کار دشوار تویوتا در عصر خودروهای الکتریکی
دنياي خودرو/ رئيس جديد پيشرانههاي جهاني شرکت تويوتاموتور با بزرگترين چالش زندگي کاري ۳۰سالهاش در زمينه طراحي موتور براي خودروسازان مختلف روبهرو است. هيروهيسا کيشي ، نهتنها مديريت اجرايي توليد موتور ۸سيلندر خورجيني پيکاپهاي تويوتا را برعهده داشته، بلکه برطرفکردن مشکلات مربوطبه کنترل ساسات محصولات تويوتا که در سال ۲۰۱۰ موجب فراخوان بزرگي توسط تويوتا شد نيز توسط او صورت گرفت. اما به گفته آقاي کيشي، اين آزمونها هيچيک با آنچه که او در حال حاضر با آن روبهرو است، قابلمقايسه نيستند. ماموريت غيرممکن هيروهيسا کيشي که اخيرا بهعنوان مدير شرکت توليد پيشرانههاي تويوتا مشغول به کار شده، بايد موتورهاي احتراق داخلي تويوتا را در عصر خودروهاي الکتريکي رقابتي نگه دارد. او در گفتوگو با نشريه اتوماتيو نيوز گفته است: «درهاي زيادي در حال بازشدن هستند و موقعيتهاي بسيار زيادي وجود دارند. در اين عصر در حال تغيير، رقباي ما تنها خودروسازان نيستند و از هر طرف رقيبي سر راه ما سبز ميشود.» تعهد تويوتا به فناوري هيبريد خاص خود، اين کار را دشوارتر ميکند. راهبردهاي تويوتا تويوتا در تلاش براي معرفي نسل جديدي از موتورهاي قدرتمند و با مصرف بهينه است تا زمينه را براي توسعه پلتفرم افزونهاي موسومبه TNGA (سازه فراگير جديد تويوتا) فراهم کند که بهطور مشترک در خودروهاي سواري و وانتهاي تويوتا مورداستفاده قرار خواهد گرفت. اما براي درنظرگرفتن هزينه، موتورهاي پلتفرم TNGA بايد با درنظر داشتن دو وظيفه اساسي طراحي شوند. آنها بايد بهلحاظ مصرف سوخت بهينه باشند و در عين حال از نظر قيمت قابليت رقابت با سيستم هيبريد گراني را داشته باشند که به موتور الکتريکي و باتري وابسته است. همچنين اين موتورها بايد آنقدر قدرتمند و پويا باشند که چيزي از خودروهاي قديمي کم نداشته باشند. راه حل تويوتا براي رسيدن به اين ويژگيها، استفاده از موتور اتکينسون-سيکل با تزريق مستقيم براي هيبريد و تقويت اين موتورها براي مدلهاي غيرهيبريدي است. اين نخستين بار است که تويوتا از يک موتور اتکينسون در خودرويي استفاده ميکند که خودرويي الکتريکي-بنزيني نيست. اين فناوري از ترفندهاي هوشمندانهاي در هواکشها برخوردار است و ميتواند به کارايي حرارتي چشمگيري با نرخ ۴۱درصد دست پيدا کند. اما حتي آقاي کيشي هم معتقد است که اين پيشرفتها چندان قابلتوجه نيستند. دست بالاي رقبا رقباي تويوتا وضعيت کاملا متفاوتي دارند و به دستاوردهاي بزرگي رسيدهاند. آنها در ساخت موتورهاي پيچيدهتر و پيشرفتهتر بسيار موفق شدهاند. نيسان توانسته پيشرانهاي را توليد کند که از احتراق با تراکم متغير بهره ميگيرد. مزدا نيز در حال طيکردن مراحل ساخت يک سيستم احتراق کنترلشده بسيار پيچيده است. در همين حال هوندا نيز به استفاده گسترده از توربوشارژرها روي آورده است. آقاي کيشي گفته که تويوتا در حال تحقيق روي چنين موتورهايي است، اما به اين نکته اذعان داشته که بزرگترين خودروساز ژاپني در زمينه توليد سيستمهاي پيشرفته احتراق داخلي از مزدا و نيسان عقب افتاده است. کيشي به خبرنگار اتوماتيو نيوز گفته است: «ما به لحاظ معرفي فناوري به بازار، از اين شرکتها عقبتر هستيم و در مقام يک مهندس از اين بابت حس بدي دارم و به رقبايمان احترام ميگذارم.» تويوتا به دنبال ساخت نوعي از موتورهاي احتراق داخلي است که قادرند با سيستم هيبريد اين کمپانينيز کار کنند و همچنان آنقدر ارزان هستند که قابليت استفاده گسترده آنها وجود دارد. «براي يک پيشرانه پاک، سطح بالاي نفوذ و محبوبيت بسيار مهم است. ما فکر ميکنيم راهبرد فعليمان درخصوص داشتن يک سيستم احتراق داخلي، ساده و ارتقادادن کارايي و عملکرد آن، بهترين رويکرد براي ماست.» برنامه آينده تويوتا شکي نيست که تويوتا موج حرکت بهسمت خودروهاي الکتريکي را از ياد نبرده است. در دسامبر گذشته اين شرکت اعلام کرد که تا سال ۲۰۲۰ بيشاز ۱۰ خودروي تمامالکتريکي را به بازار معرفي خواهد کرد. اما همچنان باور مديري مانند آقاي کيشي اين است که پل وصلکننده تويوتاي امروز به فردا، موتورهاي کارآمدتر است. انتظار ميرود تا سال ۲۰۳۰، ۹۰درصد از خودروهاي تويوتا همچنان به موتور بنزينسوز مجهز باشند، هرچند عمده اين موتورها به صورت هيبريد عرضه خواهند شد. همراهان عزيز، آخرين خبر را بر روي بسترهاي زير دنبال کنيد: آخرين خبر در تلگرام https://t.me/akharinkhabar آخرين خبر در ويسپي http://wispi.me/channel/akharinkhabar آخرين خبر در سروش http://sapp.ir/akharinkhabar آخرين خبر در گپ https://gap.im/akharinkhabar