وزیر صنعت قول داد ۳۱ روزه حباب قیمت خودرو بترکد
مهر/ عضو کميسيون صنايع و معادن مجلس شوراي اسلامي از قول يک ماهه وزير صنعت، معدن و تجارت براي ساماندهي بازار خودروهاي داخلي خبر داد. ولي ملکي با اشاره به قول وزير صمت براي ساماندهي يک ماهه بازار خودرو، اظهار کرد: در جلسات برگزار شده با شريعتمداري جهت بررسي عوامل افزايش قيمت خودروها، خواستار مهار قيمت و برخورد با مقصران اين امر در مدت زمان کوتاه شديم. وي افزود: البته يکي از مقصران افزايش قيمت خودروها، بويژه خودروهاي لوکس خارجي و قطعات وارداتي، اعمال تحريم ها و خروج آمريکا از برجام بود. عضو کميسيون صنايع و معادن مجلس شوراي اسلامي با اشاره به تاثير غير مستقيم تحريم ها بر قيمت خودروها بيان کرد:اتحاديه اروپا براي جلوگيري از بروز هر گونه خللي در فروش توليدات خودرويي ، شرکت هاي خودروسازي خود را در ليست اقلام تحريمي قرار نمي دهد. از اينرو فشارهاي ناشي از تحريم را از طريق اعمال محدوديت هاي بانکي و تاثير مستقيم بر نوسانات ارزي کشور مقصد، وارد مي کنند که اين موضوع به تبع بازار خودرو کشور هدف را تحت تاثير قرار مي دهد. وي با اشاره به علت افزايش قيمت خودروهاي داخلي و بومي نيز تصريح کرد: قطعا شرکت هايي که ۹۰ درصد از توليدات نهايي آنها برگرفته ار مواد اوليه داخلي و قطعات بومي است نبايد براي افزايش قيمت هايشان بهانه نوسانات ارزي را بياورند، اين در حالي است که مديران شرکت هاي خودروسازي داخلي اعلام مي کنند افزايش قيمت از سوي آن ها صورت نگرفته و اين اتفاق در بازار خودرو، تنها به علت ايجاد يک حاشيه قيمت در فروش اين محصولات ايجاد شده است. ملکي افزود: در واقع افزايش نقدينگي در جامعه يکي از عواملي است که سبب مي شود مردم براي خريد و سرمايه گذاري به بازارها روانه شوند در نتيجه افزايش تقاضا و کاهش عرضه خودبه خود قيمت ها حدود ۱۰ الي ۱۵ درصد افزايش مي يابد. وي گفت: ما اين ميزان افزايش قيمت در خودروهاي داخلي را جايز نمي دانيم و در شوراي رقابت هم براي خودروهاي زير ۵۰ ميليون تومان، افزايش قيمت کمي را در نظر گرفته ايم تا مردم براي تهيه وسيله مورد نياز خود با تغييرات عجيب مواجه نشوند. نماينده مردم مشکين شهر در مجلس شوراي اسلامي با اشاره به ساير عوامل موثر بر نوسانات قيمت خودروها نيز تصريح کرد:قطعا عوامل داخلي هم بر اقتصاد بازارِ مذکور موثر است. عواملي نظير بسته شدن سايت ثبت سفارش، بالا رفتن تعرفه واردات و تقاضاي کنترل نشده جامعه براي خريد خودرو، موجب بروز تورم در اين بازار شد. تاثير خروج خودروسازان خارجي از ايران بر کيفيت خودروهاي داخلي وي در پاسخ به سوالي مبني بر تاثير خروج شرکت هاي خودروسازي بر کيفيت توليدات داخلي، اظهارکرد: قطعا تعدادي از خودروهاي داخلي پر مصرف که با دانش بومي تغذيه مي شوند از خروج اين شرکت ها تاثير نمي پذيرد، زيرا قطعات اين خودروها در داخل توليد و نصب مي شود. ملکي در پايان خاطر نشان کرد: اما خودروهاي لوکس با قطعات وارداتي که قيمت گذاري آن ها توسط شوراي رقابت صورت نمي گيرد قطعا با تغييراتي در کيفيت رو به رو خواهند شد، اين خودروسازان وابستگي ۵۰ الي ۶۰ درصدي به واردات دارند، اين شرکت ها بايد براي کاهش وابستگي هاي خود به واردات تلاشي جدي کنند، البته با جايگزين کردن دانش بالاي مهندسان ايراني و ساير شرکاي بين المللي جاي نگراني نيست. همراهان عزيز، آخرين خبر را بر روي بسترهاي زير دنبال کنيد: آخرين خبر در سروش http://sapp.ir/akharinkhabar آخرين خبر در ايتا https://eitaa.com/joinchat/88211456C878f9966e5 آخرين خبر در آي گپ https://igap.net/akharinkhabar آخرين خبر در ويسپي http://wispi.me/channel/akharinkhabar آخرين خبر در بله https://bale.ai/invite/#/join/MTIwZmMyZT آخرين خبر در گپ https://gap.im/akharinkhabar