سرمایه گذاری برای خودروی برقی اشتباه است
پرشين خودرو/ وقتي ما فرصتي به نام گاز، آن هم دومين ذخيره جهان را داريم، اشتباه است که به جاي سرمايه گذاري در توليد خودروي گازسوز به سراغ توليدي برويم که از صفر تا صد آن را بايد وارد کنيم. غلام رضا لطيف شبگاهي عضو هيات علمي دانشکده برق دانشگاه شهيد بهشتي با بيان اين مطلب گفت: ما دومين منابع گاز جهان را داريم و خوشبختانه در تمام شهرها و روستاهاي کشور نيز لوله کشي گاز انجام شده است. چرا دنبال توليد خودروهاي گازسوز نمي رويم؟ وي ادامه داد: مي گويند چون اروپا و آمريکا خودروي برقي سوار مي شوند ما هم بشويم. بنده عرض مي کنم اروپا گاز ندارد بنابراين بايد از انرژي ديگري براي تردد خودروها بهره بگيرند اما؛ ما منابع عظيم گازي داريم که با کمي سرمايه گذاري مي توانيم از اين منابع براي سوخت خودروها استفاد کنيم. لطيف شبگاهي تاکيد کرد: ما زيرساخت لازم براي خودروي برقي را نداريم يعني بايد سرمايه گذاري جديدي براي اين مهم صورت بپذيرد. حال اگر همين سرمايه را در بخش خودروهاي گازي هزينه کنيم، نتيجه کار بسيار بهتر خواهد بود زيرا زيرساخت خودروي گازي در تمام شهرها و روستاها و منازل ما وجود دارد. خودروي برقي وي خاطرنشان کرد: ما بايد براي کم کردن آلودگي گاز توليدي در کشور سرمايه گذاري کنيم و سپس موتور ملي بر پايه گاز توليد کنيم و بعد از آن برند داخلي و طراحي خودروي ملي بر پايه موتور گازسوز هدف ما مي شود. اين بايد هدف توسعه صنعت خودرو باشد. اين استاد دانشگاه افزود: در کشور ما هنوز يک مرجع مشخصي براي انجام مطالعه بر روي صنعت خودرو وجود ندارد که به ما بگويد آيا توليد خودروي برقي به نفع ما خواهد بود و يا چيز ديگري! وي تصريح کرد: اين را بايد عرض کنم که اگر همين امروز تصميم بگيريم که خودروي برقي توليد کنيم، بايد از صفر تا صد آن را وارد کنيم در حالي که براي توليد خودروهاي گاز سوز شرايط کاملا بر عکس است. داخلي سازي بخشي از قطعات خودرو، پس از 30 سال مونتاژ لطيف شبگاهي با انتقاد از رويه توليد خودرو در کشور گفت: سال 1996 وقتي خودروي پژو 405 از جاده هاي اروپا جمع شد، آن را به ايران آورديم. در 30 سال گذشته کدام ارزش افزوده را براي اين مدل از پژو ايجاد کرديم؟ وزنش کم شد؟ نوآوري در آن ايجاد کرديد؟ جواب هيچ است. تنها پول خرج کرديم و مونتاژ کرديم و به مردم داخلي فروختيم! وي افزود: دوستان با افتخار اعلام مي کنند بخشي از قطعات اين خودروي فرانسوي را داخلي سازي کرده اند. هنر کرده ايد پس از 35 سال قطعات را داخلي سازي کرديد! اين استاد دانشگاه گفت: خودروي رنو در مدل هاي جديد چه شباهتي با مدل هاي نه چندان دور خود دارد؟ جواب اين سوال هم هيچ است. اختلاف اين مدل ها پس از چند سال به قدري زياد مي شود که گويي همه چيز از اول بنا شده است. وي در ادامه شرکت ايران خودرو را خطاب قرار داد و اظهار داشت: پژو 207 را وارد مي کنيم و بعد از 20 سال که مونتاژ کرديم، 8 درصد قطعاتش ايراني ساز مي شود! اين هنر نيست. لطيف شبگاهي در پايان خاطرنشان کرد: پس از 20 سال نيز مشتري از خودرو راضي نيست زيرا قطعاتي که ايراني شده است کيفيت ندارد و بنابراين شرکت مادر نيز از اين رويه راضي نخواهد بود چون نام برندش در حال تخريب شدن است. همراهان عزيز، آخرين خبر را بر روي بسترهاي زير دنبال کنيد: آخرين خبر در سروش http://sapp.ir/akharinkhabar آخرين خبر در ايتا https://eitaa.com/joinchat/88211456C878f9966e5 آخرين خبر در بله https://bale.ai/invite/#/join/MTIwZmMyZT آخرين خبر در گپ https://gap.im/akharinkhabar