استاندارد خودروها فراموش شد!
ايسنا/ يکماه از وعده سازمان ملي استاندارد ايران مبني بر اجراي فاز دوم استانداردهاي ۸۵گانه گذشت و همچنان مشخص نيست که خط توليد کدام خودروها در اين مرحله متوقف ميشود. در حالي که قرار بود در ابتداي تيرماه سال جاري، اجراي فاز دوم استانداردهاي ۸۵گانه خودرويي در دستور کار قرار گيرد و استانداردهاي خودرويي از ۶۱ به ۶۳ مورد ارتقا يابد اما سازمان استاندارد ايران عليرغم گذشت يکماه از موعد تعيين شده، موضعگيري در اين رابطه نداشته و برخلاف مرحله اول مشخص نيست که قرار است چه تعداد خودرو با توقف خط توليد روبرو شوند. در مرحله اول اجراي فاز اول استانداردهاي ۸۵گانه خودرويي که قرار بود ۶۱ استاندارد خودرويي مدنظر قرار گيرد، سازمان ملي استاندارد ايران در موعد مشخص و در ابتداي ديماه سال ۱۳۹۶ اسامي ۲۵ خودروي سواري و سنگين جادهاي را منتشر و اعلام کرد که بايد خط توليد آنها متوقف شود. چهارم ديماه سال گذشته بود که توليد و واردات برخي از خودروهاي غير استاندارد از جمله خودروهاي MVM ۳۱۵ سدان، MVM ۵۵۰، تيگو ۵، سايپا ۱۳۱ و سايپا ۱۳۲ دوگانه سوز، سايپا ۱۴۱ بنزيني و دوگانه سوز، آريو ۱۵۰۰ سي سي، پژو پارس با موتور XUM، وانت تک کابين و دو کابين مزدا بنزيني و دوگانه سوز، کارا ۱۷۰۰(بنزيني و دوگانه سوز)، آسا B ۵۰F، ليفان ۶۲۰، ليفان X۵۰، ليفان X۶۰، جک J۵، هيونداي i۱۰ از دستور کار خودروسازان خارج شد. علاوه بر خودروهاي سواري اعلام شده، خودروهاي سنگين کشنده نيمه تريلر آکسور مدل ۱۸۴۳ LS، کاميون فاقد اتاق بار دانگ فنگ مدل K۱۰۵۱S، کشنده نيمه تيريلر اسکانيا مدل R۴۴۰LA، کشنده نيمه تريلر اسکانيا مدل R۴۶۰LA کشنده نيمه تريلر FAW مدل J۶-CA ۴۲۵۰ کشنده نيمه تريلر FAW مدل J۶-CA۴۱۸۰ و اتوبوس بين شهري درسا با موتور اسکانيا dc ۱۳۱۰۷ خودروهاي سنگيني هستند که از ابتداي آذرماه سال جاري بر اساس مصوبه مربوط به توقف خط توليد خودروهاي غيراستاندارد با توقف خط توليد روبرو شدند. اسفند ماه سال ۱۳۹۵ بود که سازمان ملي استاندارد ايران از افزايش تعداد استانداردهاي خودرويي از ۵۵ به ۸۵ مورد خبر داد و اعلام کرد که براساس تفاهمنامهاي بين اين سازمان و وزارت صنعت، معدن و تجارت ارتقاي اين استانداردها از نظر تعداد و کيفيت مطرح شده است؛ موضوعي که بر اساس مصوبه شوراي سياستگذاري خودرو با حضور وزير وقت صنعت، معدن و تجارت، رييس سازمان ملي استاندارد، خودروسازان و قطعهسازان در دستور کار قرار گرفت. براساس زمانبندي صورت گرفته بايد تا ابتداي دي ماه سال گذشته ۶۱ مورد استاندارد خودرويي اجرايي ميشد و پس از آن تا ابتداي تير ماه سال ۱۳۹۷ دو مورد به ۶۱ استاندارد قبلي اضافه شده و در نهايت با اضافه شدن ۲۲ مورد استاندارد خودرويي ديگر تا دي ماه سال ۱۳۹۷، تعداد استانداردهاي اجباري خودروهاي سواري به ۸۵ مورد افزايش مييافت. حال در مرحله دوم اجراي طرح استاندارد اجباري ۸۵گانه خودروها، خبري از اسامي خودروهايي که به دليل عدم رعايت استانداردهاي ۶۳گانه با توقف خط توليد روبرو ميشوند نشده و معلوم نيست که به چه علت سازمان ملي استاندارد ايران در اين رابطه موضع سکوت پيش گرفته است. حتي اگر قرار است در اين مرحله از اجراي طرح مذکور هيچ خودرويي با توقف خط توليد مواجه نشود بهتر است که سازمان ملي استاندارد در اين خصوص اطلاع رساني کرده و وضعيت اجراي مرحله دوم طرح اجباري استانداردهاي ۸۵گانه خودرويي را مشخص کند. همراهان عزيز، آخرين خبر را بر روي بسترهاي زير دنبال کنيد: آخرين خبر در سروش http://sapp.ir/akharinkhabar آخرين خبر در ايتا https://eitaa.com/joinchat/88211456C878f9966e5 آخرين خبر در بله https://bale.ai/invite/#/join/MTIwZmMyZT آخرين خبر در گپ https://gap.im/akharinkhabar