برای مشاهده نسخه قدیمی وب سایت کلیک کنید
logo
برگزیده
خودرو

3 کراس اوور چینی مدعی در بازار

منبع
خراسان
بروزرسانی
خراسان/ بخش عمده اي از بازار کراس اورها در دست چيني هاست و به همين دليل هر جا سخن از کراس اور توليد داخل مي آيد، لااقل به نام يکي از اين خودروها برخورد مي کنيم. امروز و در ادامه بررسي رقباي موجود در رده هاي قيمتي، به سراغ سه خودروي چيني در محدوده قيمتي 115 ميليوني رفته ايم. چري تيگو 5از مديران خودرو، بي واي دي اس 6از کارمانيا و جک اس 5(اتوماتيک) از کرمان موتور، سه خودروي رقيب مورد بررسي امروز ما هستند که از زمان حضور آن ها در بازار خودروي کشور بيش از سه سال نمي گذرد. با اين حال، اين سه خودرو توانسته اند لااقل نگاه خريداران و طرفداران خودروهاي کراس اور با آپشن هاي به روز را به خود جلب کنند. جزئيات بيشتر را در ادامه مي خوانيم. جک اس 5اتومات، توربوي پرآپشن جک اس 5اتوماتيک، کراس اوري است که توانسته به خوبي خود را بين طرفداران خودروهاي کراس اور جا بيندازد. قيمت کارخانه اين خودرو هم اکنون در حدود 115 ميليون و 900 هزار تومان است. در حالي که در بازار آزاد، اين خودرو با قيمتي در حدود 125 ميليون تومان به فروش مي رسد. جک اس 5خودرويي است که از ظاهر به روز و جذابي بهره مي برد. طراحان اين خودرو، نيم نگاهي به هيونداي توسان داشته اند و به همين دليل نماي روبه روي اين خودرو شباهت زيادي با توسان ix35 دارد. اين شباهت را درون کابين و در بخش داشبورد نيز مي توان مشاهده کرد. جداي از ظاهر خوب، جک اس 5از يک مزيت خاص در موتور هم بهره مي برد و آن فناوري توربو شارژ است. موتور 2ليتري اين خودرو به کمک اين فناوري توان توليد 174 اسب بخار را دارد که اين توان توسط يک گيربکس 6سرعته دو کلاچه اتوماتيک به چرخ ها منتقل مي شود. ويژگي هاي کلي اين نوع گيربکس ها تعويض سريع تر و نرم تر دنده است. گزارش هاي مختلف، مصرف سوخت اس 5اتوماتيک را در حدود 8تا 9ليتر در 100 کيلومتر اعلام کرده اند. اين رقم براي ترافيک هاي شهري بالاتر بوده و به حدود 12 کيلومتر مي رسد. بنابراين با وجود اتوماتيک بودن و مناسب بودن اين خودرو براي ترافيک کلان شهرها، نمي توان انتظار زيادي در بخش کاهش مصرف سوخت اين خودرو داشت. با اين حال، مصرف خارج از شهر اين خودرو به طور معمول در حدود 7تا 8ليتر اعلام شده که مقدار مناسبي به نظر مي رسد. در خصوص شتاب نيز صفرتا صد جک اس 5، در ارزيابي هاي غير رسمي، 13.5 ثانيه برآورد شده است. اما يکي از مزاياي جک اس 5آپشن هاي آن است. سيستم ورود بدون کليد و استارت دکمه اي، ترمز پارک برقي، گرمکن صندلي هاي جلو، صندلي برقي راننده با حافظه، اخطاردهنده فشار باد چرخ ها، سيستم چرخ دنده اي با کمک برقي Servometer، سانروف، تهويه مطبوع اتوماتيک، گرمکن شيشه جلو، سنسور پارک جلو و دوربين دنده عقب از جمله آپشن هاي رفاهي اين خودرو هستند. البته در اين ميان نبود کروز کنترل در جک اس 5که امروزه در بسياري از خودروهاي زير اين قيمت نيز ديده مي شوند، کمي تعجب آور است. جک اس 5همچنين از آپشن هاي ايمني به خصوص در حوزه ترمزها و سيستم هاي پايداري بهره مي گيرد. اين خودرو داراي 4ايربگ (دو عدد براي سرنشينان جلو و دو عدد کيسه هواي جانبي) است. همچنين ترمزهاي هر چهار چرخ اس 5از نوع ديسکي و مجهز به سيستم ضد قفل ABS چهار کاناله، ترمز هيدروليکي HBA، توزيع الکترونيکي نيروي ترمز EBD، پايداري الکترونيکي ESC، کنترل سرعت خودرو در سرپاييني HDC و کنترل ايستايي در سربالايي HAC هستند. هر چند گزارش رسمي در خصوص نمره کيفيت يا ايمني جک اس 5تاکنون منتشر نشده است، اما مي توان به کسب پنج ستاره ايمني اين خودرو در تست موسسه C-NCAP چين اشاره کرد. جک اس 5همچنين طبق آمارهاي رسمي، تا نيمه سال گذشته يکي از خودروهاي مشتري پسند بازار