پدال نيوز/ در چنين شرايطي عملا مصرفکنندههاي واقعي به حاشيه رانده شده و قدرت خريد آنها شديدا کاهش يافته است. به همين بهانه و در نوشتار پيشرو، به بررسي چند خودرو خواهيم پرداخت که تا حدودي از گزند واسطهگري چند وقت اخير مصون مانده و ميتوانند گزينههاي مناسبي براي مصرفکنندههاي واقعي باشند. هرچند تعداد قابل توجهي از خودروهاي لوکس کارکرده نيز مشمول اين شرايط ميشوند اما به همان علتي که در بالا اشاره شد (کاهش قدرت خريد مشتريان)، سعي شده تا بيشتر به گزينههاي ارزانتر و قابل دسترستر براي عموم پرداخته شود.
جديدترين محصول ملي سايپا برخلاف انتظار، با استقبال گسترده خريداران مواجه نشد اما همين موضوع باعث شد تا دست واسطهها از بازار آن کوتاه شده و کوئيک به گزينهاي مناسب براي خريداري بدل شود. قلب تپنده کوئيک همان نمونه تنفس طبيعي 1.5 ليتري است که قبلا در خانواده تيبا و ساينا نيز مورد استفاده قرار گرفته بود. اين پيشرانه با توليد حداکثر قدرت 87 اسب بخار و حداکثر گشتاور 128 نيوتنمتر، نيروي خود را از طريق يک گيربکس اتوماتيک ضريب متغير (CVT) به محور جلو انتقال ميدهد. از نظر سطح آپشنها نيز کوئيک با تجهيز به مواردي همچون کيلس استارتر، مانيتور 7 اينچي لمسي به همراه نويگيشن (GPS)، تهويه مطبوع ديجيتال، فرمان با نيروي کمکي الکتريکي، کروز کنترل به همراه محدودکننده (ليميتر) سرعت، دوربين ديد عقب، سنسور فشار باد لاستيکها (TPMS)، ديلايت و... به نسبت رده قيمتي خود در سطح خوبي قرار داشته و کاملا راضيکننده است. در مجموع کوئيک با توجه به وجود گيربکس اتوماتيک و فرمان برقي، خودرويي مناسب براي رانندگيهاي روزمره شهري محسوب ميشود ضمن آنکه تجهيزات رفاهي نسبتا کاملي داشته و به نسبت ابعاد خود، فضاي داخلي مناسبي را به سرنشينان عرضه ميکند اما در مقابل، شتابگيري چندان مناسبي نداشته، کيفيت داشبورد خودرو چندان رضايتبخش نبوده و مصرف سوخت آن به نسبت حجم و توان پيشرانه کمي بالاست. آخرين قيمت اعلام شده براي کوئيک از سوي سايپا (که مربوط به اواخر ارديبهشت ماه سال جاري است)، 42 ميليون و 89 هزار تومان بوده و هماکنون ميتوان نمونههاي صفر کيلومتر آماده تحويل آن را در بازار آزاد با مبلغي بين 45 تا 48 ميليون تومان خريداري کرد.
برليانس C3 کراس
جديدترين محصول برليانس در بازار کشور، برليانس C3 کراس است که در ابتدا، توسط پارس خودرو با دو نوع پيشرانه 1.5 و 1.65 ليتري (هر دو پيشرانه متصل به گيربکس 4 سرعته اتوماتيک) به بازار عرضه ميشد اما مدتي است که توليد نمونه مجهز به پيشرانه 1.5 ليتري خاتمه يافته و اين هاچبک قدبلند چيني تنها با پيشرانه 1.65 ليتري قابل خريداري است. پيشرانه مذکور با توليد حداکثر قدرت 114 اسب بخار و حداکثر گشتاور 154 نيوتنمتر، مصرف سوختي برابر با 7.5 ليتر در هر 100کيلومتر در سيکل ترکيبي دارد. C3 کراس از نظر سطح تجهيزات رفاهي و ايمني نيز در سطح خوبي قرار داشته و روي آن شاهد مواردي همچون سيستم چندرسانهاي مجهز به 6 عدد بلندگو و نويگيشن (GPS)، کيلس استارتر، سانروف، تهويه مطبوع دستي، سنسور پارک عقب، پاور ويندوز، روکش چرمي غربيلک فرمان، ترمز ABS+EBD، 2 عدد ايربگ و... هستيم. در مجموع، C3 کراس از مزايايي همچون فضاي داخلي قابل قبول به نسبت ابعاد و کلاس خودرو، هندلينگ مناسب، طراحي ظاهري بهروز و سطح مناسب آپشنها برخوردار است اما در مقابل، کيفيت مجموعه داشبورد آن چنگي به دل نزده و افت قيمت نمونههاي کارکرده آن به نسبت رقباي غيرچيني بالاتر است. قيمت کنوني C3 کراس از سوي پارس خودرو، 67 ميليون و 796 هزار تومان است که در بازار آزاد ميتوان نمونههاي صفرکيلومتر آن را با قيمتي بين 70 تا 72 ميليون تومان خريداري کرد. ناگفته نماند که هنوز تعداد قابل توجهي از نمونههاي صفر کيلومتر H320 کراس مجهز به پيشرانه 1.5 ليتري 103 اسب بخاري نيز در بازار موجود هستند که ميتوان با هزينهاي بين 66 تا 69 ميليون تومان به سراغ آنها رفت.
