رقابت سدان های کامپکت مونتاژ داخل
خودرو بانک/ سدان هاي جمع و جور، هنوز هم جزء جذاب ترين و پر طرفدار ترين کلاس هاي خودرويي به حساب مي آيند. ماشين هاي نسبتاً کاملي که نه مثل شاسي بلندها در شهر دست و پا گيرند و نه مشابه هاچ بک ها در سفر رفيق نيمه راه ميشوند. امروز خيال داريم دو نماينده از اين سگمنت يعني سراتو سايپا و مزدا 3 گروه بهمن را مقابل هم قرار دهيم تا ببينيم کدامشان ميتواند برنده رقابت شود. هر دو ماشين از برندهاي معتبري هستند و در کشور خودمان مونتاژ ميگردند. از نظر ابعاد، حجم پيشرانه، سال طراحي و خيلي موارد ديگر هم شباهت هاي زيادي ميانشان ديده ميشود. پس همه چيز براي يک رقابت آماده است و بيشتر از اين شما را منتظر نمي گذارم و بررسي را آغاز ميکنيم. طراحي ظاهري با وجود اينکه هر دو خودرو در بازارهاي جهاني محصولات قديمي محسوب ميشوند و با نسل هاي جديد خود جايگزين شده اند اما همچنان در بازار محدود ما گزينه هاي زيبا و جذابي به حساب مي آيند. البته انصافاً هم طراحي هر دو ميهمان امروزمان خوب بوده و بيخود نيست که هنوز بسياري افراد از اين چهره ها استقبال ميکنند. مثلاً مزدا با اين دماغه خندان، چراغهاي مدرن و گلگيرهاي خوش فرم در زمان خودش يک نسل از ماشين هاي همرده جلوتر بود و گويا با نيم نگاهي به آينده طراحي شده بود. همين ظاهر منحصر به فرد و خطوط حساب شده باعث شد که اين ظاهر براي سالهاي سال توان رقابت با ماشين هاي وارداتي روز را داشته باشد و هنوز هم چين و چروک هاي ميانسالي اش خيلي به چشم نيايد. در طرف مقابل سراتو هم با طراحي اسپرت و در عين حال ساده و منطقي هم در شروع عرضه به بازار ايران و هم پس از آن توانست نظر بسياري را به خود جلب نمايد. از نکات جالب توجه طراحي سراتو ميتوان به برجستگي هاي کناره کاپوت، چراغها و جلوپنجره اسپرت و هماهنگي عالي ميان خطوط اشاره کرد. البته ميزان محافظه کاري در محصول کيا اندکي بيشتر از مزدا بوده و با اينکه طراحي تمامي قسمت هاي سراتو زيبا و شکيل صورت گرفته اما در خصوص خلاقيت در پس ميهمان ژاپني مان قرار ميگيرد. يک بدشانسي سراتو سايپا هم اين است که نسل هاي بعدي اين محصول به کشورمان وارد شده اند و اين قضيه قديمي بودن اين اتاق را بيشتر به رخ ميکشاند. اما عدم ارائه نسل نو مزدا3 در ايران باعث شده که همه اين اتاق قديمي را همچنان با پسوند جديد (NEW) خطاب کنند و خيلي ها به همين دليل مزدا 3 را محصولي به روزتر از سراتو ميپندارند. ولي با تمامي اين نکاتي که مطرح شد بايد بگوئيم که هر دو ماشين امروز ما نمره قبولي بخش طراحي را دريافت کرده اند و در نتيجه سليقه شخصي شما برنده اين بخش را مشخص خواهد نمود. طراحي داخلي اما در داخل اتاق بايد امتياز برتر را به مزدا3 بدهيم. در حقيقت استفاده از خطوط هيجان انگيزتر در طراحي داشبورد و اِلمان هاي اسپرت بکار رفته در کابين اين سامورايي، بيشتر از محصول کيا نظر ما را به خود جلب نمود. جداي از اينها کنسول حجيم مزدا3 باعث شده که ابهت کابين بيش از سراتو باشد. البته فضاي داخلي سراتو هم در مجموع زيباست و عليرغم سادگي خطوط از نکات مثبتي مثل نشانگرهاي جذاب پشت آمپر و ارگونومي مطلوب بهره ميبرد. ضمناً هر دو ماشين از نظر هارموني ميان خطوط داخلي و طراحي خارجي نمره مناسبي دريافت ميکنند. در مورد کيفيت بايد بگوئيم که متاسفانه متريال استفاده شده در داشبورد و تودري هاي سراتو سايپا نسبت به مدل هاي وارداتي با افت کيفي محسوسي مواجه شده اند و در نتيجه محصول مونتاژي سايپا از اين