نگاهی به وضعیت فعلی خودروهای چینی در بازار ایران
خراسان/ 10 سالي مي شود که خودروسازان چيني توانسته اند راهي را که در اواخر دهه 80 براي ورود به بازار ايران گشودند با سرعت بيشتري بپيمايند. اين خودروها که روزگاري با پسوندهايي همچون بي کيفيت و مانند آن ناميده مي شدند، اين روزها مي روند تا رفته رفته نامي در بين خودروهاي با کيفيت داخلي براي خود دست و پا کنند. شاهد اين موضوع، گزارش اخير ارزيابي کيفيت خودروهاي توليد داخل است که نشان مي دهد در خرداد ماه امسال، دومين خودروي توليد داخل چيني نيز به جمع چهار ستاره ها پيوسته است. البته موضوع به همين جا ختم نمي شود. به طوري که اگر خودروهاي وارداتي گران قيمت و جديد چيني ها را هم در نظر بگيريم (که تا چندي پيش واردات آن ها آزاد بود و احتمال آزادشدن مجدد آن بالاخره وجود دارد)، مي بينيم که اين خودروها تنه به تنه خودروهاي خارجي مي زنند. به طوري که اگر شما يکي از اين خودروها را در خيابان ببينيد شايد با يک خودروي اروپايي اشتباه بگيريد. امروز مي خواهيم با نگاهي به سابقه حضور چيني ها در بازار ايران، دو خودروي با کيفيت در اين دسته را معرفي کنيم. البته قدر مسلم است که نکات مثبت و منفي يادشده براي کليت خودروهاي چيني، نسبي است و در مجموع اين خودروها تا رسيدن به اعتبار و کيفيت خودروهاي مطرح شرقي و غربي هنوز فاصله دارند. نسل اول؛ نفوذ چيني هاي ارزان در بازار خروج محصولات محبوب دوو از بازار ايران در حدود 15 سال قبل، خيلي ها را چشم انتظار خودروهايي در آن سبک و سياق ها گذاشت. به ويژه در ميان خانواده دوو، دوو ماتيز کم مصرف و کم استهلاک، نظر مثبت خيلي ها را به خود جلب کرده بود. با اين حال، ورود خودروهاي چيني در کنار توليدات خودروسازان کهنه کارتري مانند پژو، به تدريج توانست اين خلأ بازار را پر کند. سرانجام در نيمه دوم و اواخر دهه 80، ام وي ام QQ چيني با عنوان 110، که در حقيقت کپي از دوو ماتيز بود، توانست تا حدي به نيازها براي يک خودروي جديد و به خصوص کم مصرف مانند ماتيز پاسخ دهد. بعد از ورود ام وي ام 110 چيني ها به تدريج خودروهاي بيشتري را با همکاري خودروسازان داخلي وارد بازار کردند. در اولين مرحله از اين نفوذ بازار مي توان به خودروهايي نظير ام وي ام 530، ليفان 520 و ليفان 620 اشاره کرد. به طور خلاصه مي توان ويژگي اين نسل از خودروهاي چيني را قيمت نسبتاً رقابتي، آپشن هايي با رنگ و بوي خودروهاي جديد و البته کيفيت نه چندان خوب آن ها در مقابل قديمي ترهاي کلاسيک ژاپني، کره اي و اروپايي معرفي کرد. صفات و ويژگي هايي که سال ها براي خودروهاي چيني به کار برده شد. امروزه عمده خودروهاي نسل اول چيني بازنشسته شده اند و تنها در بازار دست دوم حضور دارند. در اين باره جست وجوي دخل و خرج در اين بازار نشان مي دهد که به عنوان مثال ليفان 520 معمولي با تاريخ توليد 87 تا 89، در حدود 14.5 تا 17 ميليون تومان قيمت دارد. مدل جديدتر ليفان 520 با پسوند i، با تاريخ توليد بين 87 تا 92، در حدود 15.5 تا 22 ميليون تومان معامله مي شود. قيمت ليفان 620 که توليد آن تا سال 96 در حد 70 دستگاه پايين آمده است نيز براي