راهکاری برای جبران نقص قطعات خودرو
دنياي اقتصاد/ نزديک به يک هفته از آغاز تحريمهاي يکجانبه ايالاتمتحده عليه صنعت خودرو کشور ميگذرد. در همين مدتکم تحريمها تاثير خود را روي خطوط توليد گذاشته است و بر اساس اعلام معاون وزير صنعت حدود ۳۲ هزار خودرو بهدليل نقص در تامين قطعات در پارکينگهاي خودروسازان زمينگير شده است. محسن صالحي نيا گفته، براساس برنامهاي که خودروسازان به وزارت صنعت ارائه دادهاند، کسري قطعات در خطوط توليد خودروسازان اواسط شهريورماه مرتفع ميشود. در حالي معاون وزير صنعت نقص قطعات ۳۲ هزار خودرو سواري را تاييد ميکند که پيش از اين رئيس انجمن خودروسازان از توقف ۵۰ هزار خودرو در پارکينگ خودروسازان بهدليل نقص در قطعات خبر داده بود. تغيير منابع تامين قطعات و همچنين تغييرات در تامين مالي شرکتهاي خارجي، دو راهکاري است که مورد توجه خودروسازان قرار دارد تا کسري قطعات خود را جبران کنند. در اين زمينه بسياري از کارشناسان معتقدند که تغيير در منابع تامين قطعات، اولين تاثير خود را بر کيفيت محصولات توليد شده خواهد گذاشت. اما نکته ديگري که در تامين قطعات مطرح است، تامين مالي براي شرکتهاي خارجي است، با آغاز دوباره تحريمها، خودروسازان نميتوانند به راحتي به نقل و انتقالات پولي بپردازند؛ بنابراين بهدنبال راههايي براي ادامه فعاليت هستند. بايد به اين نکته توجه کرد که تغيير مسيرهاي پرداخت به شرکتهاي خارجي و همچنين تغيير در منابع تامين قطعات سبب افزايش هزينه توليد ميشود. اين نکته مورد توجه صالحي نيا هم قرار گرفته چراکه وي عنوان کرده اين تغييرات سبب افزايش ۱۲ درصدي هزينه توليد خودروسازان ميشود. افزايش قيمت تمام شده محصولات در حالي اتفاق ميافتد که شوراي رقابت در خردادماه تنها با افزايش ۲/ ۷ درصدي قيمت خودروهاي پر تيراژ داخلي موافقت کرده است و از آن زمان تاکنون در مقابل افزايش دوباره قيمتها سکوت کرده است. چنانچه در قيمتهاي فعلي بازنگري صورت نگيرد، تيراژ اولين نقطهاي است که از اين رهگذر آسيب خواهد ديد و در ماههاي آينده شاهد افت توليد خودرو خودروسازان خواهيم بود. همراهان عزيز، آخرين خبر را بر روي بسترهاي زير دنبال کنيد: آخرين خبر در سروش http://sapp.ir/akharinkhabar آخرين خبر در ايتا https://eitaa.com/joinchat/88211456C878f9966e5 آخرين خبر در بله https://bale.ai/invite/#/join/MTIwZmMyZT آخرين خبر در گپ https://gap.im/akharinkhabar