پژو 206 تيپ 2
پژو 206 نياز چنداني به معرفي ندارد چراکه در 2 دهه اخير، هميشه يکي از محبوبترين خودروهاي بازار کشور بوده و توسط اقشار مختلف جامعه مورد استفاده قرار گرفته است. چند سالي است که 206 تنها در تيپهاي 2 و 5 توليد ميشود که نمونه تيپ 2، مجهز به پيشرانه 1.4 ليتري TU3A با حداکثر قدرت 75 اسب بخار و حداکثر گشتاور 118 نيوتنمتر است. پيشرانه مذکور با اتصال به يک گيربکس 5 سرعته دستي، ضمن مصرف 6.4 ليتر سوخت در هر 100کيلومتر در سيکل ترکيبي، شتاب صفر تا صد 14.1 ثانيه و حداکثر سرعت 170 کيلومتر بر ساعت را براي اين فرانسوي مقيم ايران به ارمغان ميآورد. تيپ 2 از تجهيزاتي همچون تهويه مطبوع دستي، فرمان هيدروليک، شيشه بالابر برقي رديف جلو، سنسور پارک عقب، 2 عدد ايربگ و... بهره ميبرد که ليست چندان کاملي نيست اما براي استفادههاي روزمره قابل قبول است. 206 از طراحي ظاهري مناسب، ابعاد قابل قبول براي استفادههاي شهري، هزينههاي نگهداري پايين و بازار دست دوم مناسب برخوردار است اما در مقابل، فضاي رديف عقب و صندوق بار آن چندان مناسب مسافرت نبوده و نسبت به برخي خودروهاي اين رده قيمتي، کاستي امکانات رفاهي در آن مشهود است. آخرين قيمت اعلامشده از سوي ايران خودرو براي 206 تيپ 2، مبلغ 36 ميليون و 286 هزار تومان است که ميتوان با نرخي بين 37.5 تا 40 ميليون تومان به سراغ يکي از نمونههاي آماده تحويل آن در بازار آزاد رفت. البته اگر خواهان نمونه تيپ 5 هستيد، بايستي بدانيد که اختلاف قيمت کارخانه و بازار آزاد تيپ مذکور نسبت به تيپ 2 بيشتر است.
