جدي تر و با وقارتر از RX خلق نموده است. همانطور که در تصاوير مشاهده ميکنيد اين قضيه "حتي با شدت بيشتري" در امتداد بدنه ادامه يافته و در اين زاويه هم متانت بر هيجان پيشي گرفته است. البته ريزه کاري هايي مثل چيدمان داخلي زيباي چراغها و ابعاد مناسب رينگ ها باعث شده اند که اين ظاهر مستحکم، خسته کننده جلوه نکند و حالتي گيرا داشته باشد. و در بخش انتهايي با شکل و شمايل سنتي XC90 که شامل چراغهاي کشيده و صندوق عريض است مواجه شديم که شايد از ديد برخي به اندازه قسمت جلوئي جذاب از کار در نيامده باشد اما به نوعي اصالت محصول را به رخ ميکشد. پس ميتوان گفت که هر دو خودرو امتياز کامل اين بخش را گرفتند. در واقع ولوو با قيافه جدي تر و ابهت ظاهري بيشتر و در طرف مقابل لکسوس با ظاهر تهاجمي و خطوط اغواگرايانه تر هر کدام زيبايي را به زبان خود تعريف نموده اند و انتخاب برنده بيشتر به سليقه شخصي شما باز خواهد گشت. البته به احتمال زياد جوانترها با RX ارتباط بيشتري برقرار ميکنند اما طراحي شيک XC90 هم ميتواند براي بسياري از گروه هاي سني جذاب باشد. طراحي داخلي با ورود به داخل کابين هر دو اتومبيل، قبل از هر چيز بوي خوش چرم و کيفيت عالي مونتاژ روحمان را نوازش داد. با لمس قطعات داخلي هم چيزي جز کيفيت و ارگونومي مطلوب احساس نشد که البته براي اتومبيل هايي در اين سطح همين انتظار را هم داشتيم. هر دو خودرو براي چيدمان داخلي از همان فلسفه طراحي ظاهري خود استفاده نموده اند؛ يعني اينجا هم ولوو طراحي ساده و مستحکم را ترجيح داده و لکسس مقداري شلوغ کاري و هيجان را چاشني خطوط لوکسش نموده است. بسياري از کليدهاي کنترلي و تنظيمات XC90 در نمايشگر بزرگ مياني جاي گرفته اند و اين قضيه به خلوت تر شدن داشبورد منجر شده است. اما در موردRX محل قرار گيري نمايشگر و نحوه تنظيمات آن ما را به ياد ماشين هاي آلماني انداخت که اين چيدمان رنگ و لعاب هيجان انگيز تري به کنسول مياني داده. در واقع ميشود گفت که کابين ولوو مقداري خانوادگي تر و لکسوس اندکي اسپرت تر طراحي شده که به نظر من در اين قسمت ميهمان ژاپني در ترکيب جذابيت هاي جواني با اِلمان هاي ساده و لوکس موفق تر بوده است. البته از لحاظ ويژگي هاي کاربردي و جادار بودن، شرايط XC90 بهتر است و با نگاهي به فضاي صندوقشان هم متوجه شديم که ولوو محفظه بسيار بزرگتر و کارآمدتري براي سرنشينان در نظر گرفته. امکانات امکانات زياد و گاه حتي بيشتر از ميزان مورد نياز از ويژگي هاي اصلي هر خودرو لوکسي به حساب مي آيد و صحبت از آپشن هاي ريز و درشت اين دو خودرو نيز به تنهايي يک مقاله جداگانه را طلب ميکند! اما به طور خلاصه به تعدادي از گزينه هاي امنيتي و رفاهي اين دو اشاره ميکنيم. داخل XC90 سيستم هاي ترمز و پايداري از قبيل ABS, EBA, EBD, DSTC سيستم هاي تکميلي محافظتي در تصادفات شامل SIPS, WHIPS, Reduced Guard، اخطار و ترمز اتوماتيک، هشدار خوابالودگي راننده و انحراف از مسير، هشدار خروج از خط، سيستم هشدار دهنده جلوگيري از تصادف، سامانه حفاظتي در