دنده/ عمر اولین سرى باترى خودروهاى برقى و هیبریدى در حال تمام شدن است ولى هنوز محل مناسبى براى دفن این زباله ها پیدا نشده است. اما ممکن است از این باترى ها در موقعیت هاى دیگر استفاده شود.
باترى هاى لیتیوم یون جدا شده از خودروها و اتوبوس ها را مى توان به مدت ٧ تا ١٠ سال دیگر نیز مور استفاده قرار داد. مى توان از آنها در موارد دیگر تأمین انرژى و یا در تأمین مواد اولیه استفاده کرد.

بر اساس داده هاى منتشر شده از Bloomberg NEF تا آخر سال ٢٠٢٥، به تعداد ٣/٤ میلیون زباله ى پک باترى وجود خواهد داشت. همچنین این تعداد تا آخر امسال به ٥٥ هزار خواهد رسید. پس باید به سرعت راه حلى براى این زباله ها پیدا کرد.

حدودا نیمى از خودروهاى برقى در چین به فروش مى رسند. در ماه آگوست قوانینى تنظیم شد تا خودروسازان مسئولیت زباله هاى این باترى ها را به عهده بگیرند. اتحاده ى اروپا براى این مشکل قوانینى دارد و انتظار مى رود ایالات متحده نیز از این قوانین پیروى کند.

شرکت جنرال موتور ، بى ام و، تویوتا و بى واى دى در تلاش هستند تا بتوانند راه حلى براى این باترى ها پیدا کنند تا بتوانند دوباره و در جایى دیگر از آنها استفاده کنند. این کار باعث تولید درآمد دوم براى یک محصول و کاهش قیمت این باترى ها خواهد شد.

یوهان استیرنبرگ، مدیر اجرایى شرکت سوئدى Box of Energy Ab که با پورشه و ولوو همکارى دارند، معتقد است:” سازندگان خودرو در آینده مشکلات زیادى خواهند داشت و در حال حاضر شاهد یکى از آنها هستیم. حجم زیاد زباله هاى باترى ها. هم اکنون برنامه هایى براى استفاده ى دوباره از این باترى ها وجود دارد.”
‏ BNEF پیش بینى کرده است که با گذشت دهه ها تقاضا براى باترى خودروهاى برقى روز به روز بیشتر مى شود و تا سال ٢٠٣٠ این تقاضا ٢٥ برابر خواهد شد و خودروها به عنوان بزرگترین مصرف کننده ى باترى هاى لیتیوم یونى خواهند بود.

تا سال ٢٠٤٠ نیمى از خودروهاى نو و یک سوم ناوگان جهانى یعنى برابر با ٥٥٩ میلیون وسیله ى نقلیه برقى خواهند بود. به گفته BNEF تا سال ٢٠٥٠ شرکت ها، ٥٥٠ میلیارد دلار در زمینه ذخیره سازى باترى خانگى، صنعتى و شبکه اى سرمایه گذارى خواهند کرد.
سیسیل سوبله، مدیر اجرایى بخش EV رنو اظهار کرد:”باترى مصرف شده اى که از خودروها خارج مى شود باز هم قسمتى از جهان انرژى خواهد شد.”
اگرچه تاکنون کمپانى هاى زیادى وارد این پروژه شده اند، اما بزرگترین تولید کننده ى خودروهاى برقى آمریکا، تسلا از این پروژه استقبال نکرده است. پالو آلتو معتقد است که به احتمال زیاد باترى خودروهاى آنها بعد از گذشت ١٠ تا ١٥ سال استفاده، دیگر قابل استفاده نیستند و تمرکز آنها بیشتر بر روى بازیافت مواد اولیه است.
ممکن است این باترى ها در هنگام استفاده ى دوباره کارایى اولیه را نداشته باشند، اما همچنان نسبت به خارج کردن موادى مانند کبالت و … از آنها ساده تر است.اگر یک خودرو با یک بار شارژ کامل مسیر کمترى را نسبت به قبل طى کند نشان دهنده ى کاهش عملکرد بهینه ى یک باترى است. باترى وسایل نقلیه ى EV در خودروهایى که مورد مصرف خانواده ها است به صورت میانگین هر ١٠ سال یکبار و در اتوبوس ها تاکسى ها هر ٤ سال یکبار باید تعویض شوند.