نظر هم در رده پائين تري نسبت به نماينده گروه بهمن قرار ميگيرد. شايد همين افت کيفي در کاهش جذابيت هاي بصري نيز تاثير گذار بوده زيرا درون سراتوهاي وارداتي "بخصوص با داشبورد دو رنگ مارون" حس بسيار بهتري داشتم. راستي در مورد جاداري اتاق صحبت نکرديم. بر روي صندلي هاي جلو هر دو ماشين اوضاع رو به راه است و در قسمت عقبي هم به نسبت کلاس سدان کامپکت، از وضعيت سراتو راضي بوديم. اما در اين بخش، فضاي پا و سر مزدا اندکي کمتر بود که البته ميتوان با آن کنار آمد. ضمناً در خصوص صندوق عقب هم هر دو ماشين جاي کافي براي استفاده هاي معمول يک خانواده را در اختيار قرار داده اند. امکانات جانبي سايپا در ابتداي عرضه سراتو، تا جايي که ميتوانست به ارزانسازي روي آورد و با حذف بسياري از آپشن ها، يک ماشين لخت و عور را تحويل مشتريان نمود. اما خوشبختانه خودروساز وطني خيلي زود به اشتباهش پي برد و با ارائه نمونه آپشنال اين محصول توانست طيف گسترده تري از مشتريان را راضي نگاه دارد. ميهمان امروز ما از نوع ساده و کم آپشن است اما با توجه به اختلاف قيمت شديدي که ميان اين دو رقيب امروز وجود دارد، منصفانه تر است که در اين مقاله به امکانات مدل آپشنال سراتو اشاره کنيم. در سراتو فول سايپا گزينه هايي مثل کيسه هواي راننده و سرنشين کناري، ترمزهاي مجهز به ABS و EBD، کروز کنترل، سيستم کيلس و استارتر، سانروف برقي، تهويه مطبوع اتوماتيک، سيستم مولتي مديا بهمراه رهياب، سنسور و دوربين دنده عقب، پدالهاي تعويض دنده در پشت فرمان، روکش چرمي فرمان و صندلي ها، چراغهاي اتوماتيک و.. ديده ميشوند که در قياس با نمونه ساده، ليست کاملتري است؛ اما راستش را بخواهيد حتي اضافه شدن اين گزينه ها هم نتوانست مرا را به طور کامل راضي کند. در حقيقت من مشکلي با نبودن سر اگزوز کرومي و اينجور چيزها ندارم؛ حتي اگر شيفترها و روکش هاي چرمي هم در نمونه آپشنال وجود نداشتند باز هم شکايتي نميکردم. اما حذف امکانات مهمي از قبيل ESP، ايربگ هاي جانبي و پرده اي و ترمزهاي عقب ديسکي که به طور مستقيم با امنيت سرنشينان سر و کار دارند حسابي حالم را گرفت و به اين راحتي ها نميتوانم از اين موارد چشم پوشي کنم. اما در طرف مقابل مزدا3 با امکانات کامل تري از جمله ايربگ هاي جلو، جانبي و پرده اي، ترمزهاي 4 چرخ ديسکي مجهز به ABS و EBD بهمراه سيستم کنترل پايداري الکترونيکي (DSC)، کيلس و استارتر دکمه اي، کروز کنترل، سانروف برقي، چراغهاي اتوماتيک جلو بهمراه سيستم تنظيم زاويه خودکار و سيستم چرخشي AFLS، سيستم تهويه مطبوع اتوماتيک دو منطقه اي، روکش هاي چرمي فرمان و صندلي ها، گرمکن صندلي هاي جلو، صندلي برقي راننده، چراغشور، شيفتر هاي پشت فرمان، آينه وسط الکتروکروميک، سنسور باران و بسياري موارد ديگر پا به ميدان گذاشته که به نسبت سن سالش و در قياس با رقيب امروز، امکانات بسيار خوبي محسوب ميشوند. "البته اين راهم داخل پرانتز بگوئيم که در بحث آپشن ميبايست اختلاف قيمت ماشين ها را در نظر گرفت" ايمني اين نسل از سراتو از موسسه بيمه براي ايمني بزرگراه ها (IIHS) نمره خوب را دريافت کرده و از موسسه ANCAP هم 4 ستاره گرفته است. پس ميتوان از بابت امنيتش تا حدود زيادي آسوده خاطر بود؛ اما با توجه به 5 ستاره اي که مزدا 3 از موسسه Euro-NCAP دريافت کرده و يادآوري اين نکته که هنوز ايربگ هاي جانبي مزدا سر جايشان هستند ميبايست به محصول ژاپني نمره بالاتري بدهيم. پيشرانه و توانايي هاي حرکتي موتورهاي ميهمانان امروزمان شباهت هاي