هنگام واژگوني ROPS، ايربگ هاي جلو، جانبي، پرده اي، ترمز دستي الکترونيکي، نمايشگر لمسي، سنسورهاي نور و باران، چراغ هاي تطبيق پذير جلو، صندلي هاي برقي بهمراه حافظه و گرمکن، ورود و استارت بدون کليد، کنترل سرعت در سراشيبي HDC، درب صندوق برقي، آينه الکتروکروميک، امکان انتخاب حالت هاي مختلف رانندگي و بسياري موارد ديگر ديده ميشوند که واقعاً عالي است. البته RX را هم به هيچ عنوان دست کم نگيريد چون با داشتن آپشن هايي از قبيل انواع سيستم هاي ترمز و پايداري VSC, TRC, EBD, BA, ABS ، ترمز اضطراري، هشدار دهنده فشار باد تايرها، کيسه هاي هواي کامل، سيستم تعليق تطبيق پذير، صندوق برقي هوشمند، دوربين 360 درجه، ترمز پارک برقي بهمراه سيستم اتوهلد، انواع رادارها مثل پيشگيري از تصادف و عابر پياده و نقطه کور و حرکت ميان خطوط، کروز کنترل هوشمند، شارژر وايرلس، امکان انتخاب حالت هاي مختلف رانندگي، سيستم هدآپ HUD، صندلي هاي برقي جلو بهمراه تهويه، گرمکن و حافظه، سيستم استارت/استاپ، تهويه مطبوع اتوماتيک دو منطقه اي و بسياري موارد ديگر بدون شک لبخند رضايت را بر لبان شما جاري خواهد ساخت. ايمني وقتي صحبت از شاسي بلندهاي لوکس و گران قيمت آن هم از معتبر ترين برندهاي جهان مطرح باشد، طبيعتاً نبايد نگران امنيت باشيم؛ چرخي در سايت موسسه Euro NCAP و مشاهده ستاره هاي کامل اين دو خودرو هم مهر تائيدي بر اين حدس و گمان ما زد. البته اگر به خلاصه گزارشها نگاهي بيندازيم متوجه ميشويم که وضعيت XC90 اندکي بهتر ميباشد که خوب اين موضوع با توجه به وسواس هميشگي خودروساز سوئدي نسبت به ايمني چندان هم دور از ذهن نبود. پيشرانه و توانايي هاي حرکتي با توجه به قوانين عجيب واردات، ايرتويا مجبور شده نمونه 4 سيلندر RX را به کشور وارد کند که البته اين موتور 2 ليتري به کمک پرخوران توربو مقداري از کمبود حجمش را جبران نموده و با 238 اسب بخار قدرت از دور موتور 4800 الي 5600 و 350 نيوتن متر گشتاور از دور موتور 1650 الي 4000 ميتواند مشتريان را تا حدودي راضي نگاه دارد. زير کاپوت XC90 هم يک انجين 2 ليتري نهفته است اما تفاوت اينجاست که پيشرانه ولوو به غير از توربو به سوپرشارژر نيز مجهز شده و قدرتي بسيار بالاتر از RX در اختيار قرار ميدهد. در حقيقت 316 اسب بخار قدرت در دور 5700 و 400 نيوتن متر گشتاور از دور 2200 تا 5400 آن هم از موتوري با اين سايز واقعاً راضي کننده است. نتيجه اينکه XC90 ميتواند در عرض 6.5 ثانيه "در شرايط استاندارد" به سرعت 100 کيلومتر در ساعت دست يابد که 2.7 ثانيه سريعتر از RX ميباشد و اين قضيه در کنار حداکثر سرعت 230 کيلومتري ولوو در برابر تاپ اسپيد 200 کيلومتري لکسوس نشان از برتري کامل مسافر اسکانديناوي دارد. حتي از نظر مصرف سوخت هم شاسي بلند سوئدي با عدد 7.7 ليتر در شرايط ترکيبي، 0.4 ليتر کم مصرف تر از رقيب "در شرايط مشابه" ظاهر ميشود. ضمناً جعبه دنده ولوو از نوع 8 سرعته اتوماتيک و لکسوس 6 سرعته خودکار است و هر دو نيرو را بصورت هوشمند ميان 4 چرخ تقسيم مينمايند. شايد