خودروهاي زير 100 ميليون (تا نيمه سال 96) بوده و نمره رضايت مندي 734 از 1000 را کسب کرده است. اين خودرو همچنين سهم 30 درصدي از بازار خودروهاي هم رده قيمتي خود تا آن زمان را داشته است. تيگو 5، خوب و کم دردسر خودروي بعدي در بازه قيمتي 115 ميليون تومان، تيگو 5است که مديران خودرو آن را در دو نسخه لاکچري و اکسلنت عرضه مي کند. قيمت کارخانه اين دو خودرو به ترتيب 111 ميليون و 700 هزار و 117 ميليون و 300 هزار تومان است. طراحان شرکت چيني سازنده اين خودرو يعني چري، با الهام از برخي خودروهاي ژاپني يعني تويوتا توانسته اند تا حدي نماي اين خودرو را به طور جذاب طراحي کنند. در اين خودرو هم برخلاف آن چه در خودروهاي چيني ديده مي شود، طراحي داخل بدنه به طور نسبتاً مناسبي صورت گرفته و کيفيت داشبورد و نيز مواد داخل کابين تقريباً مناسب و لوکس به نظر مي رسند. تيگو 5بر خلاف جک اس 5از يک موتور 2ليتري با تنفس طبيعي بهره گرفته است. قدرت 136 اسب بخاري اين خودرو به کمک يک گيربکس از نوع CVT به چرخ ها منتقل مي شود. ويژگي کلي اين نوع گيربکس، انتقال قدرت يکنواخت، کمک به مصرف بهينه سوخت و صداي کمتر خودرو است. در اين حال و در صورت استفاده در حالت تيپ ترونيک، 7ضريب دنده تعيين شده در اختيار راننده قرار مي گيرد تا بتواند شرايط مشابهي با گيربکس هاي خودکار معمولي تجربه کند. با وجود استفاده از گيربکس CVT، مصرف سوخت اين خودرو در حدود 9تا 9.5 ليتر اعلام شده است که زياد ايده آل نبوده و به نظر مي رسد در مصارف شهري بيشتر باشد. همچنين عملکرد اين خودرو در شتاب گيري چندان قابل توجه نيست و صفر تا صد تيگو 5، در حدود 13 ثانيه است. تيگو 5در نسخه اکسلنت نيز به مانند جک اس 5از آپشن هاي قابل قبولي بهره مي برد و مي توان گفت جز در چند مورد جزئي تفاوت زيادي با جک اس 5ندارد. به عنوان مثال مي توان از تنظيم برقي صندلي راننده بدون حافظه، برخي تفاوت ها در سيستم هاي پايداري (به عنوان مثال دارا بودن سيستم کمک ترمز اضطراري و نيز برخوردار نبودن از سيستم کنترل سرعت خودرو در سرپاييني) اشاره کرد. نسخه لاکچري تيگو 5اما نسبت به نسخه اکسلنت کيسه هاي هواي جانبي براي سرنشينان جلو را ندارد. همچنين دوربين دنده عقب نيز در آن به صورت استاتيک و نه ديناميک به کار رفته است. تيگو 5به مانند جک اس 5، پنج ستاره ايمني از مرکز تست C-NCAP چين دريافت کرده است. با اين حال نسخه لاکچري اين خودرو برخلاف جک اس 5که در نبود ارزيابي رسمي داخلي، سطح کيفي آن بين دو و سه ستاره حدس زده مي شود، رتبه رسمي سه ستاره کيفي را داراست. همچنين اين خودرو طبق آخرين آمارهاي رضايت سنجي از مشتريان خودرو نسبت به کيفيت اوليه، نمره 749 را کسب کرده است که نسبت به نمره مشابه جک اس 5(در سال 96) بالاتر است. با توجه به اين که نسخه اکسلنت تفاوت هاي زيادي با لاکچري ندارد، به نظر نمي رسد که ارزيابي هاي يادشده براي نسخه فول آپشن يعني اکسلنت تيگو 5نيز دستخوش تغييرات زيادي شود. در مجموع و در مقايسه اين خودرو با جک اس 5مي توان گفت که جک اس 5اتوماتيک با توجه به موتور پرقدرت خود، براي افرادي که طالب خودروي قدرتمندتري هستند، گزينه مناسبي است. اما تيگو 5با توجه به ساده تر بودن فناوري موتور، براي افرادي که خودروي بي دردسرتر و کم خرج تري مي خواهند مي تواند گزينه مناسب تري به شمار آيد. بي واي دي اس 6، جوياي نامي از تبار لکسوس بي واي دي اس 6نيز ديگر خودروي چيني مورد بررسي امروز ماست که مدت زيادي از حضور آن در ايران نمي گذرد. خودروسازي کارمانيا، اين خودرو را با قيمت 114 ميليون و 700 هزار تومان عرضه مي کند که البته اين نرخ در بازار آزاد، در حدود 108 ميليون تومان است. بي واي دي اس 6با الهاماتي از پلتفرم نسل اسبق لکسوس RX ساخته شده است و بر همين اساس طبيعي است که شاهد شباهت هايي بين