مدل هاي 90 تا 95، در حدود 26.5 تا 40 ميليون تومان است. (طبيعي است که قيمت ها در بازار دست دوم، بسته به تميز بودن خودرو، مي تواند بسيار متغير باشد) اما در اين گروه، خودرويي نظير ام وي ام 110 با تغييراتي، توانسته است خود را در بازار سرپا نگه دارد. قيمت ام وي ام اسپرت جديد هم اينک در نمايندگي حدود 42 ميليون تومان بوده که در بازار با افت اندک، 40 ميليون تومان است. اين خودرو در بازار دست دوم نيز در مدل هاي 110 معمولي براي مدل هاي 84 تا 95 در حدود هفت ميليون و 750 هزار تا 17 ميليون و 200 هزار تومان قيمت گذاري مي شود. مدل 110 اسپرت نيز براي مدل هاي 94 تا 96 در حدود 31 ميليون و 500 هزار تومان معامله مي شود. نسل دوم چيني ها؛ اشغالگران «ميانه قد» در فضاي خالي بازار اما بعد از چندين سال چشاندن قيمت نسبتاً ارزان، طبيعي بود که خودروسازان چيني به مرحله جديدي از برآوردن انتظارات مشتريان داخلي بازار خودرو روي آورند. آن ها در تجربه اوليه خود در بازار ايران، به ذائقه مشتريان داخلي پي برده بودند. مشترياني که طالب خودروهاي جادار و خانوادگي بوده و از يکنواختي و امکانات رفاهي پايين خودروهاي داخلي خسته شده بودند. آن ها حتي حاضر بودند خودروهايي داشته باشند که به قيمت کاستن از برخي ويژگي هاي فني مانند شتاب و قدرت و ... آپشن هاي بيشتري داشته باشد. به عنوان مثال گيربکس اتوماتيک، امکاني بود که با ورود اين خودروها به بازار در بين توليدات داخلي باب شد. خلاصه اين که ترجمه اين خواسته ها در بازار خودروي ايران براي چيني ها، توليد خودروهايي در فضاي قيمتي بين خودروهاي توليدي داخل و خودروهاي وارداتي کره اي، ژاپني و اروپايي بود. يعني رقمي در حدود 50 تا 100 ميليون تومان به قيمت سال هاي 95 و شايد بخشي از سال 96. مي شود گفت استارت اين مرحله را ام وي ام ايکس 33 زد و در ادامه، خيل عظيم خودروهاي چيني از برندهاي مختلف به بازار ايران سرازير شدند. خودروهايي از برندهاي ام وي ام، جک، ليفان، جيلي، هايما، برليانس و چري با انواع متعدد خود، از اين دست هستند. امروزه بيشتر خودروهاي چيني در بازار، در اين دسته قرار گرفته و همان گونه که گفته شد، خودروهاي چيني نسل اول، انگشت شمار هستند. در هر حال اين خودروها هم اينک در دو دسته کلي سدان و کراس اور در بازار حضور دارند و البته عمده آن ها در نسخه گيربکس اتوماتيک نيز عرضه مي شوند. از دسته اول، مي توان به جک جي 5، ليفان 820، چري آريزو 5 و ... اشاره کرد. در دسته کراس اورهاي اتوماتيک نيز مي توان جک اس 5، چري تيگو 5، ام وي ام ايکس 33، ام وي ام ايکس 22، هايما اس 7 و چانگان سي اس 35 را نام برد. نگاهي به قيمت اين دسته از خودروها در بازار نشان مي دهد که با افزايش هاي اخير، قيمت اين دسته از خودروهاي چيني نيز در بازار رو به افزايش گذاشته و عملاً تا محدوده 150 ميليون تومان نيز پيش رفته است. به عنوان مثال هم اينک خودروهاي گروه برليانس، در بازار قيمتي بين 45 تا 75 ميليون تومان، ليفان شامل ايکس 50، ايکس 60 و 820 بين 88 تا 130 ميليون تومان، جک شامل اس 3 و اس 5، 100 و 153 ميليون تومان، هايما در دو نوع اس 5 و اس 7 به ترتيب