تنها دلخوشي خريداران لکسوس در بخش فني، به سابقه خوش محصولات اين برند در بحث استهلاک پائين و ماندگاري بالا محدود شود چرا که رده بندي هاي کيفي معتبر، هميشه از جايگاه بالاي لکسوس در اين زمينه ياد کرده اند. تجربه رانندگي ابتدا سري به ولوو بزنيم. ابعاد بزرگتر و فاصله محورهاي بيشتر اين محصول، کابين جادارتر و کاربردي تري در اختيارمان قرار داده و از اين رو XC90 به نسبت RX براي مسافرت هاي دسته جمعي گزينه بهتري به نظر ميرسد؛ اما به هر حال اين ابعاد ميتواند براي شهرهاي شلوغ کمي دردسرساز هم باشد. در پشت فرمان ميزان تسلط به نسبت کلاس خودرو مناسب است و آرامش حاصل از عايق بندي عالي و سيستم تعليق نرم اتومبيل حس خوبي به تمامي سرنشينان ميدهد. البته اين نرمي مقداري از ويژگي هاي اسپرت رانندگي کاسته و در نتيجه شما هنگام فرمان دادن هاي سريع ممکن است با مقدار کمي احساس ناپايداري مواجه شويد. البته با توجه به مهندسي خوب شاسي و وجود انواع سيستم هاي پايداري اين قضيه بيشتر در حد همان احساس باقي ميماند و کنترل اتومبيل به اين راحتي ها از دستتان خارج نخواهد شد. راستي در مورد ترمزها نيز وضعيت مناسب ارزيابي شد. اما زودتر به بحث خوش شتاب بپردازيم؛ با توجه به اندام درشت و وزن زياد XC90 ناخودآگاه حس سنگيني و تنبلي در ذهن انسان شکل ميگيرد اما کافي است يک بار پدال گاز اين غول 2.1 تني را فشار دهيد تا ياد بگيريد هرگز از روي ظاهر قضاوت نکنيد! به لطف وجود سوپرشارژر از تاخير اوليه توربو هم خبري نيست و ماشين از همان ابتداي امر آماده شليک شدن ميباشد. در دورهاي بالاتر هم که توربو به وظيفه خود عمل ميکند و پيشرانه با اسب و گشتاور مناسبش به راحتي به سرعت خودرو مي افزايد. خلاصه اينکه شايد لذت فرمان دادن هاي وحشيانه با شاسي بلندهاي اسپرتي مثل X4 يا کاين در اين محصول تجربه نشود اما واکنش هاي عالي به پدال گاز و پايداري قابل قبول، رانندگي لذت بخشي را به شما هديه خواهد داد. حالا نوبت لکسوس است. از طرفي با ديدن چهره وحشي بيروني و داشبورد اسپرت RX دلمان را براي يک رانندگي هيجان انگيز صابون زده ايم و از طرف ديگر ميدانيم که با توجه به مشخصات فني مدل وارد شده به کشور و رسالت اصلي لکسوس که تمرکزش بر رفاه و آسايش است، خبري از هيجان نخواهد بود! اما قبل از حالت تخت گاز، سعي کرديم روي ساير ويژگي هايRX متمرکز شويم. در اين محصول هم ديد به جلو و طرفين کافي است ولي همانند ولوو براي ديدن پشت سر ميبايست دست به دامان سنسورها و دوربين شويم. همانطور که انتظار ميرفت داخل کابين سکوت و آرامش مناسبي برقرار ميباشد و با توجه به اينکه لکسوس همواره از برترين هاي کيفيت و ماندگاري بوده، خيالمان راحت است که اين آرامش تا سالها ماندگار خواهد ماند. صندلي ها نيز از ارگونومي و راحتي خوبي برخوردارند و به اين زودي سرنشينان را خسته نميکنند. با فشردن پدال گاز متوجه شديم که واکنش موتور RX آنقدرها که فکر ميکرديم هم نا اميد کننده نيست. در واقع همين شتاب 9.2 ثانيه اي براي يک رانندگي نرمال کاملاً