خودرو کار/ شنیده ها از تصمیم شرکت موتورسیکلت سازی هوندا برای به روز رسانی و تولید مجدد اولین محصول 6 سیلندر خطی خود حکایت دارند و به نظر می رسد محصولات CBX هوندا پس از وقفه ای 4 دهه ای مجددا به بازار خواهند آمد.

شرکت هوندا، نخستین شرکت موتورسیکلت سازی است که در اقدامی جالب رو به تولید موتورسیکلت های 6 سیلندری آورد و می توان این شرکت را مبدا تاریخی این محصولات دانست. مهم ویژگی ای که باعث شد ژاپنی های به این پیشرانه ها روی بیاورند، قدرت بیشتر آنها نسبت به نسخه های یک، دو و چهار سیلندر بود که در کنار دادن سواری نرم تر بسیار ایده آل به نظر می رسید.

محصول هوندا CBX نخستین موتورسیکلت 6 سیلندر دنیا بود که در سال 1978 میلادی معرفی و به بازار عرضه شد. این موتورسیکلت ها به دلیل پیشرفت تکنولوژی و این موضوع که پیشرانه های دارای سیلندر کمتر خیلی زود توانستند به تولید قدرت بیشتر دست یابند، از رده خارج شدند و باید سال 1982 میلادی را سال خداحافظی هوندا با اولین موتورسیکلت 6 سیلندر خود بدانیم. می توان از بازمانده های 6 سیلندر هوندا به مدل گلدوینگ اشاره کرد که هنوز نیز گرچه به تعداد نه چندان زیاد اما با پیشرانه های شش سیلندر خطی و تخت به بازار عرضه می شود.

حال گفته می شود که هوندا مجددا در تدارک احیا و تولید محصول CBX است تا این موتورسیکلت را برای طرفدارانش مجدد روانه بازار کند. هوندا هنوز جزئیاتی از CBX احیا شده در دست قرار نداده است اما به نظر می رسد بزرگ ترین ویژگی این محصول که 6 سیلندر بودن آن است، از این خودرو فاکتور گرفته نشود و هوندا یک محصول 6 سیلندر به روز با برخورداری از تکنولوژی های جدید را راهی بازار کند.

هوندا CBX از پیشرانه ای 1047 سی سی 6 سیلندر 24 سوپاپ بهره می برد که قدرت 105 اسب بخاری و بیشینه سرعت 224 کیلومتر بر ساعت را در دسترس موتورسیکلت قرار می داد. حال باید منتظر ماند و دید که در صورت احیای این موتورسیکلت، پیشرانه آن چه مشخصاتی خواهد داشت.