در شرایط فعلی «سیتروئن زانتیا» گزینه مناسبی برای خرید است؟
ايران جيب/ سيتروئن زانتيا را مي توان از آن دست خودروهايي دانست که در زمان مناسبي وارد بازار خودرو کشورمان شده و به موقع نيز از آن خارج شد. هر چند بسياري انتقاد مي کنند که اين خودرو با پايان توليدش در سطح جهاني تازه به کشورمان راه يافت، اما با توجه به شرايط بازار انحصاري و فاقد تنوع ابتداي دهه 80، زانتيا يک گزينه کاملا مطلوب و مدرن محسوب مي شد. پس از ژيان، زانتيا تنها سيتروئن موفق و پرفروش بازار کشورمان محسوب مي شود که به لطف توانايي هاي حرکتي قابل قبول و ديناميک، رانندگي لذتبخش توأم با سواري نرم و راحت، خاطرات خوبي از خود به جا گذاشت. با توجه به اين که هم اکنون 7 سال از خروج آخرين زانتيا از خط توليد مي گذرد، اين پرسش در ذهن وجود دارد که آيا در شرايط فعلي بازار در ميان گزينه هاي موجود، خريد يک دستگاه زانتياي کارکرده منطقي است؟ اين دست دوم وسوسه انگيز بازار خودروهاي کارکرده، همواره رونق خوبي دارد چرا که در بيشتر موارد مي توان با مبلغي معادل يک خودرو صفر کيلومتر، اتومبيل دست دوم به مراتب بهتر و مجهزتري را خريداري کرد. در ميان ليست خودروهاي کارکرده با توجه به بودجه موجود، برخي خودروها وسوسه انگيز و در عين حال خطرناک به نظر مي رسند. وسوسه انگيز از آن جهت که پرستيژ و عملکرد فني بسيار خوبي داشته و خطرناک از آن جهت که احتمال نهفته بودن هزينه هاي سنگين در آنها وجود دارد. يک ياز اين گزينه ها، سيتروئن زانتياست؛ خودرويي که مدتي پس از توليدش به حاشيه رانده شده و به علت ديد منفي کاذبي که پيرامون استهلاک و مسئله ايمني آن در تصادفات به وجود آمد، بازار دست دوم به آن روي چندان خوشي نشان نداد اما مدتي است که مجددا بازار خريد و فروش آن گرم شده و بازار مطلوبي دارد. زانتيا به عنوان جانشين سيتروئن BX، در سال 1993 بر اساس پلتفرمي کاملا جديد وارد بازار شد؛ پلتفرمي که بعدها پايه و اساس پژو 406 را شکل داد. پيشرانه هاي 1.6 ليتري تا 3 ليتري 6 سيلندر با گيربکس هاي دستي و اتوماتيک براي آن قابل سفارش بود و در سال 1998 يک نوبت فيس ليفت با تغييرات قابل توجه در سازه اتاق و مجموعه فني را تجربه کرد و تا پايان توليدش در سال 2002، بالغ بر 1.8 ميليون دستگاه از آن به فروش رفته بود. زانتيا در نسخه خاصي از خود موسوم به اکتيوا، پس از 2 دهه همچنان رکورددار تحمل شتاب جانبي در تست گوزن نشريه Teknikensvarid بوده و اين رکورد همچنان توسط خودروهايي چون پورشه 911 و آئودي R8 نيز شکسته نشده است! زانتيا در کشورمان زانتياي موجود در بازار کشورمان از نوع فاز 2 (فيس ليفت پس از سال 98) با پيشرانه هاي 1.8 ليتري (XU7JPL4) و 2 ليتري (XU10J4R) مجهز به تعليق هيدروپنوماتيک ساده و گيربکس پنج سرعته دستي است. سه سطح رفاهي ساده (X)، لوکس (SX) و سوپرلوکس براي زانتيا در نظر گرفته شد که موارد اختلاف در وجود ايربگ شاگرد و ايربگ هاي جانبي، ترمز ضد قفل و تزئينات چوبي کابين بود که مدل سوپرلوکس با 4 ايربگ تنها براي مدل 1800 عرضه شد. با گشتي کوتاه در بازار، به سادگي مي توان پي برد که محبوب ترين نسخه زانتيا، مدل 2 ليتري SX است که پرتيراژترين مدل آن نيز محسوب مي شود. هم اکنون با در دست داشتن بودجه اي در حدود 25 الي 30 ميليون تومان مي توان يک دستگاه زانتياي مدل 