صبحانه آنلاين/ در استفاده از کولر خودرو بايد چند نکته را رعايت کرد تا حداکثر کارايي سيستم تهويه حاصل شود.
سالها پيش خانوادههايي که قصد سفر جادهاي را داشتند، ساعتهاي ابتداي صبح را انتخاب ميکردند يا در حالت پايين بودن تمام شيشهها بهحرکت ادامه ميدادند. برخلاف خودروهاي امروز، ۴۰ سال پيش سيستم تهويه بهصورت استاندارد در خودرو وجود نداشت و سيستمهاي مدرن در طول سالها تحقيق توسعه يافتهاند. بسياري از افراد نکتهي خاصي را در استفاده از سيستم تهويه مطبوع يا کولر خودرو درنظر نميگيرند و هروقت که احساس نياز باشد، کولر روشن ميشود. متخصصان شرکت خودروسازي اسپانيايي سئات (SEAT) پس از بررسيهاي دقيق، ۵ عادت نامناسب در استفاده از سيستم تهويهي خودرو را شناسايي کردهاند. بر اساس نتايج پژوهش متخصصان اين شرکت، استفادهي نادرست از سيستم تهويه خودرو ميتواند با کاهش تأثيرپذيري آن، افزايش دماي کابين را بهدنبال داشته و حتي در زمان عکسالعمل راننده و کمآبي بدن هم نقش داشته باشد.
تفاوت دمايي ۱۰ درجهي سلسيوس فضاي داخلي خودرو ميتواند زمان عکسالعمل انسان را تا ۲۰ درصد يا برابر حالتي که درصد الکل خون ۰.۵ درصد در دماي بالاتر از ۳۵ درجه سلسيوس است، کاهش دهد. اين روزها در بيشتر کشورهاي جهان، دماي هوا بيشتر از ۳۰ درجهي سلسيوس هم ميرسد؛ رانندگاني که هرروز در جادهها هستند يا مسافران جادهاي، هر دو در معرض خط کمآبي بدن قرار دارند. در چنين روزهاي گرم تابستان، پس از پارک خودرو دماي داخلي آن به بيش از ۶۰ درجهي سلسيوس هم خواهد رسيد. شايد در اين شرايط اولين اقدام هر فرد روشن کردن سيستم تهويه باشد اما بايد بدانيم که با اينکار، هواي گرم فضاي داخلي را بهگردش درميآوريم.
قبل از روشن کردن سيستم تهويه، بهمدت يک دقيقه درها و پنجرهها را باز کنيد را دماي کابين بهصورت طبيعي پايينتر شود. در سيستم تهويه، سردي دما مدنظر نيست بلکه بيشتر جهت چرخش هوا در کابين مهم است. جهت دريچههاي هواي سيستم تهويه بايد بهسمت بالا باشد نه بهسمت صورت سرنشينان. در اين شرايط، هواي در تمام کابين بهگردش در ميآيد و تمام سرنشينان (جلو و عقب) سردي دما را احساس ميکنند.
جهت دريچههاي هواي کولر يکي از مهمترين توصيههايي است که بايد هميشه بخاطر داشته باشيم. اگر سرنشينان رديف عقب در هنگام روشن بودن سيستم تهويه از دماي بالا شکايت ميکنند، حداقل کمي از مشکل بهجهت تنظيمشدهي دريچهها مربوط است. در ادامه به ۵ اشتباه رايج در هنگام استفاده از سيستم تهويهي خودرو اشاره ميکنيم.
۱- استفاده نکردن از حالت خودکار سيستم تهويه
تقريباً در سيستم تهويهي بيشتر خودروها، دکمهي حالت خودکار با نوشتهي «AUTO» تعبيه شده است. توصيه ميشود براي بهرهمندي از کابين خنک و درعينحال رهايي از بخار شيشهها، حالت خودکار سيستم تهويه را فعال کنيد. در تمام خودروها اين حالت براي تنظيم بهترين شرايط طراحي شده است تا سرنشينان و راننده بدون دغدغه از سفر و سواري لذت ببرند. معمولاً استفاده از يک حالت سيستم تهويه و چرخش يک جهتي، بخار شيشهها و کاهش ديد را بهدنبال دارد.
۲- جهت مستقيم دريچههاي هوا به سرنشينان
تنظيم جهت دريچههاي هوا بهخصوص در هنگام رانندگي به سمت خود هواي خنک لذتبخشي را بههمراه دارد ولي با اينکار از گردش هواي خنک در فضاي داخلي خودرو جلوگيري ميشود. بهترين حالت براي کاهش دماي کابين و استفادهي تمام سرنشينان از کولر خودرو، تنظيم جهت دريچههاي هوا بهسمت بالا است. در اين حالت گردش هواي خنک بهطور کامل در کابين انجام ميپذيرد.
۳- روشن کردن کولر بهمحض نشستن پشت فرمان
يکي از بزرگترين و رايجترين اشتباهات در استفاده از سيستم تهويه، روشن کردن آن بهمحض ورود به خودرو است. در اين روزها با پارک خودرو بهفاصلهي چند دقيقه، دماي کابين بالا ميرود و هر فردي پس از نشستن در اين خودرو، در اولين اقدام بهدنبال دکمهي روشن کردن کولر ميرود. بايد توجه کرد که در اين شرايط، کارايي سيستم تهويه بهشدت پايين ميآيد و درحقيقت هواي گرمي که در هنگام پارک خودرو در کابين حبس شده بود، حالا با روشن شدن کولر در فضاي داخلي گردش پيدا ميکند. براي جلوگيري از اين اتفاق، بايد درها و پنجرهها را يک يا دو دقيقه باز کرد تا هواي کابين تعويض شود و سپس از سيستم تهويه استفاده کرد. اگر اينکار انجام نشود، سرنشينان با کمآبي بدن و اثرات ديگري مشابه شرايط مصرف الکل مواجه خواهند شد.
۴- رسيدگي نکردن منظم به سيستم تهويه
مانند روغن موتور، تايرها و روغن ترمز، اجزاي سيستم تهويه هم نيازمند رسيدگي منظم هستند. توصيه شده است که پس از ۱۶ هزار تا ۲۴ هزار کيلومتر کارکرد، فيلترهاي کابين تعويض شوند؛ تعويض نکردن فيلترها کارايي سيستم تهويه را بهطور قابل توجهي کاهش ميدهد.
۵- روشن نکردن سيستم تهويه در صبح
با اينکه دما در فصل تابستان گرم است، اما گاهي اوقات صبحهاي اين فصل دماي خنکتر و قابل تحملتري دارد. معمولاً در اين شرايط نيازي بهروشن کردن سيستم تهويه احساس نميشود اما بهتر است که درصورت پيشبيني يک روز گرم، کولر در حالت خودکار فعال شود. شايد اوايل صبح هوا مطبوعتر باشد اما بهسرعت شرايط تغيير ميکند و بخار شيشهها در کابين پديدار ميشود.
بازار