logo

بند دریافت غرامت به قراردادهای جدید قطعه سازی اضافه شود

منبع
ايرنا
بروزرسانی
بند دریافت غرامت به قراردادهای جدید قطعه سازی اضافه شود
ايرنا/ دبير انجمن صنايع همگن نيرومحرکه و قطعه سازان کشور خواستار الحاق بند دريافت غرامت از قطعه سازان اروپايي به قراردادهاي جديد در صورت ترک آنها از بازار ايران شد. «آرش محبي نژاد» درباره خروج يکجانبه آمريکا از برجام و تاثير آن بر صنعت قطعه سازي کشور افزود: آمريکايي ها بطور مستقيم در صنعت خودرو و قطعه سازي کشورمان دخيل نيستند که پايبند نبودن آنها به برجام بخواهد بر اين صنعت اثرگذار باشد. به گفته وي، هرچند خروج آمريکا نبايد روي کاغذ بر قراردادهاي خودرويي اثر مستقيم بگذارد، اما در صورت تحريم و جريمه شرکت هايي که با خودروسازان و قطعه سازان ايراني در ارتباطند، شرکت هايي مانند پژو، سيتروئن و رنو به بررسي منافع ميان و بلندمدت خود مي پردازند. اين مقام صنفي خاطرنشان کرد: با نشانه هايي که در روزهاي گذشته دريافت شده و با حمايت هايي که اتحاديه اروپا و بويژه فرانسه از برجام کرده است، به نظر مي رسد مشکلي براي ادامه همکاري خودروسازان اروپايي با ايران نباشد. وي با يادآوري اينکه صنايع قطعه سازي چين، هند و روسيه نيز با ايران همکاري دارند، گفت: با قطعيت مي توان گفت خروج آمريکا از برجام روي قراردادهاي قطعه سازي با چيني ها اثرگذار نيست. دبير انجمن صنايع همگن نيرومحرکه و قطعه سازان کشور يادآور شد: اتحاديه اروپا نيز با اجراي قانون انسداد اعلام کرده که از شرکت هاي کوچک و متوسطي که در ارتباط با ايران مشمول جريمه هاي آمريکا شوند، حمايت خواهد کرد که اين حمايت شامل شرکت هاي قطعه سازي خواهد شد. به گزارش ايرنا، قانون انسداد پيروي شرکت هاي اتحاديه اروپا را از تحريم هاي فرامرزي آمريکا ممنوع ساخته و شرکت ها را مجاز مي شمارد تا زيان هاي ناشي از اين تحريم ها را از عامل آن دريافت کنند. بر اساس اين قانون که کميسيون اروپا روز جمعه (28 ارديبهشت) اعلام کرد اجراي آن را براي تحريم هاي آمريکا عليه ايران آغاز مي کند، آراي ناشي از داوري هاي خارج از اتحاديه اروپا که بر اساس تحريم هاي آمريکا صادر شده باشند، لغو مي شوند. در بند دوم بيانيه مطبوعاتي کميسيون اروپا در قانون انسداد، آغاز روند رسمي برداشتن موانع تامين مالي فعاليت هاي داخل ايران از سوي بانک سرمايه گذاري اروپا اعلام شده است. اين امر به بانک سرمايه گذاري اروپا اجازه مي دهد تا از سرمايه گذاري اتحاديه اروپا در ايران حمايت کند که مي تواند براي شرکت هاي کوچک و متوسط مفيد باشد. با اين حال محبي نژاد تاکيد کرد: اگر خودروسازان اروپايي به دنبال قطع رابطه با طرف هاي ايراني باشند، قراردادهاي قطعه سازي نيز تحت تاثير قرار مي گيرد. وي بيان داشت: اگر صنعت قطعه سازي به دنبال دريافت تضمين از شرکاي خارجي است، بايد مقوله دريافت غرامت را در قراردادهاي خود بگنجاند تا در صورت خروج احتمالي آنها مشول خسارت نشود. وي تاکيد کرد: در اين موضوع بايد به گونه اي عمل شود که تحريم ها جزو موارد «غيرمترقبه» لحاظ نشوند، زيرا در اين صورت امکان شانه خالي کردن خارجي ها از زير بار مسئوليت وجود دارد. پيشتر «محسن صالحي نيا» معاون امور صنايع وزير صنعت، معدن و تجارت در گفت و گويي اعلام کرد: با توجه به تدابير انديشيده شده، خروج آمريکا از برجام تاثيري بر همکاري‌هاي خارجي صنعت خودرو از جمله با خودروسازان اروپايي نخواهد گذاشت. همراهان عزيز، آخرين خبر را بر روي بسترهاي زير دنبال کنيد: آخرين خبر در سروش http://sapp.ir/akharinkhabar آخرين خبر در ايتا https://eitaa.com/joinchat/88211456C878f9966e5 آخرين خبر در آي گپ https://igap.net/akharinkhabar آخرين خبر در ويسپي http://wispi.me/channel/akharinkhabar آخرين خبر در بله https://bale.ai/invite/#/join/MTIwZmMyZT آخرين خبر در گپ https://gap.im/akharinkhabar
اخبار بیشتر درباره
اخبار بیشتر درباره