سورن ELX
سورن به عنوان نمونه بهسازيشده سمند، سال 1386 معرفي و به بازار عرضه شد. اوايل دهه 90 نيز شاهد معرفي نمونه جديد سورن با پسوند ELX بوديم که با تغيير در طرح جلوپنجره، داشبورد جديد و اضافهشدن برخي امکانات رفاهي به بازار آمد. در نهايت، در سال 1395 ايران خودرو اولين پيشرانه توربو خود را روي اين خودرو نصب کرد تا نمونه توربو سورن ELX متولد شود. البته ما در اينجا قصد پرداختن به نمونه توربو را نداشته و نمونه تنفس طبيعي را مد نظر داريم. سورن از پيشرانه EF7 مشترک با سمند و دنا بهرهمند است که اين پيشرانه 1.65 ليتري با حداکثر قدرت 115 اسب بخار و حداکثر گشتاور 159 نيوتنمتر، با اتصال به يک گيربکس 5 سرعتهدستي، ضمن مصرف 7.5 ليتر سوخت در هر 100کيلومتر در سيکل ترکيبي، شتاب صفر تا صد 12 ثانيه و حداکثر سرعت 190 کيلومتر بر ساعت را براي اين اسب ايراني به ارمغان ميآورد. سورن ELX از تجهيزات مناسبي همچون تهويه مطبوع اتوماتيک، آينههاي جانبي تاشو برقي، چراغهاي عقب LED، تنظيم برقي پشتي صندليهاي جلو، بلوتوث، ترمزهاي ديسکي در هر دو محور مجهز به ABS+EBD، 2 عدد ايربگ و... بهره ميبرد که به نسبت رقباي همقيمت، قابل قبول است. علاوه بر آپشنهاي مناسب، ميتوان از مواردي همچون فضاي مناسب کابين و صندوق بار و سواري نرم نيز به عنوان نقاط قوت سورن ELX ياد کرد. اما در مقابل، مشکل هميشگي پيشرانههاي EF7 يعني کمبود تعميرکار ماهر در بسياري از شهرستانها، گراني برخي قطعات پيشرانه، کابين نسبتا پر سروصدا و بازار دست دوم ضعيف (نسبت به برخي خودروهاي همرده مانند پژو پارس و تندر 90) از نقاط ضعف اين خودرو هستند. آخرين قيمت اعلامي ايران خودرو براي سورن ELX، 41 ميليون و 128 هزار تومان بوده که قيمت بازار آزاد نمونههاي آماده تحويل نيز تفاوت چنداني با قيمت کارخانه نداشته و ميتوان با قيمتي بين 40 تا 44 ميليون تومان مالک يک سورن ELX با پيشرانه تنفس طبيعي شد.
دنا
ديگر محصول ملي ايران خودرو از اواخر سال 1393 مهمان بازار ايران است و به لطف ظاهر بهروزتر و آپشنهاي کاملتر نسبت به ديگر خودروهاي داخلي، با استقبال مناسبي از سوي خريداران مواجه شده است. اما ايران خودرو خيلي زود دريافت که براي رقابت با خودروهاي چيني، نياز به بهروزرساني دنا دارد و بر اين اساس دنا پلاس در سال گذشته معرفي و به بازار عرضه شد. عرضه دنا پلاس باعث شد تا تقاضا براي نمونه معمولي دنا پايين بيايد و واسطهگري در بازار خودرو مذکور، رونق چنداني نداشته باشد. دنا نيز از پيشرانه EF7 و گيربکس 5 سرعته دستي بهرهمند بوده و مشخصات فني ذکر شده براي سورن، براي دنا نيز صادق است. البته به دليل تفاوت در وزن دو خودرو، برخي تفاوتها در مشخصات فني ديده ميشود. به عنوان مثال، شتاب رسمي دنا، 1.5 ثانيه ضعيفتر از سورن و برابر 13.5 ثانيه است. از نظر سطح امکانات رفاهي و ايمني نيز هرچند دنا پلاس را ميتوان مجهزترين خودرو داخلي دانست اما دنا معمولي نيز به هيچوجه دستوپا بسته نبوده و موارد مناسبي مانند سيستم چندرسانهاي مجهز به مانيتور لمسي و نويگيشن (GPS)، تهويه مطبوع اتوماتيک، کروز کنترل، تنظيم برقي صندليهاي جلو، آينههاي جانبي تاشو برقي، بلوتوث، ترمز ABS+EBD، 2 عدد ايربگ و... را ارائه ميکند. دنا علاوه بر آپشنهاي مناسب، هندلينگ و شتاب نسبتا مناسبي نيز داشته و بازار دست دوم قابل قبولي دارد اما در مقابل، فضاي کابين و نرمي سواري آن نسبت به خانواده سمند، در جايگاه پايينتري قرار ميگيرد. قيمت فعلي دنا که از سوي ايران خودرو اعلام شده، برابر با 46 ميليون و 989 هزار تومان است. در بازار آزاد نيز ميتوان نمونههاي صفر کيلومتر آن را با مبلغي بين 45 تا 50 ميليون تومان خريداري کرد.
بازار