باترى هایى که قرار است دوباره مورد استفاده قرار گیرند ممکن است براى خودروها مناسب نباشند اما براى وسایلى که احتیاج به ذخیره ى انرژى کمترى دارند مانند، پنل هاى خورشیدى و توربین هاى بادى بسیار مناسب هستند و قیمت بسیار کمترى دارند.

هانس اریک، بنیانگذار مرکز تحقیقات و مشاوره ذخیره انرژى دایره اى در لندن، معتقد است:”یک باترى لیتیوم یون هرگز نمیمیرد. درست مانند این است که شما باترى قلیایى را از چراغ قوه خارج کنید و براى استفاده ى دوباره در یک ریموت کنترل قرار دهید.”
ملین باور دارد، تا سال ٢٠٢٥ حدود سه چهارم باترى هاى EV مصرفى، مورد استفاده ى مجدد قرار مى گیرند و سپس مواد خام آنها بازیافت مى شود. این به این معناست که خودروسازان و تولید کنندگان باترى مى توانند از یک پک باترى بارها استفاده کنند.

‏ Box of Energy لندن و Relectrify Pt در ملبورن از جمله کسانى هستند که در این پروژه با تعداد زیادى از خودروسازان همکارى مى کنند.در غرب سوئد در زیر زمین هاى سه آپارتمان جعبه هاى انرژى به اندازه ى یخچال هاى بزرگ قرار دارند و هر کدام باترى هاى مصرف شده ى ٢٠ ولوو هستند. این جعبه هاى انرژى از طریق پنل هاى خورشیدى موجود در سقف آپارتمان ها شارژ مى شود و براى تأمین برق چراغ ها و آسانسور مناطق مشترى آپارتمان ها استفاده مى شود.

لنارت نورد، مسئول این آپارتمان ها مى گوید:”این سیستم تاکنون بدون هیچ مشکلى کار کرده است.”
این تکنولوژى مى تواند میزان مصرف برق را تا یک سوم کاهش دهد. گفته مى شود Powervault قصد دارد در تابستان امسال تا از باترى هاى رنو براى خانه ها و مدارس استفاده کند.

جف هاردى ٤٤ ساله، در تراس خانه ى خود در جنوب شرقى لندن یکى از این پاور یونیت ها را قرار داده است و انتظار مى رود سالانه حدود ١١٠ پوند در هزینه ها صرفه جویى شود.هاردى گفت:”ساخت باترى هاى EV تأثیرات زیادى بر محیط زیست مى گذارد و استفاده ى دوباره از آنها مى تواند این تأثیر را بیشتر کند.
سایزهاى بزرگتر این یونیت هاى انرژى سودآورى بیشترى دارند. قرار است به زودى باترى هاى نیسان لیف در خیابان هاى شهر ساحلى Namie ژاپن مورد استفاده قرار بگیرند.
تام ژائو، مدیر بخش فروش جهانى بخش خودروهاى برقى BYD معتقد است که این باترى ها بعد از اینکه از خودروها خارج شوند مى توانند حدود ٥٠ تا ٧٠ درصد حجم قبلى خود برق ذخیره کنند.



همراهان عزیز، آخرین خبر را بر روی بسترهای زیر دنبال کنید:
آخرین خبر در سروش
http://sapp.ir/akharinkhabar
آخرین خبر در ایتا
https://eitaa.com/joinchat/88211456C878f9966e5
آخرین خبر در بله
https://bale.ai/invite/#/join/MTIwZmMyZT
آخرین خبر در گپ
https://gap.im/akharinkhabar