تاثیر کولر خودرو در کاهش تصادفات
خودرو کار/ استفاده اشتباه از سيستم تهويه خودرو، عدم سلامت رانندگي را در پي داشته و يکي از عوامل موثر در تصادفات در ماه هاي گرم سال است. وجود کولر به حل مشکل گرما در ماه هاي گرم سال، حداقل در داخل ساختمان ها و خودروها پايان داده است و از اين لحاظ ابزاري سودمند براي انسان ها به شمار مي رود. حال اما استفاده ناصحيح از کولر خودرو مي تواند خود پيامدهاي جبران ناپذير در رانندگي داشته باشد. تفاوت دماي 25 درجه اي با دماي 35 درجه اي در داخل کابين خودرو، کاهش 20 درصدي تاثيرات سوء را در پي دارد و حال اين در وضعيتي است که تاثيرات همين دماي 35 درجه اي با وجود 0.5 درصد الکل در داخل خون انسان برابري مي کند تا نشان از تحت تاثير قرار داشتن هوشياري ودقت راننده از ميزان درجه هوا داشته باشد. بدين ترتيب تازه بودن هوا و ميزان درجه دما براي رانندگي از اهميت برخوردار است. طراحي سيستم تهويه براي مدل هاي مختلف خودرو تقريبا مراحلي 3 ساله را طي مي کند و خودروسازان در طول اين زمان عملکرد کانال ها و خروجي هاي سيستم تهويه را به صورت سه بعدي مورد بررسي و آناليز قرار مي دهند. يکي از اين مراحل شبيه سازي جهت گردش هوا براي تحقق ايده آل ترين حالت آن است تا بهترين عملکرد و صحيح ترين تاثيرات را بر سرنشينان و راننده داشته باشند. حال اما باز هم اين خود رانندگان هستند که در استفاده از سيستم تهويه هوا خودروها دچار خطا مي شوند. در اين گزارش به رايج ترين اشتباه ها و نکاتي که بازدهي بيشتر کولر را در پي دارند خواهيم پرداخت؛ در مواقع ورود به خودرو کولر را در درجه آخر قرار ندهيد در ماه هاي گرم، دماي خودروي پارک شده در زير نور خورشيد تا 60 درجه افزايش مي يابد و کافي با چند اقدام ساده دما را ظرف نيم ساعت به 25 درجه کاهش داد، اما اين اقدامات شامل شروع به کار سريع کولر آن هم بر روي درجه آخر نيست. نخستين پيشنهاد اين است که درب يا شيشه هاي خودرو را براي چند دقيقه باز نگهداريد تا گرماي داخل به شيوه طبيعي کاهش يابد. سپس مي توان داخل ماشين نشست و کولر را روي درجه متوسط روشن کرد. نتظيم صحيح دريچه هاي کولر شايد بارها بيش آمده که هواي خنک خروجي انتظار سرنشينان را برآورده نمي کند و تنها چاره افزايش درجه کولر به نظر مي رسد. اما در واقع اينطور نيست و کافي است دريچه هاي هواي خروجي را اندکي شخصي سازي کرد تا در عملکرد کولر در خنک سازي محيط داخل خودرو بهبود حاصل شود. بهترين حالت نيز قرار دادن منافذ دقيقا رو به روي صورت سرنشين و راننده نيست بلکه بهتر است منافذ در جهات بالا قرار گيرند تا گردش هوا به بهترين نحو صورت گيرد و هواي خنک به همه سرنشينان برسد. سرويس کردن به موقع سيستم تهويه هوا بسياري از مشکلات کولر خودروها از عدم بررسي هاي دوره اي کولر و سرويس نکردن آن است. در صورتي که استانداردها از تعويض فيلتر گرده کولر پس از هر 15 هزار کيلومتر سخن مي گويند.