زيادي بهم دارند؛ هر دو از نوع 4 سيلندر 2 ليتري با 16 سوپاپ هستند و به صورت طبيعي (بدون استفاده از پرخوران) تنفس مينمايند. البته اگر روي اعداد و ارقام دقيق تر شويم متوجه ميشويم که عليرغم تمامي اين شباهت ها برتري نسبي قدرت و گشتاور با محصول کيا است و حداقل بر روي کاغذ ميبايست سراتو را برنده قسمت پيشرانه اعلام کنيم. تازه ماشين کره اي با گيربکس 6 سرعته تيپ ترونيک يک دنده بيشتر از مزدا3 در اختيارمان قرار داده و اين مورد ميتواند در برخي مواقع دستمان را براي انتخاب ضريب دلخواه بازتر بگذارد. براي مقايسه راحت تر بيائيد نگاهي به جدول خلاصه مشخصات موتور اين دو داشته باشيم: مدل کيا سراتو مزدا 3 پيشرانه 4 سيلندر 16 سوپاپ 4 سيلندر 16 سوپاپ حجم موتور 2 ليتر 2 ليتر حداکثر قدرت 156 اسب بخار در دور 6200 147.4 اسب بخار در دور 6500 حداکثر گشتاور 194.2 نيوتن متر در دور 4300 187 نيوتن متر در دور 4000 گيربکس 6 سرعته اتوماتيک 5 سرعته اتوماتيک مصرف سوخت ترکيبي 7.1 (برخي منابع حدود 8.0) 7.6 مصرف ترکيبي 7.2 ليتر در 100 کيلومتر 6.7 ليتر در 100 کيلومتر وزن 1310 کيلوگرم 1260 کيلوگرم خوب همانطور که مشاهده کرديد وضعيت موتور و گيربکس سراتو اندکي بهتر از مزدا به نظر ميرسد؛ اما تجربه ثابت کرده که از روي اطلاعات کاغذي نميشود خيلي مطمئن نظر داد و بهتر است که صبحت بيشتر در اين مورد را به بخش تجربه رانندگي موکول کنيم. تجربه رانندگي بالاخره وقت آزمون عملي ماشين ها فرا رسيد. هر دو خودرو از نظر ميزان تسلط و ارگونومي شرايط خوبي دارند و براي عادت کردن به آنها به زمان زيادي احتياج نخواهيد داشت. ميزان نرمي فرمان و راحتي استفاده از ادواتشان هم مناسب است. با کمي رانندگي متوجه شديم که سراتو سايپا نسبت به نمونه هاي وارداتي همين نسل، مقداري نرم تر شده که علتش را ميتوان در کوچک تر شدن سايز رينگ ها و بلندتر شدن فاق لاستيک ها جستجو کرد. اما مزدا3 همواره به خشکي معروف بوده و با اينکه بدليل رفتار منطقي و بي صداي سيستم تعليق اين خشکي آزار دهنده نيست اما باز هم بايد امتياز برتر اين بخش را به سراتو بدهيم. تازه ارتفاع کمي بيشتر شاسي سراتو به ما کمک ميکند که با خيالي آسوده تر به جنگ سرعت گيرها و رمپ هاي غير استاندارد وطني برويم و نگران گير کردن کف ماشين هم نباشيم. اما اينها فقط يک روي سکه بود و بر روي ديگر سکه، سواري اسپرت مزدا مزيت هايش را به ما نشان ميدهد. در حقيقت اين خشکي ميزان حرکات عرضي و گهواره اي را در محصول مزدا کاهش داده است. تازه ميهمان ژاپني براي تعليق عقب از سيستم مولتي لينک استفاده کرده که نسبت به تعليق ساده و يکپارچه سراتو يک سر و گردن بالاتر است و اين قضيه در کنار نکات مثبت ديگري مثل مرکز ثقل پايين تر و فرمان دقيق تر، باعث شده اند که راننده مزدا در پيچ هاي تند اعتماد به نفس و قدرت مانور بالاتري داشته باشد. مهم تر از همه اينها اينکه سايپا با حذف ESP از روي سراتوهاي موتاژ داخل عملاً يک گل به خودي هم تقديم رقيب امروزش کرده و حالا با خيال راحت ميتوانيم بگوئيم که مزدا از نظر پايداري ماشين کاملاً بهتري است. در مورد ترمزها نيز اوضاع به همين شکل مي باشد. البته ممکن است در هنگام رانندگي عادي و يا سفرهاي شهري تفاوتي ميان قدرت ترمزگيري دو خودرو احساس نکنيد اما ترمزهاي عقبي سراتو سايپا بر خلاف نمونه هاي وارداتي از نوع قديمي کاسه اي است که زير فشار زودتر از ترمزهاي چهار چرخ ديسکي مزدا اسير حرارت و افت عملکرد ميگردند. پس تا اينجاي کار ميزان نرمي سراتو بهتر بود و در عوض در بحث ترمز و پايداري مزدا 3 برتر ظاهر شد. اما در مورد شتاب وضعيت چگونه است؟ خوشبختانه در اين مورد هر دو ماشين اوضاعشان رو به راه است و با شتاب صفر تا 100 زير 10 ثانيه نشان دادند که به اين راحتي ها تسليم ماشين هاي همرده نميشوند. عملکرد جعبه دنده هر دو نيز مناسب ارزيابي شد و هم از نظر نرمي و هم سرعت و هوشمندي رضايت ما را جلب نمودند. البته در حالت درايو (D) ، قدرت و گشتاور بالاتر و همچنين وجود يک دنده بيشتر در گيربکس سراتو دست به دست هم ميدهند تا شتابگيري ماشين بهتر از مزدا3 شود؛ اما اگر راننده مزدا جعبه دنده را در حالت منوال قرار دهد ميتواند با عبور از محدوده ردلاين (سراتو اين امکان را ندارد) کمبود اسب هايش را جبران نمايد و با شتابي تقريباً مشابه با سراتو به سرعت 100 کيلومتر در ساعت دست يابد. پس هر دو خودرو امروز ما از نظر توانايي هاي حرکتي شرايط مطلوب و مشابهي داشتند. هزينه هاي نگهداري هر دو ميهمان امروز ما ماشين هاي کم استهلاکي هستند و به اين راحتي ها شما را درگير خرابي هاي غير عادي نميکنند. اما اگر قطعات مصرفي و يا خداي نکرده تصادفات را هم در نظر بگيريم، آن وقت مزدا3 بدليل بالا بودن قيمت برخي از قطعات، پر خرج تر از سراتو خواهد بود. نتيجه گيري همانطور که در طول مقاله مشاهده کرديد هر دو خودرو امروز ما توانستند با طراحي خوب، شتاب مناسب، ابعاد کارآمد و ايمني کافي نظرمان را به خود جلب نمايند؛ پس مجبوريم به اين واقعيت دردناک اعتراف کنيم که اينها با وجود اينکه در کشورهاي خودشان نمونه هاي قديمي محسوب ميشوند هنوز هم ميتوانند براي بازار نه چندان جذاب داخلي گزينه هاي جذابي به حساب آيند. اما پس بالاخره کدام را انتخاب کنيم؟! راستش را بخواهيد اين افزايش قيمت و نوسانات ديوانه وار که به تازگي بازار خودرو را متشنج کرده کار ما نويسندگان خودرويي را خيلي سخت نموده چون ما ميبايست بر اساس رقم پرداختي ماشين ها را مقايسه کنيم و در حال حاضر قيمت دقيق ماشين ها در بازار مشخص نيست. قبل از اين گراني هاي اخير مزدا 3 نيو حدود 20 الي 30 ميليون تومان گرانتر از سراتو بود که با توجه به امکانات بيشتر، کيفيت بهتر و همچنين ترمز و پايداري برتر، در مقابل نرمي بيشتر و فضاي داخلي اندکي بزرگتر سراتو، اين اختلاف قيمت کاملاً منطقي به نظر ميرسيد. در حقيقت اگر بخواهيم اختلاف قيمت رسمي و کارخانه اي اين ماشين ها را ملاک مقايسه قرار دهم بايد بگويم که به نظر من پرداخت اين هزينه اضافه در مقابل چيزهاي بهتري که در مزدا يافت ميکنيد کاملاً ارزشش را دارد. اما اگر سري به بازار واقعي "ببخشيد مظورم بازار حبابي بود!" بزنيم متوجه ميشويم که در حال حاضر اختلاف قيمت اين دو به حدود 60 ميليون تومان رسيده وحالا ديگر مطمئن نيستم که برتري هاي مزدا بتواند اين اختلاف قيمت را توجيه نمايد. البته اين طبيعي است که با بالارفتن قيمت ماشين ها، اختلاف قيمتشان هم به همان نسبت بالا برورد اما اولاً مزدا3 چند ميليوني بيشتر از اين نسبت گران شده و در ثاني با توجه به کاهش قدرت خريد مردم احتمالاً خيلي ها حاضرند با کمبودهاي سراتو کنار بيايند و در عوض مبلغ زيادي را صرفه جويي کنند. همراهان عزيز، آخرين خبر را بر روي بسترهاي زير دنبال کنيد: آخرين خبر در سروش http://sapp.ir/akharinkhabar آخرين خبر در ايتا https://eitaa.com/joinchat/88211456C878f9966e5 آخرين خبر در بله https://bale.ai/invite/#/join/MTIwZmMyZT آخرين خبر در گپ https://gap.im/akharinkhabar