نسخه اروپایی و امریکایی دوای درد صنعت خودروی ایران نیست
پرشين خودرو/ عضو هيات علمي دانشگاه علم و صنعت گفت: خودروي هوشمند براي اروپا و آمريکا با زيرساخت هاي قوي حمل و نقلي که در اختيار دارند مفيد است اما براي ايران به کار نخواهد آمد. امير حسن کاکايي، در خصوص مشکلات صنعت خودرو کشور براي ورود به دوران جديد صنعتي در خودروسازي به خصوص ورود به عرصه هوشمند سازي اظهار داشت: در اروپا و آمريکا 20 سال پيش فضا و زيرساخت را براي ورود به اين عصر آغاز کرده اند اما در کشور ما هنوز زيرساخت حمل و نقل با خودروهاي معمولي نيز کامل نيست. وي ادامه داد: ايران به دليل استقلال خواهي در 40 سال اخير تحريم بوده و بنده به شما اين را عرض مي کنم که حداقل تا 1410 نيز تحريم ها ادامه خواهد داشت. اين کارشناس صنعت خودرو تصريح کرد: رکود در اقتصاد کشور وجود دارد بنابراين اولين سوال اين است که سياستگذاري جديد را براي کدام پول و سرمايه بايد انجام داد؟ سرمايه بانک ها؛ با نرخ سود بالاي 18 درصد و يا با ارز بي ثباتي که همپاي تورم در حال نوسان است؟ وي با تاکيد بر اين مطلب که صنعت خودرو نياز به يک برنامه 10 ساله براي تغيير دارد گفت: براي 10 سال همه چيز بايد در بازار ثابت بماند از قوانين گرفته تا نرخ مواد اوليه و ارز و تورم. آن وقت مي شود براي 5 سال اول طراحي و تجهيز را عملياتي کرد و در 5 سال دوم دست به توليد محصول جديد و مدرن زد. کاکائي با گلايه از برخي از کارشناسان که فقط با کلمات بازي مي کنند گفت: مي گويند داخلي سازي اما؛ هنوز مفهوم اين عبارت را نمي دانند. مي گويند توسعه پيدا کنيم اما؛ هيچ تعريفي از توسعه ندارند. مگر مي شود صنعت خودرو بدون توجه به انرژي، محيط زيست و امکانات ديگر توسعه پيدا کند؟ وي افزود: بيش از 15 سال است که در صنعت خودرو سرمايه گذاري جديدي نشده است و صنعت قطعه سازي نيز براي تغيير و به روز شدن حداقل 2 ميليارد دلار سرمايه جديد نياز دارد. اميدوارم تمام خصوصي ها دوباره دولتي شوند! عضو هيات علمي دانشگاه علم و صنعت با انتقاد از مدل خصوصي سازي صنعت خودرو بيان کرد: من هر روز دعا مي کنم که اي کاش اين صنعت دوباره کامل دولتي شود تا بتوانيم آن را مديريت کنيم. وي افزود: در حال حاضر روي 5 پلتفرم جديد مشارکتي در ايران کار مي شود که بيش از 5 هزار ميليارد تومان سرمايه گذاري نياز دارد و شايد تا 10 سال بتوانيم از اين پلتفرم هاي جديد بهره برداري کنيم. کاکائي ضمن اعلام نويد بحران مالي و فروش در صنعت خودرو گفت: در همه عرصه هاي صنعت خودرو و صنايع ديگر مشکل داريم و تکنولوژي برخي از صنايع ما متعلق به همان ابتداي ورود به ايران است و بايد عرض کنم وضع خودرو از ساير صنايع بهتر است اما در خصوص تکنولوژي در تمام حوزه هاي صنعتي به مشکل بر خواهيم خورد. صنعت خودرو سنگين ايران ورشکسته است! اين کارشناس صنعت خودرو کشور در مورد صنعت خودروسازي سنگين و لجستيک اظهار کرد: در مورد سنگين ها که عملا چيزي براي ارائه نداريم و حتي نياز داخلي را نمي توانيم تامين کنيم اما صنعت لجستيک نيز با تمام سرمايه گذاري ها؛ راکد است. وي در خصوص ورود خودروهاي هيبريدي و هوشمند به کشور گفت: جاده استاندارد نداريم، اندازه جداول و سرعت گيرهاي ما استاندارد نيست و اگر يک خودروي خودران و هوشمند وارد خيابان هاي ايران شود؛ فاجعه آفرين خواهد شد. کاکايي خاطرنشان کرد: در حالي که وزارت نيرو از نبود برق کافي در ايام مختلف سخن مي گويد برخي از ساخت و ورود خودروهاي الکتريکي حرف مي زنند اين همه در حالي است که فقط براي 10 هزار خودروي برقي ما نيازمند هزاران مگاوات برق جديد هستيم! همراهان عزيز، آخرين خبر را بر روي بسترهاي زير دنبال کنيد: آخرين خبر در سروش http://sapp.ir/akharinkhabar آخرين خبر در ايتا https://eitaa.com/joinchat/88211456C878f9966e5 آخرين خبر در آي گپ https://igap.net/akharinkhabar آخرين خبر در ويسپي http://wispi.me/channel/akharinkhabar آخرين خبر در بله https://bale.ai/invite/#/join/MTIwZmMyZT آخرين خبر در گپ https://gap.im/akharinkhabar