برای مشاهده نسخه قدیمی وب سایت کلیک کنید
logo

برقی ها پایان دهنده سلطه خودروهای سوخت فسیلی

منبع
بروزرسانی
برقی ها پایان دهنده سلطه خودروهای سوخت فسیلی
خودرو کار/ خودروهاي برقي در مقايسه با خودروهاي مصرف کننده سوخت فسيلي، بسيار پاک تر و مناسب جهت تحقق حياتي عاري از آلايندگي هستند. بازار خودروهاي برقي روز به روز در حال رونق است و حضور اين دوست داران محيط زيست در اقصي نقاط دنيا نيز نسبت به گذشته پررنگ تر شده است. حال سوال اينجاست که چه مدت طول مي کشد تا اين خودروها در سراسر دنيا مورد اقبال واقع شوند و بر سلطه ي خودروهاي سوخت فسيلي و تداوم آلوده ساختن محيط زيست توسط آنها پايان دهند؟ توليد و عرضه باتري هاي ليتيوم يون براي خودروهاي برقي رشد قابل توجهي را نشان مي دهد و حتي توليد اين باتري مي تواند تحت کنترل يک بخش جديد در اين صنعت قرار گيرد. استفاده از باتري هاي ليتيوم يون در دوازده سال گذشته در صنايع مختلف کاربرد بسياري در توليد ابزار و وسايل تمام برقي داشته است و اين رونق باعث شد در سال 2006 ميلادي براي نخستين بار در خودروهاي برقي نيز از باتري هاي ليتيوم يون استفاده شود. حال شاهد اين هستيم که ساخت باتري هاي ليتيوم يون به بخش مهمي در صنعت خودروسازي بدل شده است. در سال 2006 که خودروهاي برقي مجهز به باتري هاي ليتيوم يون شدند، حداقل به بازه زماني هشت ساله نياز بود که اين سبک خودروهاي برقي در جهان شناخته شده و رايج شوند. طي اين مدت زمان، خودروهاي برقي تنها 15 هزار مگاوات انرژي را در سراسر جهان مصرف کرده اند. کاملا واضح است که دخيره و مصرف اين ميزان انرژي با روي کار آمدن باتري هاي ليتيوم يون محقق شده است؛ باتري هايي که از سال 2014 تا 2017 ميلادي در بازه اي 3 ساله موفق به 4 برابر کردن آمار انرژي مورد استفاده به ميزان 71 هزار مگاوات شدند. بي شک از سال 2014 تا 2017 ميلادي دو دليل مهم در رونق خودروها برقي وجود دارد؛ يکي رسوايي آلايندگي خودروهاي ديزل گروه خودروسازي فولکس واگن که موجب بي اعتمادي مردم جهان به اين خودروها شد و ديگري نيز فعاليت هايي که بر کاهش انتشار گاز کربن دي اکسيد تاکيد داشتند. ممنوعيت هاي تردد خودروهاي ديزل و بنزيني يکي پس از ديگري در کشورهاي اروپايي مطرح شد و همين باعث شد تا خودروسازان رويه اي جديد براي پاسخ به نياز بازار در سالهاي آينده، که با ممنوعيت و کاهش اقبال از خودروهاي سوخت فسيلي همراه است، اتخاذ کنند. گرچه برهه زماني 2014 تا 2017 ميلادي نقطه عطفي در تاريخ روي کار آمدن خودروهاي برقي و باتري هاي ليتيوم يون است، اما سال 2016 را نقطه اوج مي دانند زيرا در اين سال بود که 50 درصد باتري هاي ليتيوم يون توليد در دنيا توسط خودروهاي برقي مورد استفاده قرار گرفت. بدين ترتيب خودروسازان به مشتري اصلي شرکت هاي توليد کننده باتري ليتيوم يون تبديل شدند. کارشناسان بر اين باورند که استفاده و رونق خودروهاي برقي با باتري هاي ليتيوم يون در دنيا تا 5 سال آينده روندي به مراتب صعودي تر برهه طلايي 3 ساله مذکور خواهد داشت. همچنين روز به روز با روي کار آمدن خودروهاي برقي بيشتر به بازار، ميل به داشتن محيط زيستي فاقد آلودگي به زودي فروش خودروهاي بنزيني و ديزل را به حداقل رسانده و گذشت زمان با مرگ تدريجي خودروهاي مصرف کننده سوخت فسيلي همراه خواهد بود.
اخبار بیشتر درباره
اخبار بیشتر درباره