حدود 120 و 148 ميليون تومان دارند. نسل سوم؛ تازه واردهاي با کيفيت مدت هاست بالاترين سطح کيفيت خودروهاي توليد داخل مربوط به خودروهاي رنوي توليد داخل يا چند خودروي ديگر نظير مزدا 3 بوده است. در اين ميان نتايج ارزيابي خودروها در ماه هاي اخير نشان مي دهد که عمده خودروهاي چيني و به خصوص نسل دوم اين خودروها (طبق تقسيم بندي گزارش حاضر)، تا سطح کيفيت سه ستاره پيش رفته بودند. با اين حال، در کنار تحولاتي که در فهرست خودروهاي با کيفيت در ماه هاي اخير رخ داده، دو خودروي چيني بسترن B30 و هاوال اچ 2 توانسته اند به بالاترين سطح حاضر کيفي خودروهاي داخلي يعني چهار ستاره راه پيدا کنند. بدين ترتيب مي توان گفت نسل سوم خودروهاي چيني با حفظ فاصله قيمتي با خودروهاي وارداتي در حال شکل گيري است. بسترن B30: اين خودرو يک سدان با ظاهر نسبتاً قابل قبولي است که کمتر از يک سال است وارد بازار ايران شده است. اين خودرو که از جهاتي شباهت هايي به برخي انواع هيونداي دارد، در قلب خود، از يک پيشرانه کاملاً چيني با حجم 1600 سي سي و قدرت 107 اسب بخار بهره مي برد که با يک گيربکس اتوماتيک 6 سرعته، نيروي خود را به چرخ ها منتقل مي کند. مصرف سوخت اين خودرو در برخي گزارش ها حدود 7 ليتر در 100 کيلومتر اعلام شده که مي تواند از 6 تا 8.5 ليتر در جاده يا شهر، تغيير کند. از مهم ترين آپشن هاي اين خودرو مي توان به فرمان برقي اشاره کرد. در مجموعه پيشرانه هم، به گزارش زوميت، ادواتي مثل سرسيلندر آلومينيوم، زمانبندي متغير سوپاپها (VCT)، تنظيم متناوب تراکم سوخت (IUPR)، ميل بادامک دوگانه (DOHC) و زنجير به جاي تسمه تايم، وجود دارند. در فضاي داخلي امکانات رفاهي نظير سانروف، کروز کنترل، سيستم مولتي مديا و رهياب ماهواره اي، قابل توجه است. اين خودرو همچنين از نظر امکانات ايمني از چندين سيستم ضد لغزش، ضد قفل، کنترل شروع حرکت در سربالايي، کنترل کشش در سطوح لغزنده و کنترل پايداري بهره مي برد که مي تواند اطمينان کاربر را از حرکت خودرو در پيچ هاي خطرناک و سطوح لغزنده بالا ببرد. هم اکنون بهمن موتور اين خودرو را با قيمت 69 ميليون و 850 هزار تومان در نمايندگي ها عرضه مي کند. اما با توجه به ويژگي هاي کيفي مثبت، اين خودرو در بازار، حدود 80 ميليون تومان معامله مي شود. از رقباي قيمتي اين خودرو در شرايط کنوني بازار مي توان به دنا پلاس توربو اشاره کرد که ايران خودرو آن را با قيمت 58 ميليون تومان عرضه مي کند. با اين حال اين خودرو با قدرت و توان بيشتر و نيز بهره مندي از شبکه خدمات جانبي ايران خودرو، در بازار با قيمتي در حدود 79 ميليون و 500 هزار تومان به فروش مي رسد. اگر چه نسخه تنفس طبيعي دنا پلاس، سه ستاره کيفي ارزيابي شده است، اما در خصوص سطح کيفي نسخه توربوي آن اطلاعي در دست نيست. هاوال اچ 2: شايد کمتر کسي فکر مي کرد که اين خودروي تازه وارد چيني بتواند به زودي روي سکوهاي برتر کيفي خودروهاي توليد داخل ايران بنشيند. هاوال اچ 2 بر خلاف بسترن 30 B ، خودرويي از نوع کراس اور بوده که بهمن موتور آن را با قيمت 104 ميليون تومان طي امسال روانه بازار کرد. هم اينک اين خودروي تازه