ظاهر اين دو خودرو باشيم. با اين تفاوت که بي واي دي اس 6تغييراتي در ظاهر اين خودرو داده که به نظر مي رسد ناهماهنگ با بدنه اين خودرو باشد. فرم چراغ هاي عقب، چراغ هاي ترمز سپر و محل پلاک خودرو از اين دست تغييرات ناهم ساز هستند. با اين حال، ظاهر اين خودرو در مجموع قابل قبول به نظر مي رسد. در نماي داخل کابين بي واي دي اس 6نيز، دو فاکتور دسته دنده کاملاً مستقل از صندلي ها و فضاي داخلي جادار آن، قابل توجه است. مواد به کار رفته در داشبورد و کابين اس 6 در مقايسه با برخي ديگر از چيني ها، بي کيفيت و ناخوشايند نيست. در مجموع نيز مي توان گفت که داخل بي واي دي اس 6از تيگو 5، نمره پايين تري را به لحاظ طراحي و کيفيت به خود اختصاص خواهد داد. اما قلب تپنده بي واي دي اس 6را يک موتور 2.4 ليتري تنفس طبيعي تشکيل داده است که نسبت به رقباي ديگري که امروز معرفي کرديم، حدود 400 سي سي بيشتر است. بيشترين قدرت اين خودرو 160 اسب بخار است که قابل رقابت با تيگو 5خواهد بود. همچنين مصرف سوخت اين خودرو در حدود 9.8 ليتر اعلام شده است که در مقايسه با تيگو 5مقداري بيشتر (و شايد بشود گفت قابل چشم پوشي) است. صفر تا صد بي واي دي اس 6در گزارش هاي غير رسمي حدود 14 ثانيه اعلام شده است که شايد بخشي از آن را بتوان به وزن 1.7 تني اين خودرو نسبت داد. وزن اين خودرو از دو رقيب خود حدود 150 کيلوگرم بيشتر است. اس 6همچنين از گيربکس اتوماتيک 6سرعته دو کلاچه بهره مي گيرد. نکته فني ديگر در خصوص بي واي دي اس 6، نرمي قابل توجه آن در مقابل رقبا به مدد سيستم تعليق به روز خود است. از نظر آپشن هاي رفاهي، بي واي دي اس 6، با تفاوت هايي نسبت به دو خودروي ديگر، از سطح آپشن هاي مورد انتظار در اين رده قيمتي برخوردار است. به عنوان مثال اگر چه اين خودرو مجهز به امکاناتي نظير دوربين ديد جانبي آينه سمت راست است که در خودروهاي ديگر نيست، اما دو خودروي رقيب وي به آپشن هاي ديگري نظير گرمکن صندلي مجهز شده اند يا اين که همان طور که اشاره شد، تنها جک اس 5به حافظه صندلي راننده مجهز است که در اين خودرو وجود ندارد.با وجود اين، در بحث ايمني بي واي دي اس 6نيز به مانند دو رقيب خود، پنج ستاره ايمني از مرکز تست C-NCAP دريافت کرده است. اما از نظر شاخص هاي ايمني در سطوح مختلفي با آن ها قرار دارد. به عنوان مثال بي واي دي اس 6به شش کيسه هوا مجهز است و در عين حال، فاقد سيستم هاي کنترل پايداري الکترونيکي به اندازه دو رقيب خود است. ذکر اين نکته هم در خصوص بي واي دي اس 6قابل ذکر است که اين خودرو در نظرسنجي از خريداران در خصوص کيفيت اوليه در سال گذشته، نمره 743 را کسب کرده است. برگ هاي برنده 3رقيب در پايان اگر بخواهيم از منظر کلي جمع بندي بين اين سه رقيب داشته باشيم، بايد گفت که تيگو 5و جک اس 5، از نظر ظاهر نمره بهتري نسبت به بي واي دي اس 6مي گيرند. با اين حال، جک اس 5به واسطه موتور توربوي خود، مي تواند براي آن هايي که طالب قدرت بيشتر در دورهاي بالاي موتور هستند، جذاب باشد. بي واي دي اس 6از نظر نرم بودن و سواري بهتر در رده اول قرار مي گيرد و به استناد آن هايي که تجربه سواري با اين سه خودرو را داشته اند، تيگو 5و جک اس 5در رده بعد جاي مي گيرند. از نظر امکانات و آپشن ها و نيز ايمني، اين سه خودرو تقريباً با يکديگر برابرند همراهان عزيز، آخرين خبر را بر روي بسترهاي زير دنبال کنيد: آخرين خبر در سروش http://sapp.ir/akharinkhabar آخرين خبر در ايتا https://eitaa.com/joinchat/88211456C878f9966e5 آخرين خبر در آي گپ https://igap.net/akharinkhabar آخرين خبر در ويسپي http://wispi.me/channel/akharinkhabar آخرين خبر در بله https://bale.ai/invite/#/join/MTIwZmMyZT آخرين خبر در گپ https://gap.im/akharinkhabar
اخبار بیشتر درباره
اخبار بیشتر درباره