ميزان/ عضو هيات مديره انجمن واردکنندگان خودرو با بيان اينکه نبايد خودمان دچار خودتحريمي شويم،گفت: اگر شرکتهاي خودروساز خارجي از کشور بروند به زودي بازگشتي نخواهند داشت.
علي عزيزي اظهار کرد: تقريبا در نيم قرن گذشته صنعت خودرو کشور شرايط همانند انقلاب، جنگ، باز شدن مقطعي واردات و بسته شدن يک دههاي واردات را پشت سر گذاشته که يک ساختار کلي بر بازار خودروي کشور متصور شده و اکنون نتيجه آن چيزي است که در صنعت خودروي کشور توليد ميشود.
عضو هيات مديره انجمن واردکنندگان خودرو با بيان اينکه در حوزه واردات خودرو چند اتفاق رخ داده است، افزود: نخست جنبه درآمدي است که به واسطه تعرفه گمرکي براي دولت خلق شده است دوم، ارتقا سطح نگاه مردم به خودرو و خدمات پس از فروش خودرو از اتفاقات واردات خودرو است.
وي گفت: اما، بزرگترين دستاورددر اين حوزه، ورود بنگاههاي خصوصي به حوزه توليد خودرو است، همه دنيا معترف هستند که بخش خصوصي بهتر از بخش دولتي ميتواند کارها را پيش ببرد.
عزيزي با بيان اينکه در حال حاضر برخي از واردکنندگان خودرو به سمت توليد رفتند که اتفاق خوبي است و نبايد از نگاه کلان بخش اقتصاد دور بماند ادامه داد: اين موضوع ميتواند تحول بزرگي را در توسعه صنعت و اقتصاد کشور به همراه داشته باشد و اگر عملکرد به گونهاي باشد که اين مجموعه از اين حرکت نااميد شود بايد تا چندين سال با نگاه باز اقتصاد خداحافظي کنيم.
عضو هيات مديره انجمن واردکنندگان خودرو با تاکيد بر اينکه پرداختن واردکنندگان به بخش توليد را بايد با يک نگاه درست و منطقي ديد، خاطرنشان کرد: حتي برخي از واردکنندگان در حوزه رنگ در حال سرمايه گذاري مشترک هستند که اتفاق مبارکي است و بايد از آن حمايت کرد، در درازمدت ميتوانيم در بازارهاي مختلف شاهد حرکات خوبي باشيم.
وي با اشاره به اينکه زماني براي ممنوعيت واردات خودرو اعلام نشده و اين شفافيت وجود ندارد، اظهار کرد: با توجه به تلاطم ارزي که به وجود آمد دولت سعي کرد به فوريت اين تصميم را بگيرد اما، بايد بعد از ساماندهي که به بازار ارز داد، ميتواند با يک سازو کار منطقي واردات را آزاد کند حتي با سهميه بندي، کشته شدن اين فضا به نفع کشور نيست.
عزيزي با اشاره به قراردادهايي که با شرکتهاي خارجي براي توليد مشترک خود منعقد شده است و اثرگذاري ممنوعيت بر اين قراردها، گفت: ارتباط تجاري يک شبه اتفاق نميافتد، اما يک شبه خراب ميشود و اگر شرکتهاي خودروساز خارجي از کشور بروند به زودي بازگشتي نخواهند داشت، به دليل اينکه اين حضور نتيجه چندين مرحله تعامل و رايزني است که صورت گرفته است.
عضو هيات مديره انجمن واردکنندگان خودرو ادامه داد: از طرفي تاکنون بار اصلي اسقاط خودروهاي فرسوده نيز بر عهده واردکنندگان بود و با همين اتفاقي که افتاد، نوسازي ناوگان قفل شده است، همچنين در شرکتهاي وارداتي نيز شاهد تعديل نيرو بوديم که خود موجب بيکاري در جامعه ميشود.
وي با بيان اينکه خودرو خشتي از ديواره تجارت است که اگر آن را خارج کنيم مابقي بخشها نيز تجارتشان آسيب ميبيند تاکيد کرد: مهمترين نکته اين است که نبايد خودمان دچار خودتحريمي شويم.
عزيزي درباره تاثير قراردادهاي بسته شده با شرکتهاي خارجي براي توليد مشترک در موضوع اشتغالزايي گفت: توليد هر خودرو موجب اشتغال دوو نيم نفر را فراهم ميکندو بسته به تيراژ و سرمايه گذاري که اتفاق ميافتد، اشتغالزايي متفاوت خواهد بود اما، نکته مهم اين است که اگر خودرويي توليد شود ديگر وارد نخواهد شد که موضوع مهمي است، همچنين قابليت صادرات نيز از نکات مهمي است که در اين قرار دادها گنجانده شده است.
عضو هيات مديره انجمن واردکنندگان خودرو تصريح کرد: اگر مجريان قانون نگاه خودي و غير خودي نداشته باشند و واردکنندگان را هم جزو بخشي از پيکره اقتصادي کشور بدانند و جلسات بيشتر و مستمري با آنها برگزار کنند تا بتوان تصميمات معقولانه تري در اين زمينه گرفته شود.
همراهان عزيز، آخرين خبر را بر روي بسترهاي زير دنبال کنيد:
آخرين خبر در سروش
http://sapp.ir/akharinkhabar
آخرين خبر در ايتا
https://eitaa.com/joinchat/88211456C878f9966e5
آخرين خبر در بله
https://bale.ai/invite/#/join/MTIwZmMyZT
آخرين خبر در گپ
https://gap.im/akharinkhabar
بازار