وارد در بازار قيمتي معادل با 148 ميليون تومان دارد. اين خودرو برخلاف برخي رقباي ديگر چيني، ظاهر نسبتاً به روزي داشته و رگه هايي از شباهت با برخي خودروهاي ژاپني در طراحي آن به چشم مي خورد. همچنين مي توان برخلاف برخي خودروهاي ديگر چيني، نماي عقب اين خودرو را قابل قبول دانست. موضوعي که آن را تا حدي شبيه جک اس 5 نشان مي دهد. اين خودرو با موتور 1.5 ليتري توربوشارژ و گيربکس اتوماتيک 6 سرعته پا به بازار گذاشته است که قدرتي معادل با 141 اسب بخار داشته و شتابي معادل با 11.5 تا 12 ثانيه دارد. ميانگين مصرف سوخت اين خودرو حدود 7.5 ليتر اعلام شده است که البته به نظر مي رسد مقداري بيشتر باشد. از نظر آپشنهاي رفاهي و ايمني هم ميتوان از کراساور هاوال رضايت داشت. از آپشن هاي اين خودرو مي توان به سيستم تهويه اتوماتيک دو گانه، سانروف، سيستم جلوگيري از برخورد با مانع حين بالا رفتن شيشه راننده، نمايش فشار باد لاستيک ها(TPMS) به صورت نمايش لحظه اي(Active)، دوربين کمک پارک روي آينه جانبي براي رويت نواحي کور، نمايشگر لمسي 8 اينچي و سيستم GPS اشاره کرد. همچنين امکانات ايمني اين خودرو نيز وضعيت خوبي دارد. به طوري که مي توان از انواع سيستم هاي ترمز و کنترل لغزش و نيز کنترل خودرو در سربالايي در اين باره نام برد. در مجموع، ميتوان ادعا کرد که خودروي مورد بحث از کيفيت قابل قبولي براي استفاده روزانه برخوردار است و به لطف طراحي مناسب، برتريهاي مهمي نسبت به رقبا در بازار ايران دارد. از رقباي قيمتي اين خودرو مي توان به جک اس 5 اتوماتيک اشاره کرد که قيمت نمايندگي آن 123 ميليون بوده و اين خودرو در بازار حدود 153 ميليون تومان به فروش مي رسد. هايما اس 7 توربو شارژ نيز ديگر رقيب قيمتي هاوال اچ 2 است که ايران خودرو آن را با قيمت 104 ميليون تومان به بازار عرضه مي کند، با اين حال اين خودرو نيز در حدود 148 ميليون تومان در بازار معامله مي شود. نسل چهارم؛ دورگه هايي در تعقيب اروپايي ها در کنار نسل هاي سه گانه خودروهاي چيني که تاکنون نام برده شد، بايد از خودروهاي جديدتر چيني نام برد که بيشتر به صورت وارداتي وارد بازار ايران شده اند اما ديگر قصد ماندن در فضاي بين خودروهاي ايراني و وارداتي ها را ندارند و به طور مستقيم وارد رقابت با خودروهاي وارداتي پر فروش و تراز اول جهاني شده اند. بورگوارد آلماني-چيني از اين دسته خودروها به شمار مي رود. اين خودروها به نظر مي رسد کم کم در آينده و با فرض برداشته شدن محدوديت واردات، خودروهاي کره اي، ژاپني و فرانسوي را به چالش فرا مي خوانند. طراحي جذاب، موتورهاي قدرتمند و کيفيت ساخت خوب، از ويژگي هاي اين خودروهاست که به نظر مي رسد بايد منتظر رقابت آن ها در آينده بازار خودرو به خصوص پس از محدود شدن حضور اروپايي ها در بازار خودروي ايران باشيم. همراهان عزيز، آخرين خبر را بر روي بسترهاي زير دنبال کنيد: آخرين خبر در سروش http://sapp.ir/akharinkhabar آخرين خبر در ايتا https://eitaa.com/joinchat/88211456C878f9966e5 آخرين خبر در بله https://bale.ai/invite/#/join/MTIwZmMyZT آخرين خبر در گپ https://gap.im/akharinkhabar