خودروهای اقتصادی که دیگر نمیتوان آنها را ارزان نامید!
چرخان/ بي ترديد، سال ۱۳۹۷ را ميتوان به عنوان سال مرگ بازار خودرويي ايران ناميد. زيرا در اين سال علاوه بر مشکلات شديد اقتصادي، اوضاع فروش خودروهاي داخلي و وارداتي به شکلي پيش رفته که ديگر نميتوان به راحتي اقدام به خريد محصولي در بازار خودرويي کشور کرد و قدرت خريد مشتريان بيش از ۶۰ درصد در مقايسه با سال ۱۳۹۶، کاهش يافته است. در اين مطلب ميخواهيم با نگاهي به قيمت خودروهاي اقتصادي و ارزان قيمت در بازار خودرويي کشور، به اين حقيقت تلخ پي ببريم که چگونه اتومبيلهاي اقتصادي کم کم به يک رويا براي خريداران داخلي تبديل شدند. ۱-پرايد خانواده پرايد را ميتوان ارزان قيمت ترين خودروهاي صفر کيلومتر بازار نام نهاد. اگر به روند صعودي قيمت اين خودرو در ساليان اخير نگاهي بياندازيم، متوجه خواهيم شد که حتي اقشار کم درآمد نيز ديگر به راحتي نميتوانند اين خودرو را تهيه کنند، زير قيمت اين محصول در کمتر از ۳ سال، از حدود ۱۸ الي ۲۰ ميليون تومان در نمونههاي مختلف به نزديک ۳۰ ميليون تومان در حال حاضر رسيده که اين قيمت بسيار بيش از حد ارزش واقعي اين خودرو است. ۲-سمند EF7 يکي ديگر از خودروهاي اقتصادي و ارزان قيمت که همواره مورد توجه خانوادههاي کم درآمد و متوسط ايراني قرار داشته است، سمند نام دارد. اگر به روند قيمت سمند در چند وقت گذشته نگاهي بياندازيم، متوجه خواهيم شد که نمونه EF7 اين خودرو که در اوايل سال ۱۳۹۶ شمسي، داراي قيمتي در حدود ۳۲ ميليون تومان بود، در حال حاضر قيمتي بيش از ۴۵ ميليون تومان را در نمونه صفر کيلومتر خود دارا است. ۳-دنا (ساده و پلاس) دنا در واقع فيس ليفت سمند بوده که به عنوان سومين محصول ملي ايران خودرو شناخته ميشود. دنا در نخستين روزهاي ورود خود به بازار خودرويي کشور، داراي قيمتي در حدود ۳۸ ميليون تومان بود. اما در حال حاضر، نمونه ساده آن قيمتي بيش از ۵۶ ميليون تومان را دارا بوده و مدل پلاس آن نيز داراي ارزشي بيش از ۷۶ ميليون تومان است. ۴-پژو ۲۰۶ تيپ ۵ پژو ۲۰۶ تيپ ۵ در اوايل سال ۱۳۹۶ شمسي، داراي قيمتي در حدود ۳۶ ميليون تومان بود و براي اکثر مشتريان قشر متوسط جامعه، اين خودرو دست يافتني بود. اما در حال حاضر، قيمت ۲۰۶ تيپ ۵ بيش از ۵۸ ميليون تومان بوده و دوباره زمزمه گران تر شدن آن به گوش ميرسد. ۵-تندر ۹۰ به جرات ميتوان گفت که تندر نود به عنوان يک سدان اقتصادي باکيفيت و بادوام، يکي از پر تقاضا ترين خودروهاي موجود در بازار خودرويي کشور است. قيمت اين خودرو در نمونه E2 در اوايل سال ۱۳۹۶ شمسي، در حدود ۳۸ ميليون تومان بود، اما در حال حاضر قيمت اين مدل به بيش از ۶۵ ميليون تومان در بازار داخلي رسيده و نمونه پلاس اتوماتيک آن قيمتي بيش از ۸۰ ميليون تومان را دارا است. ۶-رانا رانا به عنوان دومين محصول ملي گروه صنعتي ايران خودرو شناخته شده و بر روي پلتفرم ۲۰۶ صندوق دار توليد شده است. رانا در اوايل سال ۱۳۹۶ شمسي، با قيمتي در حدود ۳۱ الي ۳۳ ميليون تومان خريد و فروش ميشد. اما در حال حاضر قيمت رانا نيز روند صعودي شديدي را در حال طي کردن بوده و قيمت آن بيش از ۵۱ ميليون تومان اعلام شده است. ۷-پژو ۲۰۷ جديد ۲۰۷ جديد يکي از سردمداران افزايش بي رويه قيمت خودروهاي معمولي بوده به طوري که قيمت اين خودرو در نمونه اتوماتيک در اواسط سال ۱۳۹۶ شمسي، در حدود ۵۳ ميليون تومان بود، اما حالا قيمت آن در بازار آزاد بيش از ۸۶ ميليون تومان اعلام شده و احتمال افزايش قيمت دوباره آن نيز بسيار محتمل است. ۸-رنو ساندرو استپ وي استپ وي نيز همانند پژو ۲۰۷ اتوماتيک، يکي از پر حاشيه ترين محصولات موجود در بازار بوده و روند صعود قيمت آن در مقايسه با ساير اتومبيلها، بسيار بيشتر بوده است. استپ وي در اوايل سال ۱۳۹۶ شمسي، در نمونه اتوماتيک خود داراي قيمتي در حدود ۵۸ ميليون تومان بود، اما در حال حاضر قيمت اين مدل به بيش از ۹۱ ميليون تومان در بازار داخلي رسيد است. ۹-بسترن B30 سرانجام، آخرين خودرويي که نام آن در اين مطلب به عنوان يک خودرو اقتصادي و نسبتا ارزان در بازار خودرويي کشور به چشم ميخورد، بسترن B30 نام دارد. بسترن B30 به واسطه همکاري گروه خودروسازي بهمن با برند چيني فاو، به عنوان سومين محصول بسترن وارد بازار داخلي کشور شد و توانست در طول مدتي برابر با يک سال، آمار فوش بسيار خوبي را کسب نمايد. اين خودرو در اوايل سال ۱۳۹۶ شمسي، داراي قيمتي در حدود ۶۰ ميليون تومان در بازار خودرويي کشور بود، اما در حال حاضر قيمت آن به بيش از ۹۶ ميليون تومان رسيده است.