کدام پایتختها کمترین خودروی شخصی را دارند؟
صبحانه آنلاين/ کشورهاي اروپايي هميشه در تلاش بودهاند تا تردد خودروها را کمتر کنند و اين کاهش وابستگي بهخودروهاي شخصي در همهجاي دنيا در حال رخ دادن بوده اما برخي کشورها بسيار جديتر آن را دنبال ميکنند که در ادامه تعدادي از آنها را به شما معرفي مي کنيم. در آغاز ماه نوامبر، شرايط خاص بر مادريد اعمال ميشود. وسايل نقليه غيرمجاز و آلوده کننده ديگر حق تردد در مرکز شهر را ندارند و فقط خودروهاي حمل و نقل عمومي، تاکسيها و افراد محلي ميتوانند به مرکز شهر وارد شوند. کشورهاي اروپايي هميشه در تلاش بودهاند تا تردد خودرو را کمتر کنند و مادريد نيز از سالها پيش چنين هدفي داشته است و بخشهاي ويژه پياده روي عابران را نيز مدتهاست پايهگذاري کرده است. اين کاهش وابستگي بهخودروهاي شخصي در همهجاي دنيا در حال رخ دادن بوده اما برخي کشورها بسيار جديتر آن را دنبال ميکنند و ما در اينجا ليستي از کشورهايي که کمترين مالکيت خودرو را ثبت کردهاند براي شما آماده کردهايم. با ما همراه باشيد… اسلو، نروژ اسلو قصد دارد تا سال ۲۰۱۹ تردد تمام اتومبيلها را در مرکز شهر ممنوع کند – شش سال قبل نروژ اين ممنوعيت را در سراسر کشور اجرانموده بود. نروژ به شدت براي سيستم حمل و نقل عمومي در پايتخت سرمايهگذاري ميکند و ۳۵ مايل جاده را از کاربري خودرو به دوچرخهسواري تغيير داده است. مدير شرکت پشتيباني دوچرخه در ارتباط با اين شهر گفت: واقعيت اين است که اسلو در حال حرکت به جلو بوده و همه را به شهر بدون خودرو تشويق ميکند. مادريد، اسپانيا مادريد قصد دارد تا سال ۲۰۲۰ تردد خودرو در مرکز شهر را ممنوع کند و برنامه ريزان شهري براي ۲۴ خيابان شلوغ، برنامه جديدي را در نظر دارند تا آنها براي پيادهروي مناسب شوند. ابتکار عمل بخشي از "برنامه تحرک پايدار” در پايتخت اسپانيا است که هدف آن کاهش استفاده روزانه خودرو از ۲۹٪ تا ۲۳٪ است. رانندگان که قوانين جديد را ناديده مي گيرند، حداقل ۱۰۰ دلار جريمه خواهند شد و اين رقم براي خودروهاي آلوده بيشتر خواهد بود. چنگدو، چين معماران يک منطقه مسکوني جديد براي شهر چيني را طراحي کردند. طرح اين منطقه بهصورتي است که مردم با ۱۵ دقيقه پيادهروي به هر نقطه ميتوانند دسترسي داشته باشند. تنها نيمي از جادههاي شهر ۸۰،۰۰۰ نفري اجازه تردد خودرو را دارند. هامبورگ، آلمان اين شهر آلمان سعي دارد پيادهروي و دوچرخهسواري را بسيار باب کند و در طول دو دهه آينده، راههاي مخصوص دوچرخهسواران و عابران پياده را افزايش خواهد داد. اين پروژه با نام "شبکه سبز” از فضاهاي متصل استفاده ميکند تا مردم بدون ماشين بتوانند به تمام نقاط دسترسي داشته باشند. تا سال ۲۰۳۵، اين شبکه ۴۰ درصد از هامبورگ را پوشش خواهد داد و شامل پارکها، زمينهاي بازي، زمينهاي ورزشي و گورستانها خواهد شد. کپنهاگ، دانمارک امروزه بيش از پنجاه درصد ساکنان اين شهر با دوچرخه جابهجا ميشوند و مناطق ويژه عابران پياده از دهه ۱۹۶۰شکل گرفتند. در حال حاضر در پايتخت دانمارک بيش از ۲۰۰ مايل مسير دوچرخه سواري وجود دارد و يکي از شهرهايي با کمترين مالکيت خودرو در اروپا محسوب ميشود. پاريس، فرانسه هنگامي که پاريس براي يک روز در سال ۲۰۱۴ تردد اتومبيلها را بر اساس پلاک ممنوع کرد، آلودگي به ميزان ۳۰ درصد کاهش يافت. در حال حاضر نيز آنها ميخواهند خودروها را از مرکز شهر دور کنند. در ژوئيه ۲۰۱۶، تمام رانندگان با اتومبيلهايي که قبل از سال ۱۹۹۷ ساخته شدهاند، ديگر مجاز به رانندگي در مرکز شهر نيستند و جريمه انتظار آنها را خواهد کشيد. شهردار پاريس ميگويد قصد دارد مسير دوچرخهسواران را دوبرابر کند. لندن، انگليس شهردار لندن درست مانند پاريس ميگويد که شهر تا سال ۲۰۲۰ بدون خودروي ديزلي خواهد شد. در حال حاضر تردد در برخي از مناطق شهر براي خودروها با پرداخت هزينه ۱۲.۵۰ دلار ميسر خواهد بود و هزينه بار اضافي نيز از آنها گرفته ميشود. براساس گزارش The Guardian، در ژوئيه ۲۰۱۷، بريتانيا فروش خودروهاي ديزلي را تا سال ۲۰۴۰ بطور کامل ممنوع خواهد کرد. بروکسل، بلژيک اکثر خيابانهاي مهم اين شهر که ساختمانهاي اداري در آن قرار دارند، اجازه تردد عابر پياده را تنها ميدهند. در سال ۲۰۰۲، بروکسل نخستين «هفته تحرک» را راه اندازي کرد که هدف آن تشويق حمل و نقل عمومي بوده است. همراهان عزيز، آخرين خبر را بر روي بسترهاي زير دنبال کنيد: آخرين خبر در سروش http://sapp.ir/akharinkhabar آخرين خبر در ايتا https://eitaa.com/joinchat/88211456C878f9966e5 آخرين خبر در بله https://bale.ai/invite/#/join/MTIwZmMyZT آخرين خبر در گپ https://gap.im/akharinkhabar