کافي به نظر ميرسد و کشش ناشي از گشتاور مناسبي که از دور موتور بسيار پايين در دسترس قرار دارد اجازه نميدهد که با کمبود خاصي مواجه شويم. تنها مشکل اين است که در اين رنج قيمتي رقباي بسيار چابک تري با شتاب هاي زير 7 ثانيه "از جمله همين XC90" وجود دارند که اگر اراده کنند حسابي از خجالت اين ژاپني پر ادعا بر خواهند آمد. پس اگر RX را انتخاب کرديد زياد خودتان را درگير رقابت هاي خياباني نکنيد چون در نهايت يک مزدا 3 قديمي هم ميتواند شانه به شانه شما حرکت کند! از لحاظ دقت فرمان و هندلينگ هم با اينکه شرايط RX جديد نسبت به نسل قبلي مقداري بهتر شده اما باز هم با ديناميک اعجاب انگيزي روبرو نميشويم. البته اين را هم بگوئيم که به لطف وجود سيستم هاي پايداري هوشمند و تکاملي که روي شاسي صورت گرفته با مشکل عدم پايداري مواجه نيستيم و مانند ولوو فقط مقداري حالت گهواره اي در پيچ هاي تند احساس ميشود. ترمزها نيز شرايط مطلوبي دارند و در تست کوتاه ما مطمئن نشان دادند. نتيجه گيري خوب اين رقابت هم به پايان رسيد و حالا مثل هميشه وقت آن است که ببينيم کدام خودرو براي کدام سليقه مناسب تر خواهد بود. هر دو ماشين جذاب، پر آپشن، ايمن و با کيفيت بودند؛ پس خريد هر کدامشان ميتواند لذت بخش باشد. اما اگر شتاب و حداکثر سرعت اتومبيل برايتان خيلي مهم است در انتخاب XC90 لحظه اي ترديد به دلتان راه ندهيد زيرا اين غول سوئدي از نظر واکنش هاي پدال گاز بسيار فراتر از حد انتظار ظاهر ميشود و نه تنها به راحتي از پس RX 200t بر مي آيد بلکه براي خودروهاي قوي تر از لکسوس هم شاخ و شانه اساسي خواهد کشيد. تازه با توجه به اينکه اهل سرعت هستيد ممکن است همان چند امتياز بالاتر ايمني ولوو هم روزي به کارتان آيد! جداي از همه اينها XC90 با کابين جادارتر و صندوق عقب بزرگتر ميتواند براي مسافرت هاي دسته جمعي کارآمدتر از محصول لکسوس ظاهر شود. اما اگر شتاب عالي و فضاي زياد از اولويت هاي شما نيست ميتوانيد RX را انتخاب کنيد چرا که با اين يکي هم براي رانندگي نرمال در شهر و جاده مشکلي از بابت اسب و گشتاور نخواهيد داشت و تازه محصول ژاپني چهره جديدتر و هيجان انگيزتري دارد و توجهات بيشتري را به خود جلب ميکند. مهمتر از همه اينها RX ارزانتر از رقيب است و از نظر بازار دست دوم و گستردگي خدمات نيز "در کشورمان" شرايط بهتري نسبت به ولوو دارد. در پايان ضمن تشکر از آقاي مهدي صفيخان بابت همکاري با تيم خودروبانک، توجه شما را به جدول خلاصه مشخصات CX90 و RX جلب مينمائيم: مدل لکسوس RX200t ولوو XC90 پيشرانه 4 سيلندر توربو 4 سيلندر توربو و سوپرشارژر حجم موتور 2 ليتر 2 ليتر حداکثر قدرت 238 اسب بخار از دور 4800 تا 5600 316 اسب بخار در دور 5700 حداکثر گشتاور 350 نيوتن متر از دور 1650 تا 4000 400 نيوتن متر از دور 2200 تا 5400 گيربکس 6 سرعته اتوماتيک 8 سرعته اتوماتيک شتاب رسمي 9.2 ثانيه 6.5 ثانيه حداکثر سرعت 200 کيلومتر در ساعت 230 کيلومتر در ساعت مصرف ترکيبي 8.1 ليتر در 100 کيلومتر 7.7 ليتر در 100 کيلومتر