1386 به پايين در وضعيت قابل قبول فني و ظاهري با کارکردي حدود 150 الي 200 هزار کيلومتر را خريداري کرد که مدل هاي پيش از اين سال، مزيت ناچيز بودن درصد داخلي سازي را دارند و عمده قطعات آنها وارداتي است. ضمن آن که طيف رنگ هاي خاص زانتيا را در نمونه هاي متعلق به اين سال ها مي توان يافت. با افزايش بودجه تا مرز 50 ميليون تومان و حتي بيشتر، مي توانيد سراغ زانتياهاي مدل بالا رفته و حتي نمونه کم کارکرد آخرين سال توليد يعني مدل 89 را خريداري کنيد. در برخي موارد نيز حتي مشاهده مي شود که نمونه هاي کم کارکرد به اصطلاح بي رنگ مدل پايين نيز با قيمت هاي غيرعادي آگهي مي شود. آيا زانتيا انتخابي پردردسر است؟ با يک نگاه به ليست مشکلات احتمالي يک زانتياي کارکرده و هزينه مورد نياز براي رفع آنها، مي توان گفت زانتيا در شرايط فعلي کشورمان خودرويي پر دردسر است اما اين دردسرها با رعايت چند نکته کمرنگ مي شود. نخستين مشکل، يافتن يک زانتياي حقيقتا سالم است. زانتيا به لطف قابليت هاي حرکتي فراتر از کلاس خود و مجموعه فني متفاوتش با ساير خودروها، در بيشتر موارد داراي کارکردي بالاست و توسط مالکان پيشين تحت فشار قرار گرفته و البته تصادفاتي را هم تجربه کرده است. قيمت بالاي لوازم اصلي و کمبود تعميرکار مسلط بر مجموعه فني اين خودرو موجب شده تا بسياري از زانتياها از نظر فني در شرايط مطلوبي نباشند، بنابراين در خريد يک زانتياي کارکرده حتما کارشناس همراه شما باشد. سيستم هيدروپنوماتيک زانتيا که مجموعه تعليق، ترمز و فرمان اين خودرو را راه اندازي مي کند، خاص ترين و البته حساس ترين بخش اين خودرو است که در صورت سرويس منظم، دردسر خاصي ايجاد نکرده و رانندگي لذتبخشي را نيز به شما هديه مي کند اما در صورت عدم رسيدگي مي تواند تبديل به ناخوشايندترين بخش اين خودرو شود. روغن مينرال موسوم به LHM سيستم هيدروپنوماتيک زانتيا که هم اکنون هر بطري توتال آن حدود 35 هزار تومان قيمت دارد، حدودا پس از 2 سال يا 60 هزار کيلومتر بايد تعويض شود. با توجه به نبود پاک کننده هيدروليکي توتال در بازار، توصيه مي شود که LHM حتي در کيلومتر پايين تري عوض شود. تعويض LHM کاري ساده بوده و توصيه مي شود منبع و فيلترهاي آن را هنگام تخليه با نفت يا بنزين شستشو دهيد. مجموعه شلنگ هاي هيدروليک منبع LHM نيز از ديگر قسمت هايي است که متاسفانه بسياري از مکانيک ها با نصب بست هاي پيچ مهره دار شلنگ گاز به آن صدمه مي زنند. بنابراين پس از خريد خودرو در صورت مشاهده بست هاي شلنگ گازي (بست مهره دار) بلافاصله آنها را باز کرده و با بست اصلي جايگزين کنيد. مجموعه شلنگ پنج شاخه نيز در صورت خشک بودن، غير اصلي بودن يا پيوندزدگي با شلنگ هاي ديگر توسط مکانيک ها (!) بهتر است هر چه سريع تر با نوع اصلي با قيمت حدودي 500 هزار تومان جايگزين شود. شلنگ هاي غير اصلي به دليل کيفيت پايين، توسط LHM از درون ذوب شده و در نتيجه لايه اي از آلودگي درون کل سيستم هيدروپنوماتيک و شيرهاي آن مي نشيند. توصيه مي شود هر 6 گوي سيستم تعليق را به صورت يکجا تعويض کنيد تا سيستم به صورت استاندارد و صحيح کار کند. فشار نرمال گوي هاي تعليق در محور جلو 55 و در محور عقب 35 بار است که نوع IFHS توليد 2017 آن حدودا 85 الي 100 هزار تومان قيمت دارد. نکته مهم، غافل نشدن از گوي هاي انباره، خصوصا گوي انباره 50 بار محور عقب است که بسياري از مکانيک ها آن را جدي نگرفته و تعويض آن را ضروري نمي دانند اما اين گوي تاثير مهمي در عملکرد ترمزها دارد. وجود نشتي در پمپ هيدروليک، مسلما به آلترناتور و کلکتورهاي آن خسارت مي زند و تعويض اورينگ ها و کاسه نمد پمپ به همراه سرويس کامل آن (نظير تعويض ساچمه ها) هزينه حدودي 250 هزار توماني دارد. استفاده از کولانت هاي سنتزي قرمز، تاثير مطلوبي روي عملکرد سيستم خنک کننده گذاشته و توصيه مي شود که بررسي کنيد مالک پيشين يونيت فن پژويي روي خودرو نصب نکرده باشد و در صورت مشاهده بلافاصله يونيت را با نوع اصلي زانتيايي (با قيمت حدودي 75 هزار تومان) جايگزين کنيد. ديسک و صفحه هاي موجود در بازار براي زانتيا با قيمت حدودي 400 الي 600 هزار تومان، کارايي قابل قبولي دارند اما از نوع اصلي نيستند که با توجه به نايابي ديسک و صفحه اصلي و قيمت فضايي آن، جايگزين هاي قابل قبولي محسوب مي شوند. هر دست لنت هاي اصلي در بسته بندي پژو سيتروئن و ليبل سايپا براي جلو حدود 140 و در عقب 130 هزار تومان قيمت داشته و تسمه دينام اصلي دايکو 75 هزار تومان قيمت دارد که به همراه هرزگرد و سفت کن هاي اصلي هزينه حدودي 200 هزار توماني را به همراه خواهد داشت، هزينه اي مشابه قيمت کيت تايم اصلي. دسته موتورها هم عموما نياز به تعويض دارند که قيمت مجموعه 3 عددي آنها حدود 80 هزار تومان است. در خصوص فيلتر تهويه کابين نيز توصيه مي شود حتما از نوع اصلي آن با قيمت حدودي 40 هزار تومان استفاده کنيد اما باقي فيلترها با برند سرکان کارايي مطلوبي دارند. جمع بندي با يک نگاه به ليست هزينه هاي حدودي قطعات مصرفي زانتيا که پس از خريد به تعويض نياز دارند و در نظر گرفتن اجرت سرويس ها مي توان گفت که يک زانتياي کاملا سالم از نظر فني، پس از خريد هزينه اي 3 الي 4 ميليون توماني را به همراه خواهد داشت. در صورتي که تمامي لوازم از نوع اصلي و يا غير اصلي مرغوب باشد، هزينه اي که تقريبا هر خودروي دست دوم ديگر و حتي گاهي صفر کيلومتر وطني (!) پتانسيل آن را دارد که به شما تحميل کند. بنابراين نمي توان چندان آن را پر دردسر دانست اما در نظر داشته باشيد با توجه به فراوان بودن قطعات غير اصلي و البته کمبود مکانيک مسلط به زانتيا خصوصا در شهرستان ها، دردسر سرويس و تعميرات زانتيا خصوصا در هنگام بروز خرابي هاي جدي و يا وقوع تصادف نسبت به ساير هم رده هاي خود بيشتر است. بنابراين اگر براي شما ارزش دارد که با قيمتي معادل يک دستگاه 206 صفر کيلومتر، سواري زانتيا (که نرمي و تعادل آن گاهي در خودروهاي چند صد ميليوني بازار مشاهده نمي شود) را تجربه کنيد، بدون شک خريد يک دستگاه زانتياي دست دوم و هزينه هاي صورت گرفته براي آن ارزش خواهد داشت و در غير اين صورت در قياس با خودروهاي دست دوم بي آزارتري چون هيونداي ورنا و تندر 90، پردردسر خواهد بود. همراهان عزيز، آخرين خبر را بر روي بسترهاي زير دنبال کنيد: آخرين خبر در سروش http://sapp.ir/akharinkhabar آخرين خبر در ايتا https://eitaa.com/joinchat/88211456C878f9966e5 آخرين خبر در آي گپ https://igap.net/akharinkhabar آخرين خبر در ويسپي http://wispi.me/channel/akharinkhabar آخرين خبر در بله https://bale.ai/invite/#/join/MTIwZmMyZT آخرين خبر در گپ https